866
3

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Mislukte thriller vol naargeestig seksisme

The November Man: in plaats van 'whodunnit?' denk je 'who cares'?

The November Man ziet er uit alsof niemand die bij de film was betrokken, gemotiveerd werd door meer dan een dik salaris. Niemand met een greintje intelligentie of goede smaak had ooit geloofd dat deze film meer zou worden dan een vermakelijke wegwerp B-film. Maar zelfs dat niveau wordt niet gehaald. Dat de zeer geslaagde spionagethriller A Most Wanted Man nu tegelijkertijd ook in de bioscoop draait, onderstreept dit falen nog eens extra.


Het verhaal, of dat wat er voor moet doorgaan, van The November Man is kort samengevat als volgt: Pierce Brosnan speelt een gepensioneerd geheim agent die door zijn oude chef wordt overgehaald een laatste missie in Rusland uit te voeren. Deze loopt natuurlijk totaal in de soep en binnen de kortste keren is hij op de vlucht voor zowel de CIA, onder aanvoering van zijn voormalig protegé, en Russische sluipmoordenaars.

Het warrige plot heeft allemaal iets te maken een Russische generaal die president wil worden, de oorlog in Tsjetsjenië, Amerikaanse machtspelletjes en op het eind wordt er plotseling ook nog een dochtertje uit de hoge hoed getoverd. Maar in tegenstelling tot bij goede thrillers is de vraag niet ‘wat is er in gaande?’ De enige vraag die zich opdringt bij het kijken naar The November Man is: who cares?

Het script levert een serie van voorspelbare, slecht uitgevoerde actiethriller clichés: mannen in pakken die rondrennen met mobieltjes en pistolen, onderwijl mensen bij de vleet doodschieten, dingen opblazen en schreeuwen in een raar jargon waarin spionnen blijkbaar praten.

Er wordt niet de minste aandacht besteed aan praktische of psychologische geloofwaardigheid. Het acteerwerk is daarbij van bedroevend niveau. Pierce Brosnan was al een tamelijk kleurloze James Bond, maar vergeleken met de houten klazen die hij hier als tegenspelers krijgt, lijkt hij net Spencer Tracy.

Tegen het einde pas wordt het een beetje spannend, zoals trashy thrillers dat van nature in hun dna hebben. Het probleem is dat The November Man zichzelf te serieus neemt. De film lijkt werkelijk wat te willen zeggen over internationale politiek verhoudingen, het leven van spionnen en geweld tegen vrouwen. Dat laatste krijgt echter een huichelachtig trekje, als je kijkt naar de ondankbare rollen die vrouwen in de film vervullen. Die hypocrisie maakt The November Man meer dan zo maar een mislukte thriller, het is ook een misogyne mislukte thriller.

Bart Juttmann, bekend van de webserie Ideale Liefde, bespreekt op Joop wekelijks een film.

Volg Bart ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (3)