1.444
19

Docent maatschappijleer

Bas Huijbers (Wageningen, 1975) is docent maatschappijleer op het IJburg College in Amsterdam. Hij studeerde Wetenschapsdynamica en volgde de lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam, nadat hij Civiele techniek aan de Hogeschool van Amsterdam had afgerond. Daarnaast is hij actief binnen de Partij van de Arbeid. Bas is dyslect, en houdt van boeken.

Politiek neutraal onderwijs?

Morgen begin ik de les met een gratis stemadvies

Op een gewone schooldag liep ik door de kantine van mijn school, toen een leerling mij vanuit de overkant van de kantine keihard toeriep: “Mijn ouders hebben op de PvdA gestemd, omdat u ook voor de PvdA bent!”

Waardevrij onderwijs geven kan dat? Als docent maatschappijleer doceer ik veel verschillende waarden, zowel bewust als onbewust. Een voorbeeld van een waarde die ik bewust overbreng, is het belang van betrokkenheid bij onze democratie. Een voorbeeld van een waarde die ik onbewust overbreng is blijkbaar mijn politieke voorkeur. 
In eerste instantie, in het begin van mijn onderwijscarrière, probeerde ik zoveel mogelijk waardevrij onderwijs te geven, maar waardevrij onderwijs geven lukt eenvoudigweg niet. Mijn overtuigingen en waarden schemeren vroeg of laat door in de lessen die ik geef. Ik ben dus al snel afgestapt van het idee dat ik waardevrij onderwijs zou kunnen geven. 
Daarna probeerde ik tijdens het doceren de verschillende waarden zo goed en zo eerlijk mogelijk naast elkaar te zetten. Dit deed ik door de verschillende waarden naast elkaar te doceren, maar ook door de leerlingen te prikkelen, onjuistheden te vertellen en typetjes te spelen die mijn waarden ontkrachtten.
Maar dit concept, waarbij ik dus alle verschillende waarden eerlijk naast elkaar doceerde, moest ik ook laten lopen.  En waarom? Om de eenvoudige reden dat veel leerlingen de verschillende waarden nog niet zelf naast elkaar kunnen zetten een daaruit een onderbouwde mening kunnen vormen. Zij bezitten onvoldoende context om dit te kunnen doen. En dat is wat ik mijn leerlingen nou juist bij wil brengen: zelfstandig nadenken en een onderbouwde mening vormen. Daarvoor moet ik explicieter doceren, en trakteer ik mijn leerlingen op mijn waarden. Onderwijs moet leerlingen overladen met feiten, waarden en meningen en moet de leerlingen leren deze te categoriseren. En ja, als een leerling dan overtuigd is en dat door de kantine heen gilt, dan moet ik dat maar als bewijs zien dat de leerling zelfstandig heeft nagedacht.
Morgen begin ik de les met een gratis stemadvies. Mij maakt het niet zoveel uit op wie ze gaan stemmen, als de stem maar in het verlengde zit van hun eigen waarden. Daarna zadel ik de leerlingen op met pro-Europa gedachten en dat wij niet meer als domme ganzen achter Amerika aan zouden moeten rennen die vinden dat martelen mag en 11 september het ergste is wat hen ooit is overkomen.  En tot slot brand ik Wilders nog even af met zijn gezeur over de islamisering van Nederland. Kom toch op! In Nederland leven 16,5 miljoen mensen, waarvan 1 miljoen moslims. Hoe wil die 6 procent dan heel Nederland islamitisch maken?
Kan ik dat maken?

Geef een reactie

Laatste reacties (19)