Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Jihadi’s van de kalief willen op Rambo lijken

  •  
20-08-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
RTEmagicC_Han_vd_Horst-Mooiste_jaren_van_Nederland.jpg.jpg
Het laat zien hoe sterk de imprint van de westerse cultuur, van de westerse iconografie en van onze vormgeving is
Dezer dagen heerst er in de rechtse blogosfeer veel schamperheid en onbegrip over een artikel van de Vlaamse modeontwerpster Rachida Aziz. In een opiniestuk voor de Brusselse krant de Standaard constateert zij dat die jihadi’s wel de makkers lijken van Lawrence of Arabia. En dat zij in stijl en optreden meer met Rambo te maken hebben dan met hoe de volgelingen van de Profeet er echt bij liepen. ‘Hipsters met een AK-47’ heeft de redactie er terecht als kop boven geplaatst.
De kalief, de opvolger van de Profeet, is al eens met een Rolex om zijn heilige pols gesignaleerd. Veel Jihadi’s lijken met hun zonnebrillen, hun bandana’s, hun schietgeweren en hun swagger zo uit Amerikaanse knokfilms weggelopen. Ondanks al het fanatieke sharia-gedoe, ondanks de bewering dat zij de oorspronkelijke en ware islam in de praktijk brengen, hebben zij toch de iconografie van het westen, van de films uit Hollywood, van de stripverhalen overgenomen.
Rachida Aziz gaat nog verder. Zij haalt de Palestijnse wetenschapper Edward Said aan, die wereldberoemd werd met zijn studie Orientalism. Daarin beweert hij dat het westen sinds pakweg de negentiende eeuw een vals beeld van het Midden-Oosten en de Arabische beschaving heeft geschapen dat aan de ene kant wordt gekarakteriseerd door ingebakken geweld en aan de andere kant door een zwoel soort erotiek , waar de Victoriaanse gentleman onverbiddelijk aan te gronde gaat. De jihadi’s zouden zich onbewust naar westerse clichés richten en daardoor die stereotype opvattingen over Arabieren in de rest van de wereld alleen maar bevestigen, aldus Aziz.
Saids boek is te streng in zijn beschuldigingen, maar hij heeft zeker gelijk als hij vaststelt dat er in de manier waarop westerlingen het Midden-Oosten in beeld brachten veel van zulke stereotyperingen te vinden zijn. Rachida Aziz constateert dat de meeste jihadi’s in de bioscoop en op de video gezien hebben, hoe helden erbij lopen. De getrouwen van de kalief zijn die stijl onwillekeurig gaan imiteren.
Dit wil niet zeggen dat zij geen fanatieke aanhangers zijn van de gewelddadige leer die kalief Abdul Aziz Al-Baghdadi hen voorhoudt. Wel is duidelijk, dat zij voor de manier waaraan zij daaraan vorm geven, sterk schatplichtig zijn aan de beeldvorming van hun landen en hun mensen door het westen. Zij laten zich als het ware een door de westerse cultuur gedefinieerde vormgeving van hun leven opleggen. Toen ze moesten verzinnen hoe een jihadi over straat gaat, kwam er een mengsel uit tussen Rambo  en de volgelingen van Lawrence of Arabia.
Dat is niet de schuld van het westen. Het laat wel zien hoe sterk de imprint van de westerse cultuur, van de westerse iconografie en van onze vormgeving is. Ook in het brein van onze doodsvijanden. Zelfs de kalief en zijn getrouwen zijn niet helemaal immuun voor de lokroep van de westerse leefstijl. Dat is een bemoedigend besef. We winnen die strijd wel.
Ondanks de brute wreedheid van deze misdadigers. Ondanks hun snuff videos van laaghartige executies. De valsheid van hun overtuigingen is te zichtbaar aan zo’n rolex of zo’n Rayban.
Benieuwd naar de ontwerpen van Rachida Aziz’ modehuis Azira? Kijk hier  en scroll naar beneden.
Toevoeging: de kalief vertoont in stijl en kledij een treffende overeenkomst met de legendarische moslimleider Saladin, zoals die voorkomt in de Amerikaanse kruistochtfilm Kingdom of Heaven. Dit is Saladin  en hier staat kalief Abu Bakr te preken.
Beluister dit opiniestuk hier
Het nieuwste boek van Han is De Mooiste Jaren van Nederland (1950-2000)

Meer over:

opinie, wereld
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.