529
3

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variƫrend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Populair maakt nog niet geliefd

Elke dag een gezond weetje, vandaag over populariteit op school

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

In de verzameling onderzoekjes die mijn aandacht trokken vond ik deze, die al van wat oudere datum is. In de media werd er nauwelijks iets over gemeld. Het is geen onderzoek waarbij een hersenscan is gemaakt en dan tel je al onmiddellijk niet zo mee. Het is psychologisch onderzoek uit Nijmegen, gedaan door Tessa Lansu van de Radboud Universiteit en psychologisch onderzoek is ook niet zo populair sinds we de affaire Stapel hadden. En wat zeg ik? Populair? Daar gaat het onderzoek over.  Populariteit werkt niet uitsluitend in je voordeel.

Voor het onderzoek werden vijf verschillende experimenten gedaan in een groep van 10 tot 12-jarigen om zo de invloed van populariteit op groepsgedrag vast te stellen. Word je als je heel populair in de klas bent niet zo gepest?

Er werd wel wat moderne techniek gebruikt. Een eyetracker die oogbewegingen volgt bij het doen van computerspelletjes werd benut om te kijken wat er gebeurt als de namen en foto´s van de klasgenoten op het scherm verschijnen, terwijl de kinderen ondertussen met een joystick moesten reageren op de namen. Als iemand aardig is trek je de stick naar je toe. Is iemand niet zo aardig dan duw je hem weg. Tegelijkertijd werd met de eyetracker gekeken hoe lang de kinderen naar foto en naam van de klasgenoot keken.

Dan blijkt dat het oordeel (de joystick) vaak niet overeen komt met de onbewuste reactie (de eyetracker). Populaire kinderen waren helemaal niet zo populair op het onbewuste niveau. Zelfs de minst populaire kinderen bleken de populaire meisjes niet echt te mogen. Bij werk in de klas blijkt het gedrag ook door die onbewuste oordelen te worden bepaald. Kinderen werken vaak liever niet met de populaire kinderen. Meisjes die met een populaire klasgenote werken stellen zich al snel onderdaniger op. De populaire meisjes blijken verstandig gebruik te maken van hun leiderschap. De jongens waren er een stuk minder gevoelig voor.

Conclusie? Misschien is het helemaal zo leuk niet de populairste in de groep te zijn en zijn groepsprocessen voortdurend gaande om iedereen naar een gemiddelde toe te trekken. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg en wat boven het maaiveld uitsteekt, daar hakken we wel wat van af.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige weetje: Je bent nooit mooi genoeg

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (3)