Laatste update 11:57
399
5

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Oscar voorspellingen!

Ik was onder de indruk van The Revenant, maar laten we wel wezen, het was ook een beetje Rambo-met-arthouse-saus

Komende zondag vindt in Los Angeles weer de Oscar-uitreiking plaats, die dit jaar bijzonder beladen is. Voor het tweede jaar op rij zijn alle genomineerden in alle categorieën blank en ook achter de schermen zijn zwarte filmmakers schamel toebedeeld. Dit heeft geleid tot allerlei commentaren, protesten, discussies, satires en een paar wat verkrampte reacties van de Academy.

Wat ik er van vind? Vorig jaar verdedigde ik de keuzes bij de Gouden Kalveren, toen enkele producers (niet geheel terecht overigens) klaagden dat er te veel nadruk zou liggen op arthouse films. Ik bepleitte dat de leden van de Dutch Academy For Film – die de winnaars aanwijzen – vrij zijn te stemmen zoals zij willen, volgens criteria die ze voor zichzelf mogen bepalen.

Het zou hypocriet van mij zijn als ik de Oscars niet op dezelfde manier zou verdedigen. De Academy is op geen enkele manier verplicht om een weerspiegeling te zijn van de maatschappij of de smaak van het publiek. Het zou mooi zijn als dat wel het geval zou zijn, maar daarvoor moet een andere kweste worden aangekaart.

De Oscar-nominaties zijn slechts het symptoom van een veel groter probleem, namelijk dat er in Hollywood een groot tekort is aan interessante rollen voor niet alleen zwarte acteurs en andere minderheden, maar ook voor bijvoorbeeld vrouwen.

Wie van die laatste stelling een bewijs wil, moet kijken naar de genomineerden voor Beste Actrice door de jaren heen. Terwijl voor Beste Acteur vrijwel altijd hoofdrollen uit grote studiofilms worden genomineerd, bevat Beste Actrice een veel groter aantal genomineerden uit buitenlandse en onafhankelijke films, want daar zijn de sterke vrouwenrollen te vinden. Vrouwelijke “hoofdrollen” in studiofilms zijn vaak beperkt tot de rol van love interest  van de mannelijke hoofdpersoon.

De verklaring voor dit verschijnsel is simpel. In Hollywood wordt de dienst uitgemaakt door blanke mannen: zij leiden de studio’s, zijn de belangrijkste producers, regisseurs en scenarioschrijvers, agenten en advocaten. Dit systeem houdt zichzelf al decennia in stand. Wanneer een zwarte of vrouwelijke regisseur een grote studiofilm maakt, is dit automatisch belangrijk nieuws. Dit bewijst op zichzelf al genoeg. Meer diversiteit aan de top in Hollywood zal zorgen voor meer diverse filmmakers en meer diverse en betere films.

Alle kritiek daargelaten, heb ik altijd bepleit dat de Oscars per definitie geen ronduit slechte keuzes maakt en daar blijf ik bij. De grote winnaars zijn weliswaar doorgaans aan de behoudende kant, maar een enkele uitzondering daargelaten zijn het ook bovengemiddeld goede, relevante films die ook na een paar jaar altijd het terugkijken waard zijn.

Komende zondag lijkt het er op dat Ennio Morricone op zijn 87e eindelijk zijn lang verdiende Oscar binnehaalt voor The Hateful Eight. Hij is natuurlijk een sentimental favorite, maar binnen de context van dit jaar is hij beslist geen slechte keuze. En nu we het toch hebben over sentimental favorites, ik hoop ik dat de Engelse veteraan cameraman Roger Deakins eindelijk zal winnen en The Look of Silence wint voor Beste documentaire.

Bij de belangrijkste categorieën zijn dit mijn voorspellingen en favorieten:

Best Film

  • The Big Short
  • Bridge of Spies
  • Brooklyn
  • Mad Max: Fury Road
  • The Martian
  • The Revenant
  • Room
  • Spotlight

The Revenant is een spektakelstuk dat de aandacht op zichzelf vestigt. Er is veel waar je naar kunt wijzen en zeggen: dat is goed gedaan. Bovendien heeft producer Arnon Milchan miljoenen geïnvesteerd in campagne. Tenzij overkill zich tegen de film keert, moet dit alles zich omzetten in winst. Ik was onder de indruk van The Revenant, maar laten we wel wezen, het was ook een beetje Rambo-met-arthouse-saus. Het visueel minder pretentieuze Spotlight had uiteindelijk meer te vertellen en de beste film van het jaar, Inside Out, was niet eens genomineerd!

Favoriet: The Revenant

Sterke outsider: Spotlight

Moet winnen: Room

Grote afwezige: Inside Out

Beste Regie

  • Adam McKay – The Big Short
  • George Miller – Mad Max: Fury Road
  • Alejandro G. Iñárritu – The Revenant
  • Lenny Abrahamson – Room
  • Tom McCarthy – Spotlight

Actiefilms worden vaak beschouwd als een minderwaardig genre. Alleen al om het tegendeel te bewijzen zou het gaaf zijn als George Miller Beste Regie won, zoals Peter Jackson dat deed met fantasy en Alfonso Cuaron met Gravity en hopelijk in de toekomst zal gebeuren met horror en animatie.

Favoriet: Alejandro González Iñárritu – The Revenant

Sterke outsider: George Miller – Mad Max: Fury Road

Moet winnen: George Miller – Mad Max: Fury Road

Grote afwezige: Hou Hsiao-Hsie – The Assassin

Beste Acteur

  • Bryan Cranston – Trumbo
  • Matt Damon – The Martian
  • Leonardo DiCaprio – The Revenant
  • Michael Fassbender – Steve Jobs

Je kunt geen blad omslaan of je leest dat Leonardo DiCaprio in de barre natuur kou heeft geleden en zijn vegetarische principes opzij heeft geschoven voor zijn rol in The Revenant. Dit soort commitment wordt vaak beloond door de Oscars. Bovendien is DiCaprio aan de beurt dit jaar. Maar als de prijs bestemd zou zijn voor de acteur die het meest geloofwaardig een gelaagd personage speelt, dan zou Michael Fassbender winnen.

Eddie Redmayne – The Danish Girl

Favoriet: Leonardo DiCaprio – The Revenant

Sterke outsider: Michael Fassbender – Steve Jobs

Moet winnen: Michael Fassbender – Steve Jobs

Grote afwezige: Idris Elba – Beast of No Nations

Beste Actrice

  • Cate Blanchett – Carol
  • Brie Larson – Room
  • Jennifer Lawrence – Joy
  • Charlotte Rampling – 45 Years
  • Saoirse Ronan – Brooklyn

De race gaat dit jaar tussen twee getalenteerde jonge actrices die beide terechte winnaars zouden zijn. Uitgaand van de pre-Oscar awards lijkt Brie Larson het voordeel te hebben. Als zij wint zal ik niet mopperen.

Favoriet: Brie Larson – Room

Sterke outsider: Saoirse Ronan – Brooklyn

Moet winnen: Brie Larson – Room

Grote afwezige: Karidja Touré – Girlhood

Beste Acteur in een Bijrol

  • Christian Bale – The Big Short
  • Tom Hardy – The Revenant
  • Mark Ruffalo – Spotlight
  • Mark Rylance – Bridge of Spies
  • Sylvester Stallone – Creed

Als Sylvester Stallone een Oscar kan winnen omdat hij Rocky Balboa van stal haalt, waarom dan niet Harrison Ford voor zijn oudere Han Solo? Maar goed, Rocky is een heel ontwapenend figuur en ergens gun je het Stallone ook wel, hoeveel beter zowel Mark Rylance als Mark Ruffalo ook waren.

Favoriet: Sylvester Stallone – Creed

Sterke outsider: Mark Rylance – Bridge of Spies

Moet winnen: Mark Rylance – Bridge of Spies

Grote afwezige: Harrison Ford – Star Wars: The Force Awakens

Beste Actrice in een bijrol

  • Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
  • Rooney Mara – Carol
  • Rachel McAdams – Spotlight
  • Alicia Vikander – The Danish Girl
  • Kate Winslet – Steve Jobs

Met winst bij de Golden Globes en de BAFTA heeft Kate Winslet zich enigszins onverwacht ontpopt tot favoriet. Maar dit is ook de meest onvoorspelbare categorie en geen van de genomineerden – van aanstormende talenten tot oudgedienden – lijkt totaal kansloos. Iedere voorspelling is een schot in de lucht.

Favoriet: Rooney Mara – Carol

Sterke outsider: Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight

Moet winnen: Kate Winslet – Steve Jobs

Grote afwezige: Kristen Stewart – The Clouds of Sil Maria

Beste Oorspronkelijke Scenario

  • Bridge of Spies
  • Ex Machina
  • Inside Out
  • Spotlight
  • Straight Outta Compton

De Scenario Oscar is vaak een verkapte troostprijs, wat in mijn ogen een devaluatie van de kunstvorm is. Maar als de prijs voor Beste Oorspronkelijke Scenario gaat naar Spotlight is dat in dit geval zeker geen slechte keuze. Een complex verhaal wordt op indrukwekkende wijze inzichtelijk gemaakt, zonder te veranderen in een documentaire.

Favoriet: Spotlight

Sterke outsider: Inside Out

Moet winnen: Spotlight

Grote afwezige: Anomalisa

Beste Bewerkte Scenario

  • The Big Short
  • Brooklyn
  • Carol
  • The Martian
  • Room

Voor Beste Bewerkte Scenario geldt het zelfde. The Big Short is een uniek en indringend scenario, maar het is mij een raadsel waarom Aaron Sorkin niet eens genomineerd is voor Steve Jobs. Hij vond een originele en perfect werkende structuur om het complexe leven van een nog complexer man te vertellen.

Favoriet: The Big Short

Sterke outsider: Room

Moet winnen: Brooklyn

Grote afwezige: Steven Jobs

Beste Niet-Engelstalige Film

  • Embrace of the Serpent (Colombia)
  • Mustang (Frankrijk)
  • Son of Saul (Hongarije)
  • Theeb (Jordanie)
  • A War (Denemarken)

Hoe cynisch het ook mag klinken: een holocaust-drama doet het goed in Hollywood. Dat maakt Son of Saul nog geen onterechte keuze voor Beste Niet-Engelstalige film. Sterke nog: het hoge niveau dat de laatste jaren is ingezet met Ida, La Grande Belezza, Amour en A Separation wordt voortgezet.

Favoriet: Son of Saul

Sterke outsider: Mustang

Moet winnen: Son of Saul

Grote afwezige: Taxi Teharan

Beste Animated Film

  • Anomalisa
  • Boy & the World
  • Inside Out
  • Shaun the Sheep Movie
  • When Marnie Was There

Toen Inside Out uit kwam werd er gespeculeerd dat dit wel eens de eerste animatie film kon worden die een kans had om de prijs voor Beste Film te winnen. Waarom hij niet eens genomineerd is, is mij een raadsel. Misschien lag hij niet vers genoeg in het geheugen van de stemmers en misschien is dat zelfs genoeg voor Anomalisa om de eer weg te snoepen in deze troostprijscategorie?

Favoriet: Inside Out

Sterke outsider: Anomalisa

Moet winnen: Inside Out

Grote afwezige: Minions

 

Geef een reactie

Laatste reacties (5)