1.641
45

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Melanie Schultz, ga je ouwe moer belazeren

Het is duidelijk: alles blijft bij het oude op het spoor

Je kunt wel merken dat minister Melanie Schultz van Haegen een auto met chauffeur heeft. In een brief aan de Tweede Kamer eist zij dat de NS voortaan éérder overgaat tot het beperken van de treindienst bij lelijk weer, zodat storingen zich niet als een olievlek over het net verspreiden.

Ook verzoekt zij beleefd om een onderzoek te doen naar het bestaan van verwarmde wissels, die wel bestand zijn tegen van de rijtuigen vallend ijs. Het nog nooit gehoorde smoesje dat dat dit jaar voor het eerst werd ingezet om het falen van Prorail en NS te maskeren.

Het is allemaal van een ongehoorde botheid. Als door de weersomstandigheden de vraag naar openbaar vervoer toeneemt en het juist belangrijk is dat het functioneert, dán worden frequentie en capaciteit stevig ingeperkt. Het is koud op straat en het openbaar vervoersbedrijf dat absoluut essentieel is voor het functioneren van de Nederlandse economie, raadt de reizigers aan de spits te mijden als het niet noodzakelijk is.

Misschien dat Tweede Kamerleden eens kunnen vragen om een onderzoek, waar ons schattige ministertje van dit op-de-kleintjes-letten-kabinet blijkbaar niet zelf opkomt: naar de maatschappelijke kosten van het feit dat dankzij het presteren van de NS elke dag duizenden en nog eens duizenden forenzen te laat op hun werk komen, niet in staat zijn om afspraken na te komen, afwezig zijn op het moment dat hun bezige handen zijn vereist.

Schattig is ook de afleidingsmanouvre waarop de minister het domme volk trakteert: de NS-directie heeft dit jaar geen bonussen verdiend, zo zegt zij dapper. In 2010 ontvingen directeur Meerstad en zijn adjunct volgens het jaarverslag (zie pagina 125) allebei een jaarsalaris van 473.391 euro terwijl een derde lid van de NS-leiding werd afgescheept met slechts 367.000 euro, dit ondanks een verdubbeling van het reguliere inkomen per augustus 2009. Hun “variabele beloningen” bedroegen in dat jaar respectievelijk 71.000 euro, 34.000 euro en 18.350 euro. Met zo’n vast salaris zijn dergelijke emolumenten niet meer dan een zakcentje. Die kun je best een jaartje overslaan om ze vervolgens langzaamaan en jaar voor jaar in te halen, zeker als je de goede verhoudingen bewaart tot de zes commissarissen, die gezamenlijk 204.450 euro opstrijken. Ze komen op twee na allemaal uit het bedrijfsleven. Die twee zijn oud-PvdA-coryfee Wim Meijer en de voormalige leider van Groen Links Paul Rosenmüller.

Miss 130 kilometer per uur had – als ze uittrapping niet over haar tere hartje had kunnen verkrijgen – die directeuren op de Balkenende-norm kunnen zetten met het bijkomende voordeel dat zij dan misschien hadden besloten om hun talenten voortaan in het buitenland te ontplooien.

Maar nee: haar spin doctor zei: “Excellentie, het volk ergert zich over de bonussen. Moet U wat over zeggen. Daar kunnen Bert Meerstadt en zijn vrienden zich geen buil aan vallen.

Het is duidelijk: alles blijft bij het oude op het spoor.

Mijn oude vader zei altijd: “Ga je ouwe moer belazeren”.

Update
Personeel van NS en ProRail laten weten: dat van de ijsblokken die van de trein op de wissels vallen, is een leugen. De echte oorzaak van de chaos op het spoor en de eindeloos doorgaande uitdunning van de dienstregeling is desorganisatie en mismanagement, zo meldt de Volkskrant op zaterdagochtend.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (45)