2.403
49

Hoogleraar Forensische psychologie

Dr. Corine de Ruiter is hoogleraar Forensische psychologie aan de Universiteit Maastricht en tevens werkzaam in eigen praktijk. Zij verricht wetenschappelijk onderzoek op het grensvlak van psychiatrie en strafrecht. Daarnaast treedt ze regelmatig op als getuigedeskundige in de rechtszaal. Corine de Ruiter levert met enige regelmaat bijdragen in Nederlandse schrijvende en audiovisuele media. Met haar publieke optredens probeert zij de psychologie uit haar ivoren toren te halen en kennis over de relatie tussen psychische stoornissen en crimineel gedrag te verspreiden. Op het internet kunt u haar vinden op: www.corinederuiter.eu.

Hybride auto

Er zijn nog steeds mensen, ook hoger opgeleiden, die niet weten wat een hybride auto is. Ik constateer dat vaak wanneer ik vertel dat ik in zo’n auto rijd.

Het verbaast me, zeker gezien alle media-aandacht die uitgaat naar de opwarming van de aarde in relatie tot CO2 uitstoot, en de rol van fossiele brandstoffen daarin. Ik heb wel eens gelezen dat mensen zich bij de aanschaf van een auto vooral laten leiden door hun emoties en niet door hun ratio, en da’s nou jammer. Dus hierbij mijn poging om de Nederlanders massaal in de hybride te krijgen. Hoewel helemáál niet autorijden, maar fiets plus openbaar vervoer, natuurlijk nog beter zou zijn.

Een hybride is een auto die op benzine en elektriciteit rijdt. Er zit een grote accu in, die onder het rijden wordt opgeladen door een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor. Bij snelle acceleraties kan de elektromotor, die gevoed wordt door de accu, een tijdje bijspringen. Daardoor kan de auto met een veel kleinere verbrandingsmotor worden uitgerust en heeft hij toch de acceleratietijden van een grote motor. Gevolg: minder uitstoot van milieuvervuilende stoffen, vooral in het stadsverkeer. Ik rijd een Honda Civic, maar ook Toyota, Mercedes en Lexus maken hybrides en er zijn er ongetwijfeld meer in aantocht.

Toen ik eind 2006 Al Gore’s film ‘An Inconvenient Truth’ had gezien en in het voorjaar van 2007 toe was aan een andere auto, hoefde ik niet lang na te denken. Dat werd in elk geval een schonere auto dan die ik daarvoor had. Toen bleek dat een hybride ook nog allerlei andere voordelen had, behalve het door mij gezochte ‘groene voordeel’, werd ik nog enthousiaster. Het eerste voordeel is fiscaal. Je betaalt geen aanschafbelasting bij een nieuwe auto en ook de motorrijtuigenbelasting is een stuk lager. En afgelopen week belandde er een blauwe envelop van de Belastingdienst (“Leuker kunnen we het niet maken..”) in mijn brievenbus met de mededeling dat ik vanaf 1 januari 2010 helemaal geen wegenbelasting meer hoef te betalen! Heel aardig, zo’n cadeautje zo vlak voor de Kerst.

Ook het tweede voordeel is voor je portemonnee. Doordat een hybride veel zuiniger is, rijd je een stuk verder met een volle tank. Dat is echt even wennen in het begin (klopt die benzinemeter wel?), maar wel “leuk” wennen. Ten derde is het een stuk stiller in een hybride auto, óók als je flink gas geeft. Die elektromotor is stil en die doet een deel van het werk. Ik heb nog nooit zo heerlijk naar mijn favoriete muziek geluisterd als in deze auto. Een paar nadelen zijn er ook. Ten eerste nemen accu en elektromotor ruimte in, dus je bagageruimte is beperkter in een hybride. En verder zijn er zorgen over de veiligheid van andere weggebruikers die een hybride niet aan horen komen. Maar dat zal wel wennen als er steeds meer hybrides komen.

Nederland ligt in Europa op kop met de verkoop van hybride auto’s. In Nederland is 4% van alle auto’s van een hybride model. Het Europese gemiddelde ligt op 0,49% (cijfers van november 2009). Minister Cramer van Milieu kan, in elk geval wat dit onderwerp betreft, met opgeheven hoofd deelnemen aan de klimaatconferentie in Kopenhagen.

Maar als we koploper willen blijven en de lange termijn doelstellingen op het gebied van terugdringing van CO2 uitstoot willen halen, zullen nog veel meer mensen hybride moeten gaan rijden. Autorijders van Nederlanders, wordt wakker! U bewijst de natuur en uw portemonnee een dienst als uw volgende auto een hybride is.

Geef een reactie

Laatste reacties (49)