Laatste update 23:20
3.064
47

Historicus, Theoloog en Arabist

Gert Jan studeerde Geschiedenis, Theologie, Arabische Taal & Cultuur, Internationale betrekkingen, American studies en Middle East & Mediterranean Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, de University of Wisconsin-Madison, King's College London en de London School of Economics. Hij was in het verleden onder meer werkzaam voor de European Council on Foreign Relations in Londen en het Europees Parlement in Brussel en is thans woonachtig en actief in de Haagse Schilderswijk.

Kuisheidfreaks

Het allerbelangrijkste is de steun aan de feministen uit die bevolkingsgroepen die dit zelf meemaken

cc-foto: Eric Parker

Waar velen al langer bekend mee waren is nu in the open. Het exposen van meisjes met een Turkse en – met name – een Marokkaanse achtergrond in appgroepen door jongens met dezelfde achtergrond. In deze groepen is men bewust uit op naaktfoto’s of filmpjes van meisjes met een Marokkaanse of Turkse achtergrond, die men daar met elkaar deelt. En terwijl deze meisjes worden geexposed, worden ze tegelijkertijd ook aan de schandpaal genageld, uitgescholden, wordt ingezet op het kapotmaken van deze meisjes. Hun namen, nummers en adresgegevens worden geregeld ook gedeeld.

De meiden in kwestie worden gebeld, belaagd, bedreigd, uitgescholden en op straat vernederd. Hele families worden benaderd, en deze meiden worden voor iedereen in het openbaar te kijk gezet als vrouwen die zich onzedelijk hebben gedragen, als ‘sletten’ en ‘hoeren’, die daarom door het systeem gecorrigeerd moeten worden.

Dit gedrag komt niet uit de lucht vallen. Het is ook niet het handelen van een paar kwaadwillenden, of een praktijk die recentelijk is komen overwaaien naar Nederland. Het is een systeem dat al decennialang in verschillende vormen in Nederland aanwezig is, en waarbij vrouwen op verschillende manieren beheerst, gecontroleerd, gedomineerd en indien nodig vernederd, bedreigd of zelfs mishandeld worden. Alles om ze in het gareel te houden, zodat ze zich gedragen volgens de regels van het systeem.

Dit systeem is niet zozeer zuiver religieus van aard, noch is het puur cultureel. Het is een uitkomst van het culturele en religieuze patriarchaat dat hier al decennialang bestaat, maar wat tegelijkertijd net zo goed wordt gevoed door de cultuur en de regels van de straat, als door de cultuur van jongeren onderling. Het manifesteert zich zoals gezegd in verschillende vormen en is ook aan ontwikkeling onderhevig. Een van de meest recente en ook kwaadaardigste manifestaties van dit systeem is het exposen, vernederen, en bewust kapot willen maken van die meiden die in welke vorm dan ook zich niet houden aan de grenzen die het systeem heeft gesteld.

In de omgeving waarin deze meiden leven bestaat seks als het ware niet tot aan het huwelijk, en het wordt dan ook doodgezwegen. Vrouwen dienen zich hieraan te houden. Wanneer zij dit niet doen, dan lopen ze het risico om exposed te worden. Dit kan elke vrouw overkomen die zich niet gedraagt zoals het systeem dat van haar wil. Het leidt uiteindelijk tot het kwijtraken van de eer, het ten schande maken van de familie, en het potentieel niet meer kunnen trouwen omdat geen man je meer wil.

De gevolgen hiervan zijn groot voor deze meiden. Dubbellevens, schizofreen gedrag, psychische problemen, gedwongen huwelijken, gedwongen achterlating, eergerelateerd geweld en zelfs zelfmoord kunnen allen gevolgen zijn die de meisjes kunnen treffen die exposed worden door dit systeem.

Voor de daders is het alsof ze een prestatie hebben verricht door deze meiden te exposen. Het zijn overwegend mannen, maar ook vrouwen kunnen zich hier zeker aan schuldig maken. En niet alleen jonge vrouwen, bijvoorbeeld meiden die wraak willen nemen op andere meiden, maar ook moeders. Moeders die hun zonen en dochters opvoeden met de normen en waarden van het systeem. In dit systeem hebben met name mannen de macht om vrouwen te namen en shamen omdat ze zich niet kuis willen gedragen.

De oplossing voor deze problematiek ligt dan ook niet in het waarschuwen van meiden voor bijvoorbeeld het naaktfoto’s delen, noch in het zowel meiden als jongens meer in de pas laten lopen met religieuze gedragsregels. Want het is de zedenleer van de islam die hier mede aan ten grondslag ligt, en wanneer de focus komt te liggen op het delen van naaktfoto’s door meiden dan wordt de schuld indirect bij het slachtoffer gelegd. Dit is, hoe je het ook went of keert, een vorm van blaming the victim. Niet het slachtoffer zou hier het gedrag aan moeten passen, maar de dader.

Beter zou het zijn dat we allemaal naaktfoto’s rond gaan sturen zodat op een dag dit niet meer bijzonder zou zijn, zodat niet de kuisheidfreaks, maar diegene die opkomen voor vrijheid en zelfbeschikking voor allen, winnen. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde. Voor nu is de inzet op voorlichting, onderwijs, en het doorbreken van taboes noodzakelijk. Tegelijk met de vervolging van daders. Want als journalisten in appgroepen mee kunnen lezen, dan kunnen undercoveragenten dat ook.

De gevolgen zijn zoals gezegd groot voor de slachtoffers. Tijd dat ze dit ook worden voor de daders. Ook dient dit issue op het netvlies van politici, journalisten, beleidsmakers en vooral de media te blijven staan. Het speelt al decennia en het verdwijnt niet vanzelf. Er aandacht aan blijven besteden is dus nodig. We zijn hierin al verder dan enkele jaren terug en het is goed dat veel media hier recentelijk uitgebreid aandacht aan besteedden, maar verdere aandacht blijft ook in de toekomst nodig.

Het allerbelangrijkste is de steun aan de feministen uit die bevolkingsgroepen die dit zelf meemaken. Zij verdienen deze het meeste, omdat zij voorop lopen in de strijd voor gelijke rechten en tegen het systeem dat zoveel vrouwen in de greep houdt. Deze feministes van kleur kunnen eenieders steun goed gebruiken, maar vooral die van hun autochtone zusterfeministen die tot het establishment behoren. Want die laatste categorie zou zich wel eens wat meer mogen inspannen om dit soort misstanden te bestrijden.

Op dit moment laten sommige autochtone feministes zich nog te vaak vooral uit in het kader van zaken die vooral voor de elite ertoe doen, waaronder de ophef over de kleur van het speelgoed, de misstanden in Hollywood en wanneer GeenStijl weer eens een scheet laat. Wanneer men zich even sterk zou keren tegen zaken als het exposen van meisjes en zich net zo hard zou maken voor de gelijkheidsstrijd die onder meer meiden met een Marokkaanse en Turkse achtergrond in ons eigen land voeren dan zouden hier mogelijk heel wat stappen gezet kunnen worden.

Aandacht en solidariteit is hard nodig, willen we een kwaad als het exposen van meisjes, maar vooral het systeem waarin deze meiden vast zitten, kunnen bestrijden. Laat niet de kuisheidfreaks winnen, maar de vrouwen die de ketenen van het systeem proberen te doorbreken.

Geef een reactie

Laatste reacties (47)