Laatste update 17:13
4.553
29

Bestuurscommissielid Amsterdam

Münire Manisa is voor de PvdA politiek actief in Amsterdam Nieuw-West en één van de initiatiefnemers van Turks-Nederlands Tegengeluid, een beweging die is ontstaan als reactie op de peiling van Motivaction waaruit zou blijken dat 89% van Turks Nederlandse jongeren sympathiseren met IS. Daarnaast is zij eigenaar van een juridisch advies- en incassobureau in Amsterdam en schrijft ze zo nu en dan voor sonhaber.nl, de grootste nieuwssite onder Turkse Nederlanders.

Leerlingen? Leer liever onze Kamerleden over burgerschap

Wat een vertoning daar in de Tweede Kamer. Vind je het gek dat Nederlandse leerlingen minder kennis van het functioneren van de democratie hebben als zelfs zittende parlementariërs er niet mee om kunnen gaan?

“In vergelijking met het buitenland doen Nederlandse scholen minder aan burgerschap. Daarnaast beschikken leerlingen in ons land over minder burgerschapscompetenties (kennis, vaardigheden en houding) dan hun leeftijdsgenoten in vergelijkbare landen. Zo hebben Nederlandse leerlingen minder kennis van het functioneren van de democratie. Ook is er minder maatschappelijke en politieke betrokkenheid en zijn scholieren in Nederland minder positief over basiswaarden zoals gelijke rechten voor verschillende etnische groepen.”

Dit zijn de resultaten van een onderzoek onder 2800 leerlingen in de onderbouw van ruim 100 (voor het Nederlandse onderwijs representatieve) scholen  voor voortgezet onderwijs. Ik schrik hiervan. Er gaat serieus iets mis. Hoe kunnen we het zo slecht doen? Hoe kunnen we toestaan dat onze jongeren, dus onze toekomst, minder goed onderwijs genieten? Gisterenavond werd hierover een debat gevoerd in de Tweede Kamer. Althans, dat was de bedoeling. Ik wachtte al twee weken op dit debat. Reikhalzend keek ik er naar uit. Al twee weken werd het uitgesteld door omstandigheden in de Tweede Kamer. Wat gaan al die politieke partijen zeggen? Hoe wordt dit probleem aangepakt? Hoe wordt de toekomst van al die jongeren in het onderwijs vormgegeven? Wat gaat de minister doen? Ik wil het weten, want ik hecht aan een goed onderwijssysteem. Ik had aanvankelijk een paar mbo-leerlingen gevraagd het debat te volgen. Wat ben ik achteraf gezien blij dat het debat zo vaak is verplaatst en dat de leerlingen het niet hebben gevolgd.

ANP

Koude kermis
Ik kan jullie vertellen; koude douche, thuiskomen van een koude kermis, poppenkast, karikatuur, fiasco, beschamend, noem het wat je noemen wil, het was vre-se-lijk. Wat een vertoning daar in de Tweede Kamer. Vind je het gek dat Nederlandse leerlingen minder kennis van het functioneren van de democratie hebben als zelfs zittende parlementariërs er niet mee om kunnen gaan? Als aanvrager van het debat begint Kuzu aan zijn pleidooi over gemeenschappelijke identiteit, burgerschap en de plichten die daarbij horen. In de daaropvolgende 45 minuten ligt voor mij het bewijs dat het onderwijs inderdaad beter geregeld had kunnen worden. De interrupties van Kamerleden aan het adres van Kuzu gaan over van alles en nog wat, denk bijvoorbeeld aan Turkije. Of aan de Armeense genocide. Of aan Turkije. Of aan de Armeense genocide. Had ik Turkije al genoemd? Het lijkt wel net alsof (vooral) de rechtste partijen op dit moment hebben gewacht om af te rekenen met Kuzu.

De PVV heeft het over de ‘werkgever van Kuzu in Turkije’ (doelend op Erdogan). VVD heeft het over de Armeense genocide en de Rotterdamse bruggen die vol staan met ‘Turken!’ en ‘dat kan toch geen goed burgerschap zijn’ (want demonstreren is geen grondrecht, VVD?). CDA gaat door over Turkije. En zelfs SP doet er graag een plasje overheen door Kuzu te bevragen over Turkse media en Turkije. Beste haantjes, hartstikke spannend dat plaswedstrijdje, doe het alsjeblieft in je eigen tijd. Die totale obsessie met Turkije begint me de strot uit te komen. Ik wil een Nederlands debat over het Nederlands onderwijs in Nederland. Is dat zoveel gevraagd? De parlementariërs die zo vreselijk geïnteresseerd zijn in Turkije mogen wat mij betreft gewoon naar Turkije gaan en daar solliciteren naar een functie in het parlement. Kunnen ze daar misschien iets veranderen.

In Nederland zitten we met het probleem dat onze jongeren minder kennis hebben van het functioneren van de democratie en dat verbaast mij niet als jullie elkaar vliegen afvangen in plaats van praten over waar het echt overgaat. Jullie zouden je moeten schamen. Ik had het schaamrood op m’n kaken toen ik naar het debat keek. Vreselijk.

Burgerschap? Begin bij jezelf.

Geef een reactie

Laatste reacties (29)