603
29

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Het nieuwste bezoek van Wiebes aan Groningen belooft niet veel goeds

Regenten maken de keuzes en zetten de koers uit naar rif en zandbank

Minister Eric Wiebes is heelhuids uit Groningen teruggekeerd. Hij ontmoette weliswaar geen begrip voor zijn besluit om versterking van door de aardbevingen getroffen huizen uit te stellen, maar commissaris van de koning René Paas en verantwoordelijk gedeputeerde Eelco Eikenaar, zeiden, aldus Nu.nl, wél “dat we het samen moeten doen”. Business as usual, zal de minister wel gedacht hebben. Zolang hij niet aan de provinciegrens door een woedende menigte wordt tegenhouden, is er niks aan de hand.

Wiebes
cc-foto: Roel Wijnants

Wiebes  heeft geen ongelijk als hij er zo over denkt. Bij de gewone Groninger ligt zijn  reputatie voorgoed aan flarden maar de rest van de bevolking gaat voorlopig schouderophalend aan de trieste gang van zaken voorbij. Dat met die energietransitie is net zoiets als met de pensioenen: dat zien we later wel.

Toch is er reden voor grote zorg.

Het overschakelen van aardgas op een klimaatneutrale energievoorziening is een infrastructureel karwei dat qua omvang alleen maar vergelijkbaar is met de deltawerken. Dat gaan politici binnenkort ook ongetwijfeld zeggen: dat er een deltaplan nodig is.

Wie het jarenlange gekloot in de provincie Groningen heeft aanschouwd, slaat dan de schrik om het hart. Helemaal als je de ervaring meetelt die de samenleving de afgelopen decennia heeft opgedaan met andere infrastructurele projecten. De Noord-Zuidlijn in Amsterdam, de ombouw van de Hoekse lijn in de Rijnmond van spoorweg naar metro, het zijn evenzovele fiasco’s, die pas jaren na de geplande datum zijn voltooid tegen een veelvoud van de geraamde kosten. Onlangs bleek dat honderden nieuwe gebouwen in Nederland gevaarlijke vloeren hebben van de soort die in Eindhoven tot de instorting van een parkeergarage leidden. Maatgevend voor dit alles lijkt het station Zwolle Stadshagen aan de lijn naar Kampen, dat niet in gebruik kan worden genomen omdat de treinen vanwege de slappe grond te laat op hun eindbestemming aankomen en reizigers zo hun aansluiting missen. Men laat dus de 20.000 inwoners van de wijk Stadshagen zonder trein.

Een beetje op die manier. Het schijnt dat het kabinet aan een groot plan voor de energietransitie werkt waarbij het aan de gemeentes is om uiteindelijk te kiezen wat en hoe. Dat hebben ze met de zorg voor bejaarden en jongeren ook gedaan. Wij zien hoe dat afloopt.

Twee miljoen huizen moeten in 2030 van het aardgas af, zo heeft de overheid gesteld. Als dat allemaal net zo gaat als met de infrastructurele projecten uit het recente verleden, dan staan ons grote chaos en gigantische meerkosten te wachten. Nederland is op de een of andere manier verleerd hoe je zulke uitdagingen met succes te lijf gaat.

Hoe dan ook, het bezoek van Wiebes aan Groningen belooft niet veel goeds. Voor niemand in Nederland.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (29)