1.297
6

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Kromme dialogen helpen Kenau om zeep

Nederlandse film over de Tachtigjarige Oorlog had geweldig potentieel, maar is het net niet

Voor de goede orde, als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan azijnpissers die zich op internetfora verkneukelen over Nederlandse films. Ik wil dat Nederlandse films goed en succesvol zijn. Vooral producties die durf en ambitie tonen. Ik schep er dus geen enkel genoegen in te moeten vertellen dat Kenau mislukt.


Het idee op zichzelf is prima: Kenau speelt zich af tijdens de Tachtigjarige Oorlog, een spannende en bijzondere periode in de Nederlandse geschiedenis waarin ons land is ontstaan, en waar bar weinig mee gedaan is op film. De film is een sterk gefictionaliseerd relaas van het maandenlange beleg van Haarlem, waarbij Kenau Simonsdochter Hasselaer een heroïsche rol speelde bij het verdedigen van de stad en – zeer ongewoon voor een vrouw in die tijd – militaire bevelen zou hebben genomen.

Hollywoodspektakel
Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, is er gekozen voor een traditionele benadering. Dat kan een vergissing zijn. In plaats van de strijd aan te gaan met Hollywoodspektakel van 100 miljoen, is het verstandiger de kracht te zoeken in een originele invalshoek. Maar de ouderwetse toon van Kenau was niet wat mij dwars zat aan de film.

Niet alles is slecht. De productiewaarden van Kenau brengen de zestiende eeuw redelijk geloofwaardig tot leven. De actiescènes zijn niet van Seven Samurai-niveau, maar zeker ook niet slecht en worden bij vlagen meeslepend. De figuranten staan er soms wat onbeholpen bij, maar de acteurs leveren prima werk. Tenminste, zolang ze hun mond maar houden. Ze moeten het namelijk doen met krukkige dialogen, die hen telkens letterlijk laten uitspreken wat ze vinden en voelen. Personages hebben geen dimensies, humor, flair of iets anders wat ze boeiend maakt.

Obligate plotlijnen
Hierdoor komen de obligate plotlijnen over de relatie tussen Kenau en haar dochter – vrouwen die als prostituees infiltreren bij de Spanjaarden – en het groeiende respect tussen Kenau en de officier Ripperda, nooit tot leven. En sterk drama is nou juist wat een actiefilm het hardst nodig heeft. Wat betreft de historische context, die is tamelijk inwisselbaar.

Ondanks de verplichte Braveheart-they’ll-never-take-our-freedom-speech, lukt het de makers niet over te brengen wat deze periode cruciaal maakt voor de Vaderlandse Geschiedenis. De film benadrukt dat onze geschiedenis mede gevormd is door vrouwen, al staan ze niet in de geschiedenisboekjes. Een sympathieke boodschap, maar die wordt weer teniet gedaan door een overbodige en bedillerige slottekst.

Geef een reactie

Laatste reacties (6)