Laatste update 12:13
3.309
45

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

In vier uur met de trein naar Berlijn, daar hebben weinigen iets aan

Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en te ingewikkeld

De NS houdt het publiek weer een worst voor: in vier uur met de trein naar Berlijn. Dat lukt als er op het hele traject zoveel mogelijk met snelheden van tweehonderd kilometer per uur gereden wordt en er op zo weinig mogelijk stations wordt gestopt. Prima idee. Dan kun je pas opschieten. De meeste passagiers hebben er echter weinig aan. Wat zij in de snelle supertrein (met de hoofdprijs) aan tijdwinst boeken, raken ze geheel of grotendeels kwijt gedurende de moeizame reis in een of andere oud roest expres naar hun aansluiting.

Ooit konden Hagenaars op Hollands Spoor in de Thalys stappen. Nu moeten ze eerst de trein naar Schiphol of Rotterdam Centraal nemen en daar wachten tot de hoge snelheidstrein komt.Iedereen die regelmatig van het openbaar vervoer gebruikt maakt weet dat overstappen altijd een tijdrovende affaire is. Dat geldt voor het groot en het klein. Daarom heeft die Noord/Zuidlijn veel Amsterdammers ook helemaal geen tijdwinst opgeleverd. Ze moeten eerst naar een van de betrekkelijk weinige stations zien te komen.

BerlinOver het drama van de verbinding tussen Amsterdam en Brussel zullen we het maar niet hebben. Ooit reden op het gewone spoor blauwe elektrische treinen heen en weer. Een reis van Brussel naar Amsterdam duurde met tussenstops in Mechelen, Antwerpen Berchem, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag HS, Leiden, Haarlem en Amsterdam CS ongeveer drie uur. Dat is allemaal kapot verbeterd, eerst met die niet rijdende Italiaanse trein (die het inmiddels in zijn vaderland wel blijkt te doen) en daarna met halfslachtige noodoplossingen. De reiziger op die ouwe trein is van dit alles alleen maar de dupe geworden. Het schijnt dat men in Duitsland niet bereid is om de tussenstops van de huidige trein naar Berlijn op te geven al wordt er gepraat over naadloze overstapmogelijkheden.

Tegenwoordig duurt de rit van Amsterdam naar Berlijn zes uur en twintig minuten. Het vliegtuig doet er iets minder dan anderhalf uur over. Je moet twee uur van te voren op Schiphol aanwezig zijn. Vanaf vliegveld Tegel naar Berlijn Mitte ben je veertig minuten in de expressbus onderweg. Laten we zeggen dat er een uur zit tussen het verlaten van het vliegtuig, het ophalen van de bagage en het nemen van die bus. Dan duurt de vliegreis in zijn totaliteit ongeveer even lang als de huidige treinreis. Je bent dan eerder in Berlijn als je in Utrecht of Deventer al op de sneltrein stapt.

Over de uitgebreidheid van het menu in de trein naar Berlijn kon ik geen gegevens vinden behalve een foto van aardappelpuree met saucijzen. Wat de Thalys betreft, is mijn mening altijd geweest dat je voor dat geld ook een lekker broodje kunt verkopen. Die saucijzen zijn de worst die het publiek werkelijk vindt als er een snelle trein komt die nergens stopt en Nederlandse reizigers eerst dwingt naar Amsterdam te sporen. Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en het is te ingewikkeld om aan een kaartje te komen. Dat is het probleem.

Cc-foto: Mariano Mantel


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (45)