1.259
12

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Mindfulness meten, hoe doe je dat?

Elke dag een gezond weetje van Ivan Wolffers: Het anti-stressmedicijn Mindfulness is wel te voelen, maar niet te meten

Steeds meer mensen mediteren om met de stress van alledag om te gaan. Het wordt tegenwoordig verkocht onder de term mindfulness, want mediteren heeft nog altijd een zweverige bijklank. Mindfulness lijkt meer nadruk te leggen op de functie van onze hersenen: er met je mind bij zijn, focussen op wat je doet. Menig arts adviseert zijn patiënten om te leren ademen of te leren in het moment te zijn: met je mind bij wat je doet. Maar wat moet er op het receptpapiertje komen te staan? Drie maal daags? Gedurende zes of gedurende 12 weken? Of voor altijd 15 minuten per dag?

Niemand die het goed weet en daarom is er onderzoek naar gedaan. Al met 75 minuten gedurende drie weken kan je stressniveau verlagen en de mensen die het minst met hun aandacht bij wat ze doen waren, hadden er het meeste baat bij.

Maar hoe doe je dergelijk onderzoek? De meeste onderzoeken naar manieren om de stress te verlagen hadden zich gericht op cursussen van acht tot tien weken, maar dat is vrij ingewikkeld voor de meeste mensen. Een korte training zou dan ook helpen. Bijvoorbeeld drie dagen achter elkaar een sessie van 25 minuten om te leren hoe je mediteert en daarna zoek je het thuis maar uit. Als je het prettig vond dan ga je er maar mee door.

Het onderzoek had 66 deelnemers die vervolgens in twee groepen werden ingedeeld. In de ene groep volgden 33 mensen de korte cursus. In de andere groep analyseerden 33 mensen drie dagen achter elkaar gedurende 25 minuten gedichten. De laatste was de controlegroep die moest vaststellen of je door het volgen van wat voor cursus dan ook misschien wel minder gestrest zou kunnen worden.

Na de trainingssessies moesten de deelnemer een moeilijk praatje houden waar je behoorlijk gestrest door raakt en wat lastige rekensommetjes doen in aanwezigheid van streng kijkende examinatoren.

De resultaten werden bepaald door de deelnemers aan het onderzoek te vragen naar hun ervaringen, maar ook werd een beetje speeksel afgenomen om het cortisol te meten. Cortisol is het stress hormoon.

Door de mindfulness cursus voelden de deelnemers zich minder gestrest, maar het gekke was dat ze wel meer cortisol hadden. Daar zit je dan als onderzoeker. Je weet dat niemand iets koopt voor gevoelens. Je mag wel vertellen dat je je minder gestrest voelt, maar ben je het ook? Vandaar die test op cortisol. Dat moet je dan wel kunnen uitleggen en de onderzoekers zeggen dat ze denken dat het komt dat je door mindfulness niet alleen minder gestrest bent maar dat je ook meer betrokken bent bij je taken. Maar ja, ook hier zou je natuurlijk kunnen zeggen: het gaat er niet om wat die onderzoekers denken, maar om wat ze weten.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: 
klik hier voor een overzicht


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (12)