606
29

Sectorhoofd FNV Vervoer

Roel Berghuis (1957) is van 1975 tot 1992 werkzaam geweest als Smelter bij Hoogovens te IJmuiden. In die periode was hij actief vakbondskaderlid in de toenmalige Industriebond FNV. Vanaf 1992 tot heden is hij werkzaam bij de FNV in verschillende bezoldigde functies. Vanaf 2000 is hij vakbondsbestuurder voor FNV en vanaf 2005 tot 2014 vertegenwoordigde hij de leden van FNV Spoor als vakbondsbestuurder/onderhandelaar bij de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 2014 is hij sectorhoofd van FNV Vervoer.

Nederland moet wel blijven sporen

Stoppen graag met de marktwerking op het spoor en creëer nu een integraal spoorbedrijf waar volop samengewerkt wordt!

“Stakingsdreiging in het Streekbusvervoer” kopte een vakbondspersbericht een paar dagen geleden. Het is de laatste jaren door concurrentie en marktwerking in die sector enorm onrustig. Een CAO is vrijwel niet meer af te sluiten zonder een staking of actie.

Chauffeurs klagen steen en been over het uithollen van hun arbeidsvoorwaarden. Geld verdienen over de rug van medewerkers. En natuurlijk staan de arbeidsverhoudingen dan in de bussector onder een permanente grote druk. Het is wachten op de volgende stakingen met alle ellende van dien.

De busververvoersbedrijven, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport zijn vertegenwoordigd in de FMN: Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. De FMN timmert de laatste tijd stevig aan de weg. Zij hebben onlangs een spoorplan ontworpen en willen heel erg graag met meer treinen door Nederland gaan rijden. Dat zal dan ten kosten moeten gaan van NS lijnen. Dit spoorplan staat prominent op de website www.mobiliteitnederland.nl en is ook aangeboden aan de minister van infrastructuur en milieu. Bij het doornemen van dit spoorplan is alles wat de FMN doet ‘goed’ en wat NS doet ‘slecht’. Het is een regelrechte aanval op een oer Nederlands spoorbedrijf dat al zo’n honderd jaar bestaat en qua prestaties samen met Zwitserland en Japan tot de beste drie van de wereld behoort.

En onlangs schreef FMN woordvoerder en Arriva directeur Anne Hettinga nog: “Laat de stoptreinen voortaan aan ons over.” Deze Hettinga neemt wekelijks een retourtje Den Haag om daar zijn anti NS verhaal te laten horen. Dat doet hij namens de grote Duitse en Franse Spoorwegen want daar zijn een aantal FMN bedrijven uithangborden van. En deze Duitse en Franse Spoorwegen willen kennelijk vanaf 2015 treinen rijden op het Nederlandse hoofdrailnet. Hettinga is niet de meest populaire vervoersbaas in Haagse Kringen omdat hij een iets te mooi en gelikt verhaal heeft. Hilarisch was zijn uitspraak afgelopen winter: “Wij hebben geen last van de sneeuw”, maar het had helemaal niet in het noorden gesneeuwd. 

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat NS nog meer lijnen kwijtraakt. Want andersom zou het toch onmogelijk zijn dat NS over (delen van ) het Duitse en Franse hoofdrailnet gaat rijden? Dat zou trouwens ‘het Duitse nationale gefühl en het Franse chauvinisme’ niet toelaten. Maar in Nederland heeft de politiek ook de energiebedrijven en de post aan buitenlanders gegeven en de zeggenschap over boord gezet! Ik kan het niet geloven dat dit ook met de oer Nederlandse Spoorwegen gaat gebeuren. Spoormedewerkers zullen dit ook niet kunnen accepteren en reizigers krijgen te maken met een lappendeken aan spoorbedrijven op één van de drukst bereden spoorwegen van de wereld. De conducteur kan dan echt alleen nog maar in het spoorwegmuseum gezien worden, want anders dan bij de FMN bedrijven zit nu op iedere NS trein minimaal één conducteur. En voor Prorail duurt de winter dan een heel jaar en zij ziet door de spoorbedrijven de rails en het wissel niet meer. En de FMN? Die kan nu al geen vrede sluiten met de buschauffeurs.

Stoppen graag met de marktwerking op het spoor en creëer nu een integraal spoorbedrijf waar volop samengewerkt wordt!

Geef een reactie

Laatste reacties (29)