666
3

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

McDonalds of liever sushi?

Iedere dag een gezond weetje. Vandaag: Hoe bi-culturele mensen reageren als er een appel gedaan wordt op hun 'identiteit'

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

In een geglobaliseerde wereld leven mensen waar het werk is, waar er een goede school voor hun kinderen is en waar het veilig is. Voor vakantie gaan we naar landen waar de zon schijnt, het avontuurlijk is en de muggen rondvliegen, maar van te voren laten we ons wel inenten. Ik overdrijf wat, maar de realiteit is dat het steeds gezelliger wordt en we vaker op plaatsen wonen waar we niet geboren zijn en  opgevoed werden. Waar liggen onze affiniteiten en hoe beïnvloedt dat ons gedrag als consumenten? 

Onderzoekers keken hoe bi-culturele mensen reageren als er een appel gedaan wordt op hun ‘identiteit’. Ga je naar McDonalds of eet je liever sushi?

Het onderzoek werd gedaan door Aziaten in de Verenigde Staten voor een computer te zetten. Er kwamen allerlei producten langs en die konden ze aanklikken als ze meer info wilden. Bij sommige producten was er heel even een beeldje te zien van het woord ‘Aziatisch’ of ‘Amerikaans’, maar nooit echt lang genoeg om het werkelijk te zien.

Subluminaal wordt dat genoemd en in de jaren 50 van de vorige eeuw werd ermee geëxperimenteerd in advertenties in de bioscooppauzes. Zorgde een flits van coca cola voor meer verkoop? Ja, en dergelijke advertenties zijn inmiddels verboden.

Maar wat kwam er uit het onderzoek? Geïntegreerde Aziaten hadden zin in Aziatisch eten als het woordje Aziatische had opgeflitst. De Aziaten die nog niet echt geïntegreerd waren gaven juist de voorkeur aan Amerikaans eten. De onderzoekers verklaren als het een reflex van zelfbescherming. Er is angst een deel van je identiteit te verwaarlozen. Degenen met een gespleten culturele identiteit doen nog hun best zo Amerikaans mogelijk te zijn. De geïntegreerde Aziaten maken zich nergens zorgen over en kiezen wat ze lekker vinden.


Het weetje van zondag nog eens lezen: Hoe verwerkt je brein informatie bij vooringenomenheid?

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Zijn meest recente boek is: Gezond


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (3)