Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Politie steeds vaker ster in eigen reality-tv

  •  
25-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
53 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Steeds vaker zet de politie beelden van hun eigen acties op YouTube: 'Nieuwswaarde nul komma nul, maar het kijkt kennelijk lekker weg'
Een toenemende trend bij de politie: filmpjes van het dagelijkse werk worden online gezet ter lering en vermaak van het grote publiek. De politieman is steevast de held want alleen de geslaagde acties vinden hun weg naar Youtube. Vreemd genoeg vallen de videokanalen stil als er echt wat te melden is. Nieuwswaardige beelden horen kennelijk niet tot de voorlichtingsstrategie.
Vanochtend liet de politie in het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg het publiek genieten van een achtervolging. Drie inbrekers worden uiteindelijk gepakt door een motoragent en surveillance-auto. Nieuwswaarde nul komma nul, maar het kijkt kennelijk lekker weg, want ruim 6000 mensen abonneerden zich op hun Youtube kanaal . De Zeeburgse dienders blijken ware bromsnorren. Enkele weken geleden vorderden ze maar liefst twee fietsen om de achtervolging in te zetten bij een ander stel inbrekers. De beelden van de body-cam belandden ook weer online.
Provincie Niet alleen de Amsterdamse politie publiceert scènes uit het dagelijkse werk. Ook uit de provincie komen volop beelden. Zo vinden we op YouTube een serie met de titel ‘Echte Politieverhalen’, alsof de verhalen in de media niet echt zouden zijn. Daarin horen we bijvoorbeeld een forensisch rechercheur vertellen hoe gastvrij de mensen in Twente zijn, zelfs na een woninginbraak. Ut is mie wat.
Kijkcijfers De politie in Rotterdam-Oost blijkt een waar kijkcijferkanon te zijn. De dienders scoren cijfers waar menig programmamaker in Hilversum jaloers op is. Zo trok de redding van een te water geraakte peuter ruim een half miljoen views. En de aanhouding van een overvaller bij de plaatselijke Lidl was goed voor 498.000 kijkers.
Voorlichting Van Helmond  tot  Den Haag  en van Almere  tot Kerkrade  rukken de politiemensen inmiddels uit met de camera op het lijf. Maar veel om het lijf heeft het allemaal niet. Bij grote nieuwsgebeurtenissen, wanneer de beelden er echt toe doen, laten de reality-sterren het afweten. Bij de talloze liquidaties in de Randstad en West-Brabant vallen de camera’s stil. Bij de knokpartij tussen Mongols en Hell’s Angels wachten we ook tevergeefs op beelden. In de regel verschijnt er dan een halve dag later niet meer dan een beknopt persberichtje. Zo werkt overheidsvoorlichting tegenwoordig: liefst over de hoofden van journalisten, rechtstreeks naar het publiek, met uitsluitend goed nieuws. Welkom in 2016.
Dit artikel verscheen eerder op Crimesite.nl

Meer over:

politie, opinie, leven, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.