473
3

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Leiden masculiene advertenties tot onzekere mannen?

Iedere dag een gezond weetje. Vandaag: Representatie van mannelijkheid in bladen

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

Advertenties zijn noodzakelijk kwaad om de prijs van kranten en tijdschriften laag te houden en om te zorgen dat televisieomroepen in staat zijn behoorlijke programma’s te financieren. Maar er is meer dan dat. Zorgen advertenties niet ook voor het ontstaan en versterken van bepaalde stereotype beelden?

In een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Sex Roles wordt beargumenteerd dat de hypermannelijke advertenties in mannen en jongensbladen een ongunstig effect op mannen en de maatschappij hebben.

Hypermannelijkheid – ik denk dat ik het übermannelijkheid ga noemen – is een houding van mannen waarbij vier ideeën over mannelijkheid een rol spelen. Mannen zijn hard. Mannen zijn gevaarlijk. Mannen zijn wreed. Mannen kijken neer op vrouwen en op seks. In advertenties komen aspecten hiervan regelmatig terug. Is het gewoon een weerspiegeling van wat mannen graag zien en voelen ze zich daarin herkend? Of zorgen zulke advertenties er ook voor dat zulke meningen en houdingen ontstaan?

Voor het onderzoek werden de advertenties in Amerikaanse bladen voor mannen en jongens beoordeeld: motortijdschriften, autobladen, golftijdschriften, bladen over games etc. 56 procent van alle advertenties in deze bladen was ‘agressief mannelijk’. Er zou volgens de onderzoekster een duidelijke relatie tussen zulke advertenties en sociale en gezondheidsproblemen zijn: dronken achter het stuur, drugsgebruik en mishandeling van vrouwen. Daar komt bij dat deze advertenties zijn gericht op jongere niet bemiddelde, minder opgeleide mannen. Om zich staande te houden doen ze zich toch al flinker voor en ze gaan geloven dat mannen echt zo moeten zijn.

Ik zie in het artikel geen enkel bewijs voor een verband tussen übermannelijkheid en agressieve leefstijl. Het blijft voorlopig dus bij een mening, maar het lijkt me interessant er eens een goed onderzoek over te zien.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige weetje: Schippers heeft gefaald met Diane 35

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (3)