1.211
42

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Je hebt de Grieken helemaal niet nodig om een puinhoop te maken

Hoe een Nederlands overheidsbedrijf ongeveer failliet ging door de Deutsche Bank

“Van perspectief veranderen. Bij Deutsche Bank geloven wij dat daar de kunst van presteren in schuilt.” Zo begint een commercial die de laatste maanden vaak op de televisie te zien is. En – luidt de suggestie verder: bij Deutsche Bank ben je dan aan het goede adres.


“Een sterke partner in Nederland” noemt het bedrijf zich op internet.

Dat zullen de betalers van waterschapsbelasting in Brabant de komende jaren merken. Zij krijgen zonder twijfel de rekening gepresenteerd van zo’ n partnerschap. De Volkskrant onthulde donderdag dat het bedrijf Slibverwerking Noord Brabant (SNB), eigendom van vier hoogheemraadschappen, ongeveer failliet is dankzij een prachtig derivatenproduct dat Deutsche Bank de directie aansmeerde. Het was zogenaamd bedoeld om risico’s af te dekken.

Onderdeel van het gouden contract was  dat SNB – een slibverwerkingsbedrijf dus – de schade dekte die kon optreden als de investeringen in 113 door Deutsche Bank geselecteerde bedrijven verliezen opleverden, ijzersterke en niet te kloppen tenten als Lehman Brothers. Ging het mis dan moest SNB tot 270 miljoen euro uitkeren. De Deutsche Bank betaalde daarvoor 2,3 miljoen euro per jaar premie.

Omgekeerd verzekerde Deutsche Bank voor 500.000 euro per jaar de inkomsten die SNB al genoot uit een constructie met een Amerikaanse bank. SNB verhuurde al haar installaties aan die bank en leaste ze vervolgens terug. Daardoor was het mogelijk om in de Verenigde Staten jaarlijks zes miljoen belasting te ontwijken. Die pot werd door de beide partners verdeeld.

Nou zaten ze helemaal goed, beweerde de man van Deutsche Bank. Nou kon er helemaal niets meer gebeuren, nu de bankrekeningen met de Amerikaanse winsten op kosten van de belastingbetaler dáár – want daar komt het ontwijken van de fiscus in feite op neer – zo spijkerhard verzekerd waren.

Out of the box
De TV-commercial laat zien hoe Deutsche Bank te werk gaat. Eerst vertellen ze hoe geweldig je bent. Jij bent een persoon die van perspectief kunt veranderen. Jij denkt out of the box. Jij durft nieuwe wegen in te slaan.

Je bent gestreeld door dit zelfportret. Je bent immers verguld met je eigen prestaties. Ze hebben gelijk, die lui van Deutsche Bank. Jij ziet meer en verder dan de lui in je omgeving met die hinderlijk beperkte outlook van ze. Dan verschijnt op je bureau een zielsverwant, de man van de Deutsche Bank. Hij deelt ongelooflijke vergezichten met je. Je hoeft alleen nog maar te tekenen.

Deutsche Bank. Dat klinkt serieus. Dat is een bedrijf uit het land van Angela Merkel. Dat zijn serieuze noorderlingen. Van frivole Italianen of bedrieglijke Grieken heb je al lang je bekomst. Die krijgen nu hun verdiende loon. Met oerdegelijke Duitsers daarentegen ga je graag in zee. Het is een verademing om met onze oosterburen te werken. Geen smoesjes, geen dubbele agenda’s , recht door zee, koel zakelijk, what you see is what you get. Je geeft de man van Deutsche Bank als het ware de hand en samen stap je de toekomst in.

Zo stort je in het ravijn. Volgens de Volkskrant leeft de directie van SNB in de droom dat zij slechts een papieren verlies leed en het slachoffer is van ‘verscherpte boekhoudregels’.  Ze zullen wel gewekt worden als de man van Deutsche Bank met zijn vordering langs komt. Die overstijgt nu al het eigen vermogen van het bedrijf, 91 miljoen.

Gevaarlijke kaper
Wat stelt ondertussen de belastingbetalende burger vast? De directie van een overheidsbedrijf ontziet zich niet mee te werken aan een truc om de belastingen in een ander land te ontwijken. Het laat zich vervolgens door een handige sijsjeslijmer van een Duitse bank in een of andere wurgconstructie lullen. Het bedrijf – meer dan honderdduizend personeelsleden en werkzaam in 70 landen – heeft op dit gebied een reputatie te verliezen. De commissie van de Amerikaanse senaat die de kredietcrisis onderzocht, concludeerde dat Deutsche Bank voor 32 miljard aan rommelhypotheken versjacherde aan het publiek.

Het is duidelijk: Deutsche Bank is een gevaarlijke kaper op de Nederlandse kust. Gelukkig hebben ze met die commercial een Jolly Roger uitgestoken.

Gedachte achteraf:

Je bent geneigd te denken dat Deutsche Bank het oude en vertrouwde product ‘verzekeringen’ misbruikt voor onverantwoordelijk financieel gooi- en smijtwerk. Toch stammen zulke praktijken uit de vlegeljaren van het verzekeringswezen in de zeventiende en de achttiende eeuw. Wie wel eens een gokje wilde wagen, verzekerde zich in die dagen bijvoorbeeld tegen het feit dat het op 14 augustus des middags in Leiden zou regenen. Hoe groter de kans dat de gekozen gebeurtenis zich ook daadwerkelijk zou afspelen, des te hoger was de premie die de gokker moest betalen. Uiteraard was de verzekeraar meestal de winnaar want dat was een professional in de kansberekening. 

Ook de contracten tussen onze vrolijke slibverwerkers en Deutsche Bank hebben veel weg van een weddenschap. SNB wedt met Deutsche Bank dat het niet goed zal gaan met de opbrengsten van hun Amerikaanse trukendoos en betaalt daar 500.000 euro premie per jaar voor. Deutsche Bank doet hetzelfde: het betaalt 2,3 miljoen euro per jaar en het wedt met SNB dat 113 fondsen het niet zullen redden. SNB denkt echter dat ze het goed zullen blijven doen en dat het daardoor ieder jaar 2,3 miljoen in zijn zak kan steken zonder er iets voor te doen. 

Kijk: Deutsche Bank heeft natuurlijk een heel ander verháál vertelt, over het afdekken van risico’s, het wederzijds afdekken van risico’s zelfs. Zoals iedere casinobezoekende Joop-lezer weet: tegen een beroeps is het slecht spelen. Dat verlies je. 

Update: het wordt steeds duidelijker dat het motto van Deutsche Bank niet is “Passion to perform”, maar de uitspraak van de Amerikaanse komiek W.C. Fields “Never give a sucker an even break”.

Voor het eerst kwam dit onsterflijk levensprincipe voor in de film “Poppy”.  Maak (opnieuw) kennis met W.C. Fields en leer de wereld kennen zoals hij is. Bekijk Poppy hier.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (42)