Laatste update 18:13
1.627
29

Tweede Kamerlid GroenLinks

Suzanne Kröger (40) uit Amsterdam, moeder van drie kinderen, reisde met haar gezin de wereld rond om te werken aan duurzaamheid. De afgelopen tien jaar werkte ze namens Greenpeace aan het verduurzamen van internationale handel en de bescherming van biodiversiteit en het klimaat. Ze woonde jarenlang in Indonesië, waar ze hard geconfronteerd werd met de impact van de niet-duurzame wereldeconomie op mensen en natuur . De ontbossing, vervuiling en mensenrechtenschendingen maakten haar extra strijdlustig. Bij terugkomst in Nederland trof ze een land dat hoognodig duurzame ambities en inspiratie kon gebruiken, en besloot om hier in actie te komen. Omdat het anders moet, omdat het anders kan.

Lelystad Airport wordt geregeld in achterkamertjes

"De groei van Schiphol, Lelystad en Rotterdam Airport wordt erdoor geduwd door ambtenaren en de industrie en gaat ten koste van heel veel mensen, de natuur en het klimaat"

cc-foto: Enric Martinez

In een scherpe uitzending schetste onderzoeksprogramma Zembla gisteren precies wat er mis gaat met de luchtvaart in Nederland. De groei van Schiphol, Lelystad en Rotterdam Airport wordt erdoor geduwd door ambtenaren en de industrie en gaat ten koste van heel veel mensen, de natuur en het klimaat. Milieueffecten worden niet gemeten, informatie achter gehouden en burgers niet gehoord.

Eind juni werden de inwoners van Overijssel, Gelderland en Friesland overvallen met het besluit tot de zogenaamde laagvliegroutes. Omdat het luchtruim boven Nederland zo vol is, moeten de vliegtuigen van en naar het nieuwe vliegveld Lelystad heel lang heel laag vliegen boven Oost-Nederland. Boven één van de rustigste stukjes van Nederland komt opeens in de vroege ochtend misschien wel elke tien minuten een vliegtuig laag over.

Een aantal bewoners dook er meteen diep in. Mag dit zo maar? Hoe zit het precies met de verplichte Milieu Effect Rapportage? Een vliegtuig dat laag vliegt maakt immers veel langer, veel meer lawaai en stoot ook meer uit. Al snel bleek dat er volgens de bewoners flinke vraagtekens te zetten zijn bij de onderzoeken naar de geluids- en milieueffecten. Ook diverse experts maken zich zorgen over de laagvliegroutes. Er is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het verhoogde risico op “birdstrikes”. Terwijl de vliegtuigen precies vliegen op een hoogte waar ook grote groepen trekvogels vliegen.

Terwijl in de Tweede Kamer de afgelopen weken heftig gedebatteerd werd over de laag vlieg routes en de plannen voor vliegveld Lelystad, organiseerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu informatieavonden in de regio. Acht avonden waarop de zaal nokvol zat. Alle ongerustheid over de geluidsoverlast van de routes werd afgewimpeld. Niet omdat er geen overlast zou zijn, maar omdat volgens het ministerie de wettelijke procedures geen onderzoek eisen.

Ook in de Kamer werd deze vraag door de Staatssecretaris de kop ingedrukt. Wederom stelde ze dat er geen wettelijke verplichting is om de laagvliegroutes op te nemen in de Milieu Effect Rapportage, en wil het daar bij laten. Dit terwijl de onafhankelijke commissie die verantwoordelijk is voor de toetsing van milieueffecten zelf aangeeft dat de laagvliegroutes nooit goed onderzocht zijn, en dat zij nooit om advies hierover gevraagd is.

Er deugt meer niet. Belangrijk onderzoek dat aantoont dat vliegverkeer rond Lelystad onvermijdelijk in conflict komt met Schiphol, is verborgen gehouden voor het publiek en de Tweede Kamer. De effecten op nieuwe woonwijken bij Almere of belangrijke natuurgebieden zijn niet of onvoldoende onderzocht. En de enorme opgave voor het klimaat speelde ook geen enkele rol in de besluitvorming tot nu toe.

De hamvraag is natuurlijk: hoe kan het dat besluiten over de luchtvaart waar miljoenen mensen de gevolgen van ondervinden op zo’n schimmige manier er doorheen worden gedrukt? Waarom laten we dit over aan achterkamertjes en spelen we geen open kaart met een transparant proces waar juist de mensen die écht last hebben van de overvliegende vliegtuigen de hoofdrol spelen?

Wat GroenLinks betreft is Schiphol er voor Nederland en niet andersom.

cc-foto: Enric Martinez

Geef een reactie

Laatste reacties (29)