2.713
38

Burgemeester van Arnhem

Ahmed Marcouch was tot 2017 Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hij volgde het Individueel Technisch Onderwijs (ITO) en de mts. Na de middelbare school werkte hij tien jaar bij de Amsterdamse politie, waarvan de laatste vijf jaar als brigadier. Hij had een baan als leraar maatschappijleer aan het ROC en was procesmanager jeugdbeleid van de Gemeente Amsterdam. In april 2006 werd hij stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. In maart 2010 werd hij met twaalfduizend voorkeur stemmen gekozen in de gemeenteraad. Toen hij op 17 juni bovendien gekozen werd als Tweede Kamerlid, moest hij op 8 september 2010 zijn zetel in de gemeenteraad opgeven.
Op 1 september 2017 werd Ahmed Marcouch geïnstalleerd als burgemeester van Arnhem.

Imams, demonstranten die opkomen voor recht in de Rif bestrijden juist fitna

Laat je niet aanpraten dat je slechte mensen bent omdat je in opstand komt tegen corruptie, heb ik gezegd bij de demonstratie vandaag werd gehouden op het Museumplein in Amsterdam.

Foto: Joke Padmos

Hoe durven imams demonstranten die opkomen voor een rechtvaardig bestaan in de Rif te bestempelen tot fitnaplegers, als brengers van chaos. Dat overkwam fatsoenlijke moskeegangers in Geuzenveld. De imam kan het niet ontkennen, zijn donderpreek als opmaat tot voortdurende demonstraties als die vandaag in Amsterdam voor onderdrukten in de Rif, is gefilmd. Het is de Marokkaanse regering die fitna pleegt. Wie in naam van de koning de Riffijnen onderdrukt, uitbuit en leegzuigt, ondermijnt Marokko en creëert chaos.

Laat je niet aanpraten dat je slechte mensen bent omdat je in opstand komt tegen corruptie, heb ik gezegd bij de demonstratie vandaag werd gehouden op het Museumplein in Amsterdam. Ik vroeg het de kinderen, vooraan bij het podium. Een vader die zijn gezin voedt door elke dag vis uit de haven op de markt te verkopen, vroeg ik, is zo’n vader een goede vader? ‘Ja!’, riepen zij gelukkig meteen in koor. En ook hun ouders riepen volmondig mee. Dat is namelijk wat de vermorzelde Riffijnse Mohsen Fikri deed, elke dag in de haven een paar kratjes vis halen om die te verkopen. Hij werd zwaar tegen gewerkt. Waarschijnlijk eisten de ambtenaren smeergeld. Zij gooiden zijn handelswaar bij het afval. En toen Mohsen zijn vis probeerde te redden, werd hij zelf als afval vermalen. In Marokko voelt iedere Riffijn zich behandeld als Mohsen, bij hun pogingen om in hun eigen vaderland een fatsoenlijk bestaan op te bouwen.

De regering ondermijnt de Marokkaanse samenleving door haar bevolking te onderdrukken met dagelijkse corruptie. Dat veroorzaakt fitna. Je moet maar durven als imam, om je fatsoenlijke moskeegangers te beschuldigen van fitna, goedwillende mensen die opkomen voor de vrijheid, waardigheid en rechtvaardigheid van hun Riffijnse familieleden en vrienden.

Mijn hart breekt als ik denk aan de treurige kapper in Al Hoceima die vorige zomer mijn haren knipte. Zijn zonen waren vertrokken naar Turkije, om tussen de Syrische vluchtelingen Europa te bereiken. Alle Nederlanders met ouders uit het Noorden van Marokko kennen zo’n treurige vader. Heel de Rif zit vol met wachtende mensen. Wachtend op hun kinderen en wachtend op toelagen uit Europa. Wie cashen, dat zijn de Marokkaanse bankeigenaren die bij de politieke kaste horen. Zij pikken de Europese spaartegoeden in. Niet om te investeren in scholen en ziekenhuizen voor de Rif, maar om snel geld te scoren met vastgoedspeculaties. Zo misbruiken zij de democratie die hen deze positie gaf. En zo ontstaat de chaos van Fitna. Want als het slecht gaat met de bevolking, gaat het slecht met heel Marokko. Ook met de machthebbers.

Religieus geschoolden kennen dit fenomeen van het profetische verhaal over het schip dat zinkt als de bevolking in het benedendek zich gedwongen voelt om zelf een weg naar licht en lucht te vinden, zonder medewerking van de elite bovendeks. Dus maken zij gaten in de scheepswanden, maar zo zinkt het hele schip – met bovendek en al. Deze eeuwenoude gelijkenis heeft ons twee dingen geleerd over ‘in hetzelfde schuitje zitten’. Allereerst dat de Riffijnen die een varend schip willen, ervan doordrongen zijn dat zij wel degelijk bij Marokko willen horen. Het is kwaadaardig om vanuit het bovendek als imam of regering de Riffijnen in het benedendek verdacht te maken als separatisten. Iedereen weet dat scheiding tot fitna leidt. En daarnaast hebben wij geleerd dat sociale rechtvaardigheid geen luxe liefdadigheid is, maar pure noodzaak.

Marokko heeft het bovendek nodig om het land vooruit te helpen, niet om het benedendek op te vernederen. Betaal als gefortuneerde gewoon belasting voor wegen, onderwijs en zorg in de Rif, in plaats van Riffijnen uit te zuigen en op te sluiten. Wie fitna teweeg wil brengen, vernedert zijn bevolking. Wie fitna wil uitbannen, zorgt juist voor rechtvaardigheid.

Opnieuw investeringen beloven, dat helpt nu niet. Want te vaak bleken de beloften vals. De Marokkaanse overheid moet het vertrouwen gaan herstellen. Dat betekent: de mensenrechten naleven, om te beginnen de 120 van hun bed getilde en afgevoerde Riffijnse demonstranten vrijlaten. Imams die demonstranten beschuldigen van Syrische toestanden, zijn ziende blind en horend doof. Het zijn de bestuurders die in naam van de koning aansturen op de chaos en het geweld van Syrië en het zijn de demonstranten die de harmonie en welvaart van Europa willen voor hun Riffijnse familieleden en vrienden.

Dus imams, kom op voor het goede – of zwijg.

Politici van Europa, wend je invloed aan om de Marokkaanse regering tot inzicht te brengen. Doe het voor ons buurland. En doe het ook voor Europa, want ook wij vormen een schip met een bovendek en een benedendek. Ook wij kunnen alleen in harmonie en vrijheid leven als onze buren in vrede en waardigheid kennen.

Geef een reactie

Laatste reacties (38)