1.581
20

Sectorhoofd FNV Vervoer

Roel Berghuis (1957) is van 1975 tot 1992 werkzaam geweest als Smelter bij Hoogovens te IJmuiden. In die periode was hij actief vakbondskaderlid in de toenmalige Industriebond FNV. Vanaf 1992 tot heden is hij werkzaam bij de FNV in verschillende bezoldigde functies. Vanaf 2000 is hij vakbondsbestuurder voor FNV en vanaf 2005 tot 2014 vertegenwoordigde hij de leden van FNV Spoor als vakbondsbestuurder/onderhandelaar bij de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 2014 is hij sectorhoofd van FNV Vervoer.

NS, Prorail en het korte termijn geheugen van politici

Twee dagen lang riep de NS mensen op niet hun treinen te nemen. Onnozeler kun je het niet brengen!

De afgelopen week was het raak op het Nederlandse spoor. Door (stuif)sneeuw en vorst weigerden een groot aantal spoorwissels. Resultaat: veel gestrande reizigers in de dagen dat men uitkijkt naar gezellige feestdagen.

Vandaag, 24 december,  sprak ik een werkneemster van NS die als reiziger op het station Utrecht vast kwam te zitten en niet de kerstvoorstelling van haar kind op school kon mee maken. Zo kom je als werkneemster van NS en als treinende moeder wel in een ernstig loyaliteitsconflict te zitten. De TV beelden van wachtende reizigers die balen wennen nooit en als je wel eens met de trein reist dan weet je hoe het voelt.
De oorzaak van deze ernstige ontregeling had vooral te maken met het niet of slecht kunnen verwarmen van 2500 wissels. Twee dagen lang moest het Openbaar Vervoer bedrijf NS mensen oproepen niet hun treinen te nemen. Onnozeler kun je het niet brengen! Prorail weet dat het wissel, samen met de elektriciteitsvoorziening en de seinen, bij de meeste storingsgevoelige onderdelen hoort. Dan weet je toch bij vorst en sneeuw dat er problemen kunnen ontstaan?, zo denk ik dan als niet-techneut.

In het TV programma Nova zag ik NS Reizigers directeur Huberts en Prorail directeur Klerk vertellen wat de redenen zijn van het zeer moeizaam rijden van treinen. Het werd geen sprankelend gesprek omdat zij kennelijk afgesproken hadden om elkaar niet aan te vallen. Het was alsof de eigenaar (Prorail) van het huis, waarvan het dak lekte, maar niet de schuld kreeg van de bewoner (NS). In de plaats daarvan gaf de bewoner de schuld aan de investeerder en degene die het onderhoud (Overheid) moet verzorgen en betalen. Maar de Kamerleden Koopmans (CDA), Samson (PvdA) en Aptroot (VVD) accepteren deze kritiek helemaal niet. Dit is wel zeer merkwaardig en hypocriet. De voorgangers van deze Kamerleden hebben namelijk in de jaren ‘90 de verzelfstandiging van de spoorwegen zelf zo geregeld.
Met zo’n 50 miljoen euro is dit wisselprobleem overigens zo op te lossen. Dat is toch geen geld als je als NS onlangs nog 1,4 miljard euro aan de Nederlandse Staat hebt moeten afgeven.

Geef een reactie

Laatste reacties (20)