968
32

Sectorhoofd FNV Vervoer

Roel Berghuis (1957) is van 1975 tot 1992 werkzaam geweest als Smelter bij Hoogovens te IJmuiden. In die periode was hij actief vakbondskaderlid in de toenmalige Industriebond FNV. Vanaf 1992 tot heden is hij werkzaam bij de FNV in verschillende bezoldigde functies. Vanaf 2000 is hij vakbondsbestuurder voor FNV en vanaf 2005 tot 2014 vertegenwoordigde hij de leden van FNV Spoor als vakbondsbestuurder/onderhandelaar bij de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 2014 is hij sectorhoofd van FNV Vervoer.

Leiding Prorail is veel te ambtelijk en te stroperig

Met veel ironie kreeg ik via de e-mail een filmpje van de strenge winter van 1942. Het was oorlog, het vroor 20 graden, er lag een halve meter sneeuw maar de treinen reden dwars door de stuifsneeuw.


En nu 68 jaar later, het is vrede, het vroor 5 graden, er lag 20 centimeter sneeuw en de treinen reden slecht of niet. Ik moest wel even lachen maar tegelijkertijd is het natuurlijk pijnlijk want met al onze kennis, technieken en ervaring zijn we er klaarblijkelijk op dit soort momenten niet beter op geworden.

Het hoogtepunt van het in elkaar klappen van het treinverkeer lag op 17 december 2009. Het zou liggen aan de bevroren wissels en het ontbreken van wisselverwarmers. Dat legde daags er na directeur Bert Klerk van spoorinfrabeheerder Prorail uit aan de Nova verslaggever Twan Huys. Het laat de media niet los en RTL Nieuws is zelfs momenteel met een drieluik bezig om te ontrafelen wat er allemaal is misgegaan en wie daar verantwoordelijk voor zijn. Inmiddels hebben zij kunnen onthullen dat Prorail zelf bij station Den Haag Hollandspoor de wisselverwarmers heeft uitgezet. Klerk neemt de volle verantwoordelijkheid voor deze fout en heeft inmiddels toegegeven dat Prorail niet alert genoeg is geweest.

Een nog ernstigere vaststelling van RTL over Prorail was dat dit probleem uit het meldrapport is gehouden wat standaard naar Minister Eurlings gestuurd wordt. Prorail moet onder andere hiervoor op het matje komen en moet van Minister Eurlings samen met NS een evaluatie maken over hoe één en ander gekomen is. Zowaar een doodzonde lijkt mij, wat tot op de bodem uitgezocht moet worden. Prorail is juridisch eigenaar van de spoorinfrastructuur onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Op haar website stelt Prorail onder het kopje ‘verstand van zaken’ dat zij zorgt voor onderhoud, vernieuwing en uitbreiding van het Nederlandse spoorwegnet. “Als er storingen zijn lossen we die op. We bepalen wie wanneer van het spoor gebruik mag maken. En we regelen het dagelijks treinverkeer, bijvoorbeeld met seinen en wissels.”

Prorail moet met de billen bloot en dat is goed voor een organisatie in het publieke domein. Prorail is veel te ambtelijk en te stroperig. Dat merk je aan alles. Altijd een paar dagen te laat met uitleg. Voorlichters en directieleden die niet durven spreken. Het maakt hen bij tijd en wijlen vleugellam. Bij Prorail zijn ze als de dood voor 2e Kamerleden en het Ministerie. Bij Prorail zijn ze zelfs in staat om weken later pas schuld te bekennen voor de chaos van 17 december jl. Een kenmerk van een te ambtelijke georganiseerde  bedrijfsorganisatie. Het wordt tijd voor nieuwe bestuurders bij Prorail met een degelijke onderhoudsvisie en creativiteit die de spoorsector zien als een samenhangend geheel waar “marktwerking” ofwel het aanwakkeren van concurrentie niet thuishoort.

Dit  laatste moet de politiek overigens heel snel uitspreken. Want met de kennis van nu had de politiek 12 jaar geleden geen marktwerking op het spoor moeten invoeren.

Geef een reactie

Laatste reacties (32)