390
0

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Jason Segel toont Oscar-potentie in ‘The End of the Tour’

De film is als een gesprek met een vreemd maar interessant mens: een beetje verwarrend doch bijzonder en prikkelend.

De Amerikaanse schrijver David Foster Wallace (1962-2008) maakte medio jaren negentig furore met de roman ‘Infinite Jest’, een bijna 1200 paginalange dystopie over Amerikaans consumentisme, verslaving, depressie en tennis. Rolling Stone-journalist David Lipsky volgde Wallace tijdens zijn promotietournee en schreef na de zelfmoord van de auteur een boek over hun week samen. Hierop is de film The End of the Tour gebaseerd.

The End of the Tour doet denken aan Life, de bloedarme James Dean biopic van enkele weken terug, en niet alleen in het basisgegeven. Net als de Anton Corbijn-film is er in The End of the Tour weinig sprake van conflict of spanning tussen de journalist en zijn onderwerp. Weliswaar is er bij Lipsky een afgunst merkbaar voor Wallace’ succes, toont Wallace vreemde paranoïde trekjes die wel eens konden wijzen op psychische problemen en sluimert de mogelijkheid dat Lipsky een plat, sensationeel artikel zou gaan schrijven. Maar niks van dit alles escaleert ooit tot harde drama.
Toch slaagt The End of the Tour waar Life faalt. Dat komt doordat Wallace en Lipsky twee werkelijk interessante mensen zijn en de film uitgebreid de tijd neemt om ze aan het woord te laten en ze te leren kennen. Het is verfrissend om te kijken naar lange dialoogscenes waarin twee aardige, intelligente mensen afwisselend diepgaande en luchtige gesprekken voeren over schrijverschap, eenzaamheid, popcultuur, psychose en junkfood.
Er is een uitstekende chemie tussen hoofdrolspelers Jesse Eisenberg en Jason Segel: de ene als de everyman en de ander als enigmatisch genie. Segel, vooral bekend als komiek uit de Judd Apatow-stal, weet in het monotone stemgeluid van Wallace gelaagdheid aan te brengen. Hij vindt een ingang in Wallace, maar laat het over aan de kijker om te beslissen wie hij nou eigenlijk is. Als The End of the Tour niet zo weinig publiek had getrokken in de VS, zou Segel een kanshebber zijn voor een Oscarnominatie.
The End of the Tour is geen film die je bij de lurven grijpt en niet meer loslaat. Hij kabbelt voort in een rustig  tempo en neemt de kijker – zonder dat hij het door heeft – geleidelijk mee. The End of the Tour geeft hetzelfde gevoel als een onverwachts gesprek met een vreemd maar ook interessant mens: een beetje verwarrend maar ook bijzonder en prikkelend.

Bart Juttmann, bekend van de webserie Ideale Liefde, bespreekt op Joop wekelijks een film. Volg Bart ook op Twitter.

Geef een reactie

Laatste reacties (0)