5.803
71

Journalist


Freelance research publicist-journalist Nazima Shaikh (1974), half Surinaams-Hindoestaans, half Indiaas-Pakistaans, is geboren en getogen in Nederland. Haar specialisaties zijn Islam, Bollywood, politiek en gender-kwesties in Nederland. Ze beschikt daarnaast over uitgebreide kennis van Pakistan. Zij is ervaringsdeskundige op gebied van diversiteit, vrouwenrechten en Islam, oud-bestuurslid Raad van Levensbeschouwing en Religie Nijmegen, oud-bestuurlid van het Surinaams Inspraak Orgaan in Utrecht en oud-bestuurslid van Villa Lila hét sociaal-cultureel centrum voor ho/le/bi Nijmegen.

Niks nieuws onder de zon, mevrouw Ayaan Hirsi Ali!

Dat er nu een lichtje is gaan branden bij Hirsi Ali vind ik bijzonder

Ja, ze was weer terug op de Nederlandse beeldbuis. Mevrouw Ayaan Hirsi Ali. Gisteravond bij Pauw mocht je het gemist hebben. Ze kwam haar boek promoten genaamd ‘Ketters’. Iemand die in haar of zijn geloof afwijkt van de officiële leer. Interessante om je boek deze titel mee te geven. En natuurlijk praten over haar islambeleving die altijd ver van de mijne stond. Tot ze gister sprak over hervormingen binnen de islam. In mijn optiek ontdekte ze nu pas dat die hervormingen al jaren bezig zijn.


Hirsi Ali sprak over veel meer dingen en ik licht er een paar puntjes uit die mij triggerden.

‘Je mag geen vragen stellen binnen de islam’
Pardon? Ik was zo verbaasd over haar uitspraak. Really? Hoe komt zij daar nou bij? Ik stel vanaf mijn 15de al vragen over de islam en doe dat nu nog steeds als volwassen vrouw van 41 jaar. Er was bij ons thuis ruimte om vragen te stellen. Heel normaal en vanzelfsprekend. Ook bij de bevriende oom die tevens onze imam en godsdienstleraar was. Wij kregen elke week thuis Arabische en Koranlessen. Wij leerden islamitische lofzangen voordragen. Allemaal gewoon in de woonkamer. Daarna gezellig eten en discussiëren over de maatschappij, politiek en Islam. Niks bijzonders. 

Als jong volwassene gingen mijn moeder en ik op zoek naar nog meer kennis (kennis is macht) en kwamen wij terecht bij stichting Al Nisa. Opgericht door Nederlandse vrouwen die bewust gekozen hadden voor de Islam en niet zoals vele moslims die bij geboorte al moslim waren door hun ouders. Elke maand verzorgde Al Nisa een lezing over een bepaald onderwerp. Dat was heel breed van opvoeding tot alcohol. Na de lezing was er altijd de gelegenheid om met elkaar in discussie of debat te gaan. Ik herinner mij nog heel goed bij aanvang van de lezingen op het schoolbord ‘Baraka’, het Arabisch woord voor zegeningen, werd geschreven. In elke discussie en bij al het vragen stellen is er Baraka. Zo is het mij geleerd. Ook al was je het nou wel of niet met elkaar eens. Allah was blij dat je kennis met elkaar deelde op een normale communicatieve manier. Ondanks je verschillende achtergronden, culturen, etniciteiten en hoe je in de maatschappij stond. Met hoofddoek, zonder hoofddoek of in een niqaab. Alle vrouwen bij Al Nisa waren welkom. Je mocht en kon jezelf zijn. Ik prijs mijzelf erg gelukkig dat ik deze opvoeding en lijn heb meegekregen in onze maatschappij vergeleken met Hirsi Ali.

Sunnah
Verder sprak Hirsi Ali over profeet Mohammed (vzmh). Als je de weg wilt volgen van de profeet wordt dat Sunnah genoemd. De manier van leven en doen vormt het model voor het invullen van het leven. Het is aanbevolen om zo te leven. In mijn optiek is het een individuele keuze om voor deze levensstijl te gaan. Ik ervaar het persoonlijk als een inspireerde leefwijze. Net als je opvoeding.

Heel veel normen en waarden groeien met je mee en een aantal normen en waarden laat je los omdat ze niet bij je passen of geen bijdrage aan je bestaan leveren. Uiteindelijk kies jij voor de ideale manier van leven, toch? Allah heeft iedereen hersens gegeven om na te denken en ze dienen gebruikt te worden. Wat is goed en wat is fout? Jij bent verantwoordelijk voor je eigen leven, je eigen gedrag, je eigen keuzes. Aub niet afschuiven op je cultuur, of je geloof of waar je wieg gestaan heeft.

Jihad
Ik heb moeite gekregen met dit woord in de huidige context en definitie. Begrijp mij goed, ik keur alle geweld af in naam van religie of ideologie. Dat past niet in mijn wereld- en denkbeelden. Ik heb geleerd dat er twee soorten jihad zijn. De grote jihad en de kleine jihad. De grote jihad voer je dagelijks tegen je ego, je nafs en de verleidingen. Het wordt ook wel de innerlijke jihad genoemd.

Jihad betekent letterlijk inspanning gericht op het realiseren van een bepaald doel. Ik vind het elke dag een uitdaging, een innerlijke worsteling om te streven een goed en fatsoenlijk mens en medemens te zijn, voor mijn familie, vrienden, kinderen ,buren en in de maatschappij. 

De kleine jihad, die ik als onderdeel zie van de politieke islam, de gewapende jihad, verwerp ik als mens en moslima. Ik hoef dat niet nader uit te leggen, de brute beelden komen dagelijks voorbij in het nieuws, helaas. Noem mij naïef maar ik kan er met mijn hersens niet bij dat je in naam van je religie of ideologie een mensenleven kan ontnemen. Hoe dan? Hij of zij is iemands kind, iemands vader of moeder, iemands zoon of dochter, iemands broer of zus, iemands, neef of nicht, iemands geliefde die je vermoord. Of geweld op toepast. Afschuwelijk!!!

Namedropping
Hirsi Ali dropte even nog wat namen. Zoals bij velen bekend de Pakistaanse Malala Yousefzai die werd neergeschoten door de Taliban. Zij bewondert Malala. 

Ook viel de naam van de Brits-Pakistaanse Maajid Nawaz die een radicale moslim was en zich had aangesloten bij de Hizb-ut-Tahrir een radicale islamitische groep. Hij heeft er afstand van genomen en richtte in Londen de denktank Quillam op om deradicalisatie te bevorderen en extremisme tegen te gaan. Nawaz is een kandidaat voor de politieke partij LibDems, de liberale democraten. Hirsi Ali vertelde dat Nawaz nu ook aan haar zijde staat voor wat betreft hervormingen. Maar was hij daar al niet mee bezig door zijn denktank op te richten in 2008? Onlangs sprak hij in Amsterdam de Socrateslezing uit bij het Humanistisch Verbond.

Hirsi Ali had het ook nog over de Nederlands-Pakistaanse schrijfster Naema Tahir en Irshad Manji, de Canadese schrijfster, journaliste en activiste van gemixte roots. 

Wellicht herken je haar naam nog uit 2011 toen er een mediarel ontstond waarbij Manji en Groenlinks Kamerlid Tofik Dibi de hoofdsprekers waren in de Balie in Amsterdam. Manji volg ik al jaren en bewonder haar enorm.

Hirsi Ali bestempelde Nawaz en Manji als ketters ook al zien ze dat zelf niet zo. Nawaz en Manji benadrukken in de vele interviews (die online op onder meer YouTube te vinden zijn) dat zij het islamitisch geloof nog altijd aanhangen. Waarom ze dan zo bestempelen? Wat is de meerwaarde hiervan, vraag ik mij hardop af.

Hervormers
Tot slot. Er zijn vele hervormers actief over de hele wereld. Ik drop ook even wat namen. Amina Wadud, Riffat Hassan, Muhsin Hendricks en mijn persoonlijke nummer 1: professor Asma Barlas. Deze Amerikaanse-Pakistaanse heeft een boek samengesteld in 2002 ‘Believing Women in Islam: Unreading Patriarchal Interpetations of the Quran’. Hierin beschrijft zij een feministische theologie, gebaseerd op een emancipatorische en feministische interpretatie van de Koran. 

Dat er nu een lichtje is gaan branden bij Hirsi Ali vind ik bijzonder. De  onderzoeken en boeken die hierover geschreven zijn, zijn talloos. Waarom nu opeens wel gaan geloven in hervormingen binnen de islam? 

Mag ik eindigen met niks nieuws onder de zon? Wellicht wel voor mevrouw Ayaan Hirsi Ali die haar boek promoot en dat moet het uiteraard goed gaan doen want mijn gevoel en intuïtie zegt alles wat ze beschrijft in het boek al beschreven en onderzocht is door de hervormers die haar al jaren voor waren…

Heel veel succes met uw boek! Wassalaam.

@Nazimashaikh

Geef een reactie

Laatste reacties (71)