2.128
18

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Jihadi’s van de kalief willen op Rambo lijken

Het laat zien hoe sterk de imprint van de westerse cultuur, van de westerse iconografie en van onze vormgeving is

Dezer dagen heerst er in de rechtse blogosfeer veel schamperheid en onbegrip over een artikel van de Vlaamse modeontwerpster Rachida Aziz. In een opiniestuk voor de Brusselse krant de Standaard constateert zij dat die jihadi’s wel de makkers lijken van Lawrence of Arabia. En dat zij in stijl en optreden meer met Rambo te maken hebben dan met hoe de volgelingen van de Profeet er echt bij liepen. ‘Hipsters met een AK-47’ heeft de redactie er terecht als kop boven geplaatst.

Het artikel wordt ontsierd door de slotpassage waaruit je kunt afleiden dat Aziz de stichting van Israël net zo erg vindt als die van het huidige kalifaat. Dat is een krankzinnige en oneerlijke vergelijking. Dat roept inderdaad de neiging op om Rachida Aziz in hetzelfde rijtje te plaatsen als Yasmina Hali. Maar wat er allemaal bóven staat, bevat scherpe observaties.

De kalief, de opvolger van de Profeet, is al eens met een Rolex om zijn heilige pols gesignaleerd. Veel Jihadi’s lijken met hun zonnebrillen, hun bandana’s, hun schietgeweren en hun swagger zo uit Amerikaanse knokfilms weggelopen. Ondanks al het fanatieke sharia-gedoe, ondanks de bewering dat zij de oorspronkelijke en ware islam in de praktijk brengen, hebben zij toch de iconografie van het westen, van de films uit Hollywood, van de stripverhalen overgenomen.

Rachida Aziz gaat nog verder. Zij haalt de Palestijnse wetenschapper Edward Said aan, die wereldberoemd werd met zijn studie Orientalism. Daarin beweert hij dat het westen sinds pakweg de negentiende eeuw een vals beeld van het Midden-Oosten en de Arabische beschaving heeft geschapen dat aan de ene kant wordt gekarakteriseerd door ingebakken geweld en aan de andere kant door een zwoel soort erotiek, waar de Victoriaanse gentleman onverbiddelijk aan te gronde gaat. De jihadi’s zouden zich onbewust naar westerse clichés richten en daardoor die stereotype opvattingen over Arabieren in de rest van de wereld alleen maar bevestigen, aldus Aziz.

Saids boek is te streng in zijn beschuldigingen, maar hij heeft zeker gelijk als hij vaststelt dat er in de manier waarop westerlingen het Midden-Oosten in beeld brachten veel van zulke stereotyperingen te vinden zijn. Rachida Aziz constateert dat de meeste jihadi’s in de bioscoop en op de video gezien hebben, hoe helden erbij lopen. De getrouwen van de kalief zijn die stijl onwillekeurig gaan imiteren.

Dit wil niet zeggen dat zij geen fanatieke aanhangers zijn van de gewelddadige leer die kalief Abdul Aziz Al-Baghdadi hen voorhoudt. Wel is duidelijk, dat zij voor de manier waaraan zij daaraan vorm geven, sterk schatplichtig zijn aan de beeldvorming van hun landen en hun mensen door het westen. Zij laten zich als het ware een door de westerse cultuur gedefinieerde vormgeving van hun leven opleggen. Toen ze moesten verzinnen hoe een jihadi over straat gaat, kwam er een mengsel uit tussen Rambo en de volgelingen van Lawrence of Arabia.

Dat is niet de schuld van het westen. Het laat wel zien hoe sterk de imprint van de westerse cultuur, van de westerse iconografie en van onze vormgeving is. Ook in het brein van onze doodsvijanden. Zelfs de kalief en zijn getrouwen zijn niet helemaal immuun voor de lokroep van de westerse leefstijl. Dat is een bemoedigend besef. We winnen die strijd wel.

Ondanks de brute wreedheid van deze misdadigers. Ondanks hun snuff videos van laaghartige executies. De valsheid van hun overtuigingen is te zichtbaar aan zo’n rolex of zo’n Rayban.

Benieuwd naar de ontwerpen van Rachida Aziz’ modehuis Azira? Kijk hier en scroll naar beneden.

Toevoeging: de kalief vertoont in stijl en kledij een treffende overeenkomst met de legendarische moslimleider Saladin, zoals die voorkomt in de Amerikaanse kruistochtfilm Kingdom of Heaven. Dit is Saladin en hier staat kalief Abu Bakr te preken.

Beluister dit opiniestuk hier


Volg Han ook op Twitter

Het nieuwste boek van Han is De Mooiste Jaren van Nederland (1950-2000)


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (18)