10.479
36

Schrijfster

Christianne Offermans (Chrisje), 37, schrijfster / auteur en werkzaam bij de overheid, bezit van jongs af aan een natuurlijk communicatief talent. Op haar eigen website, www.chrisje.info, schrijft zij herkenbare, grappige en ontroerende columns. Sinds 2014 is zij opiniemaker voor Joop.nl (BNNVARA). In 2014 was ze één van de winnende finalisten bij de landelijke schrijfwedstrijd Jouw Verhaal. In 2017 werd Christianne het eerste vrouwelijke redactielid van de GayKrant, waar ze sinds haar eigen coming out als columnist voor schrijft: daarnaast is ze auteur van de eerste live online geschreven thriller genaamd BODEM.Op de populaire Facebook pagina Chrisje volgen meer dan 17.000 lezers haar columns en quotes, altijd andersom denkend: een aantal van haar spreuken werd dan ook door Omdenken gepubliceerd.

Robijn doet de was bij: Chantal Janzen

Chantal Janzen in rolbevestigende vrouwonvriendelijke Robijn reclame, daar word je toch een beetje boos van

Het lijkt een onschuldige reclame. Maar er is in mijn ogen veel mis mee. Zo veel zelfs, dat ik er telkens een beetje boos van word. En dat terwijl ik niet eens snel boos word.


Laten we eerlijk zijn; het is niet gemakkelijk om een beetje boos te worden op Chantal Janzen, want ze is leuk. Maar toch. Dan ga je dus via zo’n Robijn reclame binnen kijken bij haar thuis. Best een succesvolle vrouw, die Chantal, zou je denken. Ze heeft het immers ver geschopt in de show business.

Chantal komt in de reclame thuis bij haar gezin. Ze reageren bij binnenkomst amper op haar, want ja, zij is het maar. Maar dan komt het ergste. “Thuis ben ik toch gewoon de Wasvrouw.” zegt Chantal, met een geïrriteerd opgetrokken wenkbrauw. Pardon? Om dat feit kracht bij te zetten, komt haar (stief?)zoon, die zo te zien al lang uit de luiers is en naar het uitziet geen polio heeft, met een rugzak vol met was aan lopen. “Chanti, als je toch wast”, zegt hij, en hij flikkert zo zijn was voor haar neer. Dan komt een klein jongetje, en die gooit nog wat was neer voor haar voeten, want hij krijgt natuurlijk een geweldig voorbeeld.

Het kan niet veel vrouwonvriendelijker, als je het mij vraagt. Maar als je het Robijn vraagt, wel. Want dan zegt haar (stief?)zoon vergoelijkend, terwijl hij haar in haar schouder knijpt zo van ‘hup hup, ga mijn stinkende onderbroeken maar eens op kleur sorteren’: “Je bent niet voor niks de leukste moeder van het jaar..” waarop Chantal zegt: “Nee, ***snuift haar schone was die melancholisch aan vroeger herinnert op*** …de lékkerste.”

Nou, daar sta je dan, als succesvolle actrice, presentatrice, musicalster en lékkerste moeder van Nederland, de vuile was van je grote kerel van een (stief?)zoon te doen. Want ja, thuis blijf je natuurlijk toch maar de Wasvrouw.

Ik hoop echt dat het dagelijks leven bij Chantal Janzen er in werkelijkheid anders aan toe gaat. Dat ze in het echte leven een modern, geëmancipeerd gezin heeft, waarin ze zeker niet alleen maar de Wasvrouw is, waarop bovendien amper gereageerd wordt als ze door de woonkamer loopt. Want de boodschap die ze naar buiten brengt met deze reclame, is in mijn ogen: hoe succesvol je ook wordt als vrouw in de buitenwereld, thuis blijf je toch de sloof van het gezin.

Enfin. Ik hoop oprecht dat Chantal op zijn minst een flink bedrag heeft gekregen voor het meewerken aan deze rolpatroon bevestigende, vrouwonvriendelijke reclame. Dan heeft ze er in elk geval weer wat meer eigen geld aan over gehouden. Kan ze daarvan misschien Iemand (M/V!) inhuren om de was te komen doen.

Lees Christianne op Facebook.

Geef een reactie

Laatste reacties (36)