1.094
8

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Overgewicht bij kinderen en consumptie van frisdrank gaan hand in hand

Het is nog niet zo lang geleden dat niemand ooit gehoord had van ouderdomsdiabetes bij kinderen

Het zou mooi zijn als de consumptie van drankjes met veel suiker door tieners teruggebracht zou kunnen worden. Waarom? Omdat de samenhang tussen de consumptie van softdrinks en een grotere kans op overgewicht en diabetes 2 overtuigend is aangetoond. Geen direct oorzakelijk bewijs, zeggen de onderzoekers die ziel en zaligheid verkocht hebben aan de frisdrankindustrie. Maar dat is niet relevant.

Het is veel complexer en er zitten ook andere dingen helemaal mis in de aanleg en omgevingsfactoren die bepalend zijn voor de energiebalans in het lichaam van tieners, maar we zullen maar beginnen met eentje ervan. Dan is dat een goed begin. God de lieve heer heeft de mens heus niet geschapen en gezegd “Gij zult dagelijks frisdrank met extreem veel suiker drinken.” En ook is er niets dat uit de evolutieleer bekend is dat erop duidt dat we voor iets anders gemaakt zijn dan water drinken. Dat zou mogelijk anders zijn als in onze rivieren en beken Coca Cola stroomde. Dan had het principe van de ‘survival of the fittest’ misschien een mensensoort opgeleverd die er tegen bestand is. Dus liever wat minder van die zoete rommel.

Een onderzoek naar mijn hart laat zien dat tieners dat zelf op kunnen lossen. Het gebeurde op twee scholen in Ohio via de “Sodabriety” challenge. Na dertig dagen was het aantal geconsumeerde calorieën via frisdrankjes op die scholen aanzienlijk verminderd en het aantal scholieren dat helemaal geen drankjes waar suiker in zit gebruikte was met twee derde toegenomen.

Waarom is dit onderzoek nu zo leuk? Omdat het participatief onderzoek is. Het werd wel op gang gebracht door mensen die zich over de publieke zorg druk maken, maar verder was het helemaal van de scholieren zelf. De scholieren werden uitgenodigd voor een adviesraad over wat te doen aan dat drinken van fris. Die adviesraden (het gebeurde immers op twee scholen) bepaalden het plan op die middelbare scholen. Ze verzonnen een marketing campagne, organiseerden bijeenkomsten op school en zorgden elke ochtend voordat de school begon voor een weetje over drankjes waar suiker aan is toegevoegd. De boodschap was: probeer eens wat minder fris te drinken. De scholieren vonden het te rigoureus om te vragen of ze het helemaal niet meer zouden doen.

Het werkte. Of het tot in eeuwigheid van dagen zal werken is onduidelijk. Je zult dan behoorlijk wat uithoudingsvermogen moeten hebben, omdat de markt van soft drinks (wereldwijd ongeveer 72 miljard euro), gedomineerd door Cola (ongeveer 50% van de markt), miljarden investeert in marketing (van gigantische bijdragen aan televisieprogramma’s en sportevenementen, tot het uitkienen van een perfect logo). Daar loop je elke dag, op elk tijdstip en op elke plaats tegen aan.

Toch moeten we ons er wel tegen verzetten. Het is nog niet zo lang geleden dat niemand ooit gehoord had van diabetes 2 bij kinderen. Het was niet voor niets dat het ouderdomsdiabetes genoemd werd. We hebben samen een verantwoordelijkheid: overheid met regels die onze televisie, sportevenementen, kantines en supermarkten veiliger voor tieners maken, ouders, leerkrachten, gezondheidszorg en ook de kinderen zelf. Die moeten een veel grotere plek daarbij krijgen.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: 
klik hier voor een overzicht


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (8)