2.280
11

Hoofdredacteur Pink Bullets

Judith Valentijn is hoofdredacteur van vrouwenweblog Pinkbullets.nl, tekstschrijver, literatuurjunkie en muzieknerd. Elke dag verbaast ze zich over vrouwen in het algemeen en zichzelf in het bijzonder.

#Mamming en Movember: kanker ís niet gezellig!

'Mooie gezonde vrouwen plaatsten sexy foto's, mannen kwijlden er en masse overheen en complimenteerden de dames. Niet uit (aandachts)geilheid, maar uit een stukje borstkankerbewustwording naar de mensen toe'

Aandacht vragenvoor kanker is belangrijk. En omdat kanker nogal lastig te marketen is (woorden als ‘slopend’, ‘dodelijk’ en ‘chemo’ zijn niet sexy) worden er steeds vaker ‘ludieke’ acties op touw gezet om mensen aan te moedigen zich te laten onderzoeken. Want hoe eerder kanker ontdekt wordt, hoe groter je overlevingskans. Maar ik vraag me af of acties als Movember en #mamming wel effect hebben, en niet puur gedragen worden door aandachtstrekkers (m/v).


Pronken met gezonde borsten
Bij een mammografie wordt je borst geplet tussen twee platen, en dit kan bijzonder pijnlijk en ongemakkelijk zijn. Logisch dus dat weinig vrouwen warmlopen voor dit idee.

Om hier verandering in te brengen, zijn twee reclamemaaksters de afgelopen maand (oktober is wereldwijd borstkankermaand) met de #mamming campagne gestart. Het idee is simpel; leg je borsten op een oppervlak – bijvoorbeeld je bureau of een auto, of lekker ludiek op je kat – maak hier een foto van en plaats deze op Instagram of Facebook, met de hashtag #mamming.

Het gevolg? Veel gezonde vrouwen maken sexy foto’s om “aandacht te vragen voor het ongemak van mammografieën” en veel borstkankerpatiënten zijn boos en gekwetst. Pronken met je gezonde borsten lijkt namelijk weinig bij te dragen aan de bewustwording rondom borstkanker, en moedigt vrouwen niet aan om daadwerkelijk hun pronte boezem vrijwillig te laten pletten bij een mammografie.

Vanwege deze controverse is de Facebookpagina van #mamming inmiddels gestopt, met de zure mededeling dat “mensen de campagne kwetsend vinden en niet geven om voorlichting op het gebied van kanker”. Dat de meeste klachten juist afkomstig zijn van vrouwen die daadwerkelijk hun borsten hebben laten pletten om vervolgens te horen te krijgen dat ze kanker hebben, lijkt niet tot de campagneleiders door te dringen. Want de campagne was net zo gezellig. Mooie gezonde vrouwen plaatsten sexy foto’s, mannen kwijlden er en masse overheen en complimenteerden de dames. Niet uit (aandachts)geilheid, maar uit een stukje borstkankerbewustwording naar de mensen toe.

Gezichtsbeharing tegen kanker
Nu is een verband tussen tietenfoto’s en borstkanker nog wel te leggen, maar Movember (een portmanteau van ‘november’ en ‘moustache’) schiet het doel helemaal voorbij. De maand november staat namelijk in het teken van prostaat- en zaadbalkanker, en om aandacht te vragen voor deze ziekte, laten mannen massaal hun baard en/of snor staan. Lekker ludiek en ieder jaar zijn er meer deelnemers.

Officiële ‘Mo Bros’ schrijven zich in bij Movember en laten zich sponsoren om een zo mooi mogelijke snor te laten groeien, en dit geld gaat naar kankeronderzoek. Maar het gros van de deelnemers weet niet eens dat dit mogelijk is, en kweken in de wilde weg nieuwe gezichtsbeharing zonder zich te laten sponsoren.

Ook hierbij speelt social media een grote rol: plaats een foto van je gezichtsbeharing op Facebook, Twitter of Instagram met de hashtag Movember, en je scoort gegarandeerd een hoop aandacht. Helaas zie je niemand hierbij over prostaatkanker reppen, zo bewijst ook het bizarre gesprek dat ik gister op Facebook had, waaruit bleek dat mijn besnorde vriend niet eens wist waarom hij zijn snor liet staan, en hij het maar vreemd vond dat ik vroeg of hij nu ook zijn prostaat na ging laten kijken.

Gezellig hè, kanker
Deze twee ludieke campagnes hebben een ding gemeen; ze zijn gezellig en hebben een hoog participatiegehalte. Je doet iets voor de samenleving (je tieten showen of je niet scheren) en krijgt nog aandacht ook, leuker wordt het niet. Alleen doen de deelnemers aan deze campagne niet waar de campagnes voor bedoeld zijn; naar de dokter gaan voor onderzoek.

Movember en #mamming zijn vooral gezellig. Het gaat niet over enge dingen als chemo en bestraling, of nare operaties aan je geslachtsdelen. Het gaat over leuk meedoen, en vooral je betrokkenheid laten zien. Maar er is niets gezelligs aan kanker. En wil je mensen bewegen zich op tijd te laten onderzoeken, dan helpen foto’s van gezichtsbeharing en decolletés niet. Wat wel helpt zijn indringende fotoreportages zoals deze of campagnes zoals deze van de ALS Stichting.

100 likes op Facebook genezen geen kanker. Tijdig ingrijpen van medici kan dat wel.

Volg Judith Valentijn ook op Twitter: @JudithPiBu

Geef een reactie

Laatste reacties (11)