Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Redt John de Mol SC Veendam?

  •  
28-03-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
SC Veendam zou gered kunnen worden met een docusoap
De ondergang van SC Veendam gaat voetbalminnend Nederland aan het hart. Ook de inwoners van Amsterdam. Die conclusie durf ik gerust te trekken na mijn ontmoeting met twee mannen uit de hoofdstad. Het duo zat aan het begin van de avond volledig gedesillusioneerd aan de bar van hun stamcafé. Ze hadden even daarvoor van een aantal bekende televisiemakers te horen gekregen dat hun reddingsplan voor de in levensnood verkerende eerstedivisieclub weliswaar briljant, maar volstrekt onuitvoerbaar was. Welke hotshots hun idee voor een dagelijkse docusoap – getiteld: ‘De Lange Leegte – De dagelijkse perikelen van een club in levensnood’ – hadden afgewezen, hielden ze liever voor zich.
Maar op mijn vraag of John de Mol ze de deur had gewezen, schudden ze voorzichtig van nee. Van De Mol hadden ze niets gehoord, die was waarschijnlijk te druk met SBS6, ook zo’n club in levensnood. Terwijl het format wel eens de redding van die zender zou kunnen betekenen, riepen ze nog lachend, als boeren met kiespijn.
Doodzonde, dacht ik, nadat ik het idee van de mannen had aangehoord. Want als één iemand SC Veendam nog zou kunnen redden, is het toch John de Mol. Misschien kunnen we met z’n allen een poging wagen om hem te overtuigen. Vandaar dat ik het reddingsplan voor de 119 jaar oude voetbalclub, die het fundament vormt voor het maatschappelijke leven in het dertigduizend inwoners tellende Veendam, graag met jullie wil delen:
Beste John, Morgenavond schuif jij aan bij De Wereld Draait Door. Live in de uitzending doe je een voorstel aan alle voetbalfans in het algemeen en SC Veendam-sympathisanten in het bijzonder. Als de inzamelingsactie voor de bijna zevenhonderdduizend euro slaagt, en het geldbedrag vóór maandag 2 april 12.00 uur bij de curator binnen is, zal SBS6 op zo kort mogelijke termijn beginnen met een docusoap over SC Veendam, dat letterlijk een volksclub wordt. De fans die bijdragen aan de reddingsactie worden aandeelhouder en daarmee eigenaar van de club. Bedrijven die meedoen, krijgen de ouderwetse rol toebedeeld van sponsor (bord langs de lijn, bitterbal na afloop), wat zeer interessant is gezien de dagelijkse tv-exposure.
Leo Beenhakker, die zijn trainerscarrière begon bij SC Veendam, wordt per direct aangesteld als interim-directeur en zal, met zijn jarenlange internationale ervaring en grote voetbalkennis, tot aan het eind van het voetbalseizoen SC Veendam zuchtend en steunend van de ondergang proberen te redden. Ook voor SBS6-coryfee Hans Kraay jr. is een belangrijke rol weggelegd: de presentator, trainer, motivator en analyticus komt geregeld langs bij clubicoon en initiatiefnemer van de reddingsactie Henk de Haan, die tot de zomer zijn intrek zal nemen in een caravan op het parkeerterrein van De Lange Leegte om de boel van dichtbij in de gaten te houden. Ook de kijker wordt niets onthouden, 24 uur per dag draaien de camera’s in kantine, kleedlokaal, bestuurskamer en washok; Big Brother goes Lange Leegte.
Leo, Hans en Henk krijgen tot 1 juni de tijd om SC Veendam weer levensvatbaar te maken. Op die dag draagt interim-directeur Beenhakker de sleutel van De Lange Leegte over aan de fans/aandeelhouders, die vanaf dat moment volledig verantwoordelijk zijn voor het dagelijkse beleid: aanstelling van een nieuwe directeur, trainer en – als er voldoende budget is – voor een of meerdere aankopen.
Wat in een spel als Teammanager een virtuele bezigheid is voor miljoenen voetbalfans, wordt werkelijkheid in Oost-Groningen, waar men vanaf de zomer zelfs weer hardop durft te dromen van de eredivisie.
Briljant idee toch? Het zou de redding van SC Veendam zijn. En van SBS6 niet te vergeten. Nu alleen nog zorgen dat John de Mol het onder ogen krijgt. Overigens kan de reddingsactie van Henk de Haan nu ook al iedere euro gebruiken. Sms VEENDAM naar 3010 of stort gul op rekening 171001699.
Deze oproep verscheen eerder bij BKB Campaignwatch

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.