391
9

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Onzin-expresse

Hier is een goed Nederlands voorstel: we houden een parlementaire enquĂȘte, wij drinken een glas, wij doen een plas, wij laten de zaak zo die was

Treinreizigers op Rotterdam of Amsterdam CS kennen hem wel: de Fyra, die je altijd vrijwel leeg ziet vertrekken, terwijl je met honderden anderen zelf de baas staat te bellen omdat de gewone treinverbindingen vertraagd zijn.

De Fyra berijdt het spoor van de Hoge Snelheidslijn (HSL). Ook de Thalys naar Parijs maakt sinds een jaar of wat van deze peperdure verbinding gebruik. Imiddels is het bedrijf dat de Fyra exploiteert zo goed als  failliet. De twee aandeelhouders, NS en KLM, gaan dan voor driehonderd miljoen in het schip. Daarna zijn wij belastingbetalers aan de beurt, want het schijnt dat na een bankroet die lege Fyra’s toch nog een jaar op kosten van de overheid moeten doorrijden.

Geen mens neemt de Fyra, want voor een tijdwinst van twintig minuten of zo tussen Amsterdam en Rotterdam met één tussenstop in Schiphol eist het bedrijf een toeslag. Zou het drukker worden als er normale tarieven worden gerekend? Misschien wel, maar dan nog is deze trein alleen interessant voor wie echt in de buurt van de Rotterdamse of Amsterdamse hoofdstations woont, anders verdwijnt de tijdwinst door het lange wachten bij het overstappen als sneeuw voor de zon. Dat is ook het geval met de Thalys naar Parijs . “In drie uur van Amsterdam naar Parijs!” juichen de reclames.

Dat zal wel, maar je moet eerst met een of andere boemel van de NS naar een station zien te komen, waar de hogesnelheidstrein stopt. De tijdwinst voor Hagenaars op weg naar Parijs bedraagt nog geen kwartier. Vroeger stopte de Thalys op Hollands Spoor, maar nu moeten de passagiers uit de residentie met al haar ambassades en internationale instellingen eerst met een gewone trein naar Rotterdam CS reizen om daar in de kou op een akelig perron te wachten tot de Thalys haar wijnrode opwachting maakt. Voor de meeste bewoners van de Randstad biedt die hele Hoge Snelheidslijn om die reden geen enkel voordeel.

Steeds duidelijker wordt dat de hele HSL weggegooid geld is. Het land is opgezadeld met spoor voor een onzin-expresse. Hier is een goed Nederlands voorstel: we houden een parlementaire enquete, wij drinken een glas, wij doen een plas, wij laten de zaak zo die was.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (9)