877
13

live bij De Gids FM op Radio 1

ProRail mag spooronderhoud niet meer aanbesteden

FNV Bondgenoten bestuurder Egon Groen: Prijsvechters maken spoor gevaarlijk

De veiligheid op het spoor is achteruit gegaan sinds de privatisering van het spoor in 1995. De Volkskrant zette de afgelopen week de gebreken op een rijtje nadat er de afgelopen tijd weer veel mis ging op het spoor. Egon Groen, bestuurder van FNV Bondgenoten wil dat ProRail stopt met het aanbesteden van de onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. ProRail werkt samen met drie aannemers die in de concurrentiestrijd de prijsdruk flink opvoeren. Volgens Groen werken steeds vaker mensen langs het spoor die daar niet de juiste papieren voor hebben.

In het Joop-debat van dinsdag 8 mei discussieert FNV bestuurder Egon Groen met Charlie Aptroot (VVD) over de aanbesteding van het spooronderhoud. Volg het Joop-debat vanaf 11.45 op DeGids.fm.

Drie weken geleden botsen in Amsterdam twee treinen op elkaar nadat een sprinter door een rood sein had gereden. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat sinds de privatisering van het spoor rode seinen lang niet altijd op de juiste plek staan. Er zijn meer verontrustende geluiden. Afgelopen zaterdag bleek dat een spoorbrug in Twente zeker een maand niet goed was verankerd.

Groen stelt in een opinieartikel in de Volkskrant dat de kwaliteit van het spoor niet meer te garanderen is zolang het onderhoudswerk wordt aanbesteed.

Het onderhoud aan het spoor achteruit kachelt sinds ProRail de onderhoudsgebieden aanbesteedt. Er zijn drie aannemers (Strukton, VolkerRail en BAM Rail) en die vechten elke keer in aanbestedingsronden om in een gebied het onderhoud te mogen doen. Er gelden twee criteria: in hoeverre laat je de ‘treinloop’ ongehinderd, kan de dienstregeling gewoon doorgaan. En de prijs natuurlijk.”

Doordat de druk op de prijs zo hoog is werken er volgens Groen steeds meer mensen langs het spoor die niet de kennis hebben voor de werkzaamheden. “Uitzendkrachten die zonder de juiste scholing langs het spoor staan vaak ook niet uitleggen wat ze fout doen omdat ze alleen het Pools machtig zijn”, aldus Groen.

VVD’er Charlie Aptroot vindt dat het probleem niet zo zeer bij de marktwerking ligt. Onderhoudswerkzaamheden aanbesteden is volgens hem prima, alleen moet ProRail dat werk béten gaan doen.

De werkzaamheden verbeteren gaat echt moeilijk wanneer niet erkend wordt dat er een probleem is. Zo ontkennen spoorbouwers dat er onbevoegd personeel langs het spoort loopt.

Groen: “Er verdwijnt steeds meer kennis omdat veel mensen die bij de NS zijn opgeleid met pensioen gaan. Zo staan er door de aanbestedingsprocedures steeds minder mensen langs het spoor die een goede opleiding gehad hebben, vooral bij het seinwezen en de mensen die het onderhoud van de bovenleidingen doen, is dat nu al een probleem.”

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (13)