Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Overgewicht bij kinderen en consumptie van frisdrank gaan hand in hand

  •  
31-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
RTEmagicC_gezond_150_215.jpg
Het is nog niet zo lang geleden dat niemand ooit gehoord had van ouderdomsdiabetes bij kinderen
Het zou mooi zijn als de consumptie van drankjes met veel suiker door tieners teruggebracht zou kunnen worden. Waarom? Omdat de samenhang tussen de consumptie van softdrinks en een grotere kans op overgewicht en diabetes 2 overtuigend is aangetoond. Geen direct oorzakelijk bewijs, zeggen de onderzoekers die ziel en zaligheid verkocht hebben aan de frisdrankindustrie. Maar dat is niet relevant.
Het is veel complexer en er zitten ook andere dingen helemaal mis in de aanleg en omgevingsfactoren die bepalend zijn voor de energiebalans in het lichaam van tieners, maar we zullen maar beginnen met eentje ervan. Dan is dat een goed begin. God de lieve heer heeft de mens heus niet geschapen en gezegd “Gij zult dagelijks frisdrank met extreem veel suiker drinken.” En ook is er niets dat uit de evolutieleer bekend is dat erop duidt dat we voor iets anders gemaakt zijn dan water drinken. Dat zou mogelijk anders zijn als in onze rivieren en beken Coca Cola stroomde. Dan had het principe van de ‘survival of the fittest’ misschien een mensensoort opgeleverd die er tegen bestand is. Dus liever wat minder van die zoete rommel.
Een onderzoek naar mijn hart laat zien dat tieners dat zelf op kunnen lossen. Het gebeurde op twee scholen in Ohio via de “Sodabriety” challenge. Na dertig dagen was het aantal geconsumeerde calorieën via frisdrankjes op die scholen aanzienlijk verminderd en het aantal scholieren dat helemaal geen drankjes waar suiker in zit gebruikte was met twee derde toegenomen.
Waarom is dit onderzoek nu zo leuk? Omdat het participatief onderzoek is. Het werd wel op gang gebracht door mensen die zich over de publieke zorg druk maken, maar verder was het helemaal van de scholieren zelf. De scholieren werden uitgenodigd voor een adviesraad over wat te doen aan dat drinken van fris. Die adviesraden (het gebeurde immers op twee scholen) bepaalden het plan op die middelbare scholen. Ze verzonnen een marketing campagne, organiseerden bijeenkomsten op school en zorgden elke ochtend voordat de school begon voor een weetje over drankjes waar suiker aan is toegevoegd. De boodschap was: probeer eens wat minder fris te drinken. De scholieren vonden het te rigoureus om te vragen of ze het helemaal niet meer zouden doen.
Het werkte. Of het tot in eeuwigheid van dagen zal werken is onduidelijk. Je zult dan behoorlijk wat uithoudingsvermogen moeten hebben, omdat de markt van soft drinks (wereldwijd ongeveer 72 miljard euro), gedomineerd door Cola (ongeveer 50% van de markt), miljarden investeert in marketing (van gigantische bijdragen aan televisieprogramma’s en sportevenementen, tot het uitkienen van een perfect logo). Daar loop je elke dag, op elk tijdstip en op elke plaats tegen aan.
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag:  klik hier voor een overzicht

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.