681
17

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

NS wil reiziger dure Fyra in dwingen

Mijd dat HSL-fiasco in ieder geval zolang er nog een toeslag is verschuldigd

Op 12 december voert de NS een nieuwe dienstregeling in. Die wordt nu al feestelijk aan het publiek gepresenteerd. Er komen zowaar vier intercity’s per uur tussen Amsterdam en Rotterdam! Die rijden allemaal via Haarlem!

Een nadere studie van de grote verbeteringen leert dat er iets heel anders achter deze geweldige verbetering zit: De Fyra – die dure toeslagtrein op het HSL-traject Breda-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam CS gaat veel frequenter rijden. Zodra het er vijf per uur zijn, verdwijnt elke rechtstreekse intercity-verbinding tussen Breda, Rotterdam en Schiphol. Het is duidelijk welke gedachte hierachter zit: de NS hoopt de structureel onrendabele Fyra wat minder onrendabel te maken door het alternatief te verslechteren. Reizigers die het verdommen om de Fyra-toeslag te betalen (tussen Breda en Amsterdam drie euro zeventig voor een enkele reis) worden getracteerd op extra overstappen. Dat geldt trouwens ook voor de grote meerderheid van de Randstadbewoners, die niet toevallig aan een van de zeer weinige stations wonen, waar de Fyra stopt.

Een beetje verborgen op de website staat dan ook nog dat de internationale trein tussen Amsterdam CS en Brussel op termijn vervangen wordt door de Fyra. Nog een manier om de reiziger uit te melken. Die wordt natuurlijk lekker gemaakt met de bewering dat hij zijn reisdoel veel eerder bereikt. Dat is zeer betrekkelijk. Wie eerst met een boemel naar een Fyra-station moet reizen, is haast net zoveel tijd kwijt als voorheen. Denk bijvoorbeeld aan de bewoners van Nederlands meest internationale stad, Den Haag, die nu eerst naar Rotterdam moeten zien te komen om daar een hun Fyra of hun Thalys te vinden. Voor de meeste inwoners van de Randstad betekent de Fyra dan ook geen of nauwelijks tijdwinst.

NS-klanten hebben maar één alternatief. Stem met de voeten. Mijd de Fyra, dat HSL- fiasco – in ieder geval zolang er nog een toeslag verschuldigd is. Spiegel je aan de Zuid-Limburgse buspassagiers. Toen die een ov-chipkaart opgedrongen kregen, meden zij in zo’n grote getale de bus dat je nu bij de chauffeur weer papieren kaartjes kunt krijgen.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (17)