Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Oscar voorspellingen!

  •  
27-02-2016
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Ik was onder de indruk van The Revenant, maar laten we wel wezen, het was ook een beetje Rambo-met-arthouse-saus
Komende zondag vindt in Los Angeles weer de Oscar-uitreiking plaats, die dit jaar bijzonder beladen is. Voor het tweede jaar op rij zijn alle genomineerden in alle categorieën blank en ook achter de schermen zijn zwarte filmmakers schamel toebedeeld. Dit heeft geleid tot allerlei commentaren, protesten, discussies, satires en een paar wat verkrampte reacties van de Academy.
Wat ik er van vind? Vorig jaar verdedigde ik de keuzes bij de Gouden Kalveren, toen enkele producers (niet geheel terecht overigens) klaagden dat er te veel nadruk zou liggen op arthouse films. Ik bepleitte dat de leden van de Dutch Academy For Film – die de winnaars aanwijzen – vrij zijn te stemmen zoals zij willen, volgens criteria die ze voor zichzelf mogen bepalen.
Het zou hypocriet van mij zijn als ik de Oscars niet op dezelfde manier zou verdedigen. De Academy is op geen enkele manier verplicht om een weerspiegeling te zijn van de maatschappij of de smaak van het publiek. Het zou mooi zijn als dat wel het geval zou zijn, maar daarvoor moet een andere kweste worden aangekaart.
De Oscar-nominaties zijn slechts het symptoom van een veel groter probleem, namelijk dat er in Hollywood een groot tekort is aan interessante rollen voor niet alleen zwarte acteurs en andere minderheden, maar ook voor bijvoorbeeld vrouwen.
Wie van die laatste stelling een bewijs wil, moet kijken naar de genomineerden voor Beste Actrice door de jaren heen. Terwijl voor Beste Acteur vrijwel altijd hoofdrollen uit grote studiofilms worden genomineerd, bevat Beste Actrice een veel groter aantal genomineerden uit buitenlandse en onafhankelijke films, want daar zijn de sterke vrouwenrollen te vinden. Vrouwelijke “hoofdrollen” in studiofilms zijn vaak beperkt tot de rol van love interest   van de mannelijke hoofdpersoon.
De verklaring voor dit verschijnsel is simpel. In Hollywood wordt de dienst uitgemaakt door blanke mannen: zij leiden de studio’s, zijn de belangrijkste producers, regisseurs en scenarioschrijvers, agenten en advocaten. Dit systeem houdt zichzelf al decennia in stand. Wanneer een zwarte of vrouwelijke regisseur een grote studiofilm maakt, is dit automatisch belangrijk nieuws. Dit bewijst op zichzelf al genoeg. Meer diversiteit aan de top in Hollywood zal zorgen voor meer diverse filmmakers en meer diverse en betere films.
Alle kritiek daargelaten, heb ik altijd bepleit dat de Oscars per definitie geen ronduit slechte keuzes maakt en daar blijf ik bij. De grote winnaars zijn weliswaar doorgaans aan de behoudende kant, maar een enkele uitzondering daargelaten zijn het ook bovengemiddeld goede, relevante films die ook na een paar jaar altijd het terugkijken waard zijn.
Komende zondag lijkt het er op dat Ennio Morricone op zijn 87 e eindelijk zijn lang verdiende Oscar binnehaalt voor The Hateful Eight. Hij is natuurlijk een sentimental favorite , maar binnen de context van dit jaar is hij beslist geen slechte keuze. En nu we het toch hebben over sentimental favorites, ik hoop ik dat de Engelse veteraan cameraman Roger Deakins eindelijk zal winnen en The Look of Silence wint voor Beste documentaire.
Bij de belangrijkste categorieën zijn dit mijn voorspellingen en favorieten:
Best Film
  • The Big Short
  • Bridge of Spies
  • Brooklyn
  • Mad Max: Fury Road
  • The Martian
  • The Revenant
  • Room
  • Spotlight
The Revenant is een spektakelstuk dat de aandacht op zichzelf vestigt. Er is veel waar je naar kunt wijzen en zeggen: dat is goed gedaan. Bovendien heeft producer Arnon Milchan miljoenen geïnvesteerd in campagne. Tenzij overkill zich tegen de film keert, moet dit alles zich omzetten in winst. Ik was onder de indruk van The Revenant, maar laten we wel wezen, het was ook een beetje Rambo-met-arthouse-saus. Het visueel minder pretentieuze Spotlight had uiteindelijk meer te vertellen en de beste film van het jaar, Inside Out, was niet eens genomineerd!
Favoriet: The Revenant
Sterke outsider: Spotlight
Moet winnen: Room
Grote afwezige: Inside Out
Beste Regie
  • Adam McKay – The Big Short
  • George Miller – Mad Max: Fury Road
  • Alejandro G. Iñárritu – The Revenant
  • Lenny Abrahamson – Room
  • Tom McCarthy – Spotlight
Actiefilms worden vaak beschouwd als een minderwaardig genre. Alleen al om het tegendeel te bewijzen zou het gaaf zijn als George Miller Beste Regie won, zoals Peter Jackson dat deed met fantasy en Alfonso Cuaron met Gravity en hopelijk in de toekomst zal gebeuren met horror en animatie.
Favoriet: Alejandro González Iñárritu – The Revenant
Sterke outsider: George Miller – Mad Max: Fury Road
Moet winnen: George Miller – Mad Max: Fury Road
Grote afwezige: Hou Hsiao-Hsie – The Assassin
Beste Acteur
  • Bryan Cranston – Trumbo
  • Matt Damon – The Martian
  • Leonardo DiCaprio – The Revenant
  • Michael Fassbender – Steve Jobs
Je kunt geen blad omslaan of je leest dat Leonardo DiCaprio in de barre natuur kou heeft geleden en zijn vegetarische principes opzij heeft geschoven voor zijn rol in The Revenant. Dit soort commitment wordt vaak beloond door de Oscars. Bovendien is DiCaprio aan de beurt dit jaar. Maar als de prijs bestemd zou zijn voor de acteur die het meest geloofwaardig een gelaagd personage speelt, dan zou Michael Fassbender winnen.
Eddie Redmayne – The Danish Girl
Favoriet: Leonardo DiCaprio – The Revenant
Sterke outsider: Michael Fassbender – Steve Jobs
Moet winnen: Michael Fassbender – Steve Jobs
Grote afwezige: Idris Elba – Beast of No Nations
Beste Actrice
  • Cate Blanchett – Carol
  • Brie Larson – Room
  • Jennifer Lawrence – Joy
  • Charlotte Rampling – 45 Years
  • Saoirse Ronan – Brooklyn
De race gaat dit jaar tussen twee getalenteerde jonge actrices die beide terechte winnaars zouden zijn. Uitgaand van de pre-Oscar awards lijkt Brie Larson het voordeel te hebben. Als zij wint zal ik niet mopperen.
Favoriet: Brie Larson – Room
Sterke outsider: Saoirse Ronan – Brooklyn
Moet winnen: Brie Larson – Room
Grote afwezige: Karidja Touré – Girlhood
Beste Acteur in een Bijrol
  • Christian Bale – The Big Short
  • Tom Hardy – The Revenant
  • Mark Ruffalo – Spotlight
  • Mark Rylance – Bridge of Spies
  • Sylvester Stallone – Creed
Als Sylvester Stallone een Oscar kan winnen omdat hij Rocky Balboa van stal haalt, waarom dan niet Harrison Ford voor zijn oudere Han Solo? Maar goed, Rocky is een heel ontwapenend figuur en ergens gun je het Stallone ook wel, hoeveel beter zowel Mark Rylance als Mark Ruffalo ook waren.
Favoriet: Sylvester Stallone – Creed
Sterke outsider: Mark Rylance – Bridge of Spies
Moet winnen: Mark Rylance – Bridge of Spies
Grote afwezige: Harrison Ford – Star Wars: The Force Awakens
Beste Actrice in een bijrol
  • Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
  • Rooney Mara – Carol
  • Rachel McAdams – Spotlight
  • Alicia Vikander – The Danish Girl
  • Kate Winslet – Steve Jobs
Met winst bij de Golden Globes en de BAFTA heeft Kate Winslet zich enigszins onverwacht ontpopt tot favoriet. Maar dit is ook de meest onvoorspelbare categorie en geen van de genomineerden – van aanstormende talenten tot oudgedienden – lijkt totaal kansloos. Iedere voorspelling is een schot in de lucht.
Favoriet: Rooney Mara – Carol
Sterke outsider: Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
Moet winnen: Kate Winslet – Steve Jobs
Grote afwezige: Kristen Stewart – The Clouds of Sil Maria
Beste Oorspronkelijke Scenario
  • Bridge of Spies
  • Ex Machina
  • Inside Out
  • Spotlight
  • Straight Outta Compton
De Scenario Oscar is vaak een verkapte troostprijs, wat in mijn ogen een devaluatie van de kunstvorm is. Maar als de prijs voor Beste Oorspronkelijke Scenario gaat naar Spotlight is dat in dit geval zeker geen slechte keuze. Een complex verhaal wordt op indrukwekkende wijze inzichtelijk gemaakt, zonder te veranderen in een documentaire.
Favoriet: Spotlight
Sterke outsider: Inside Out
Moet winnen: Spotlight
Grote afwezige: Anomalisa
Beste Bewerkte Scenario
  • The Big Short
  • Brooklyn
  • Carol
  • The Martian
  • Room
Voor Beste Bewerkte Scenario geldt het zelfde. The Big Short is een uniek en indringend scenario, maar het is mij een raadsel waarom Aaron Sorkin niet eens genomineerd is voor Steve Jobs. Hij vond een originele en perfect werkende structuur om het complexe leven van een nog complexer man te vertellen.
Favoriet: The Big Short
Sterke outsider: Room
Moet winnen: Brooklyn
Grote afwezige: Steven Jobs
Beste Niet-Engelstalige Film
  • Embrace of the Serpent (Colombia)
  • Mustang (Frankrijk)
  • Son of Saul (Hongarije)
  • Theeb (Jordanie)
  • A War (Denemarken)
Hoe cynisch het ook mag klinken: een holocaust-drama doet het goed in Hollywood. Dat maakt Son of Saul nog geen onterechte keuze voor Beste Niet-Engelstalige film. Sterke nog: het hoge niveau dat de laatste jaren is ingezet met Ida, La Grande Belezza, Amour en A Separation wordt voortgezet.
Favoriet: Son of Saul
Sterke outsider: Mustang
Moet winnen: Son of Saul
Grote afwezige: Taxi Teharan
Beste Animated Film
  • Anomalisa
  • Boy & the World
  • Inside Out
  • Shaun the Sheep Movie
  • When Marnie Was There
Toen Inside Out uit kwam werd er gespeculeerd dat dit wel eens de eerste animatie film kon worden die een kans had om de prijs voor Beste Film te winnen. Waarom hij niet eens genomineerd is, is mij een raadsel. Misschien lag hij niet vers genoeg in het geheugen van de stemmers en misschien is dat zelfs genoeg voor Anomalisa om de eer weg te snoepen in deze troostprijscategorie?
Favoriet: Inside Out
Sterke outsider: Anomalisa
Moet winnen: Inside Out
Grote afwezige: Minions
 

Meer over:

opinie, kunst, film
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.