Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Sentimentele media #LOL

  •  
13-05-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Tegenwoordig wordt elk onschuldig geplaatst twitterberichtje gebruikt voor hogere doeleinden van bedrijven en andere belanghebbenden #zakelijk
Moeten we ons zorgen gaan maken? Ik vermoed van wel #zorgelijk. Dat de social media ons leven voor een groot deel beïnvloeden en domineren is inmiddels een feit. Maar daar blijft het niet bij. De mens is van nature namelijk ongeduldig. We willen niet blijven stilstaan. Stilstand is immers achteruitgang. We (in Mart Smeets termen: het volk) moeten mee met de hypes, in deze digitale tijd waarin “communiceren” met elkaar hoogtij viert. Op welke manier dan ook #communiceren.
Daarnaast is de mens commercieel ingesteld. We hebben graag succes en zien succes het liefst omgezet worden in klinkende munt #succes. Deze feiten, in combinatie met de huidige staat van ons bezuinigingsklimaat, zorgen ervoor dat we steeds meer op het gevoel van de mensen gaan inspelen. Het sentiment. En daarin zijn we, wat mij betreft, tegenwoordig de ultieme grens aan het oprekken #sentiment. De diverse soorten van social media hebben inmiddels hun (on)nut bewezen. De Facebooks, Twitters, LinkedIns en alle andere klonen van deze slimme grootmachten, hebben grote triomfen mogen vieren en doen dit tot op heden. Ze hebben wereldwijde megasuccessen mogen ervaren en een enorme (social) macht gecreëerd #dominant.
Toch lijkt het soms net alsof er gewoon échte mensen schuilgaan in, op en achter deze megalomane social succesfabrieken #menselijk. Echte mensen, met veel ongeduld, bewijzingsdrang en zakelijke belangen die wij nauwelijks kunnen bevatten. Mensen die vooruit willen denken. Willen vernieuwen en daarbij commercieel op het gevoel van de gebruikers gaan inspelen #vernieuwend. Want waar we vroeger heel sociaal en naïef zonder dollartekens in onze oogjes met elkaar mochten “krabbelen” (Hyves), wordt tegenwoordig elk onschuldig geplaatst Twitterberichtje gebruikt voor hogere doeleinden van bedrijven en andere belanghebbenden #zakelijk. Social media zijn tegenwoordig geen speelweide meer voor impulsieve niets-aan-de-hand berichten. Het is hardcore business geworden, achter de sociale (beeld)schermen van onze populaire SM-grootheden #socialmedia. De zogenaamde Sentimentenonderzoeken vormen hierbij een belangrijke stap voorwaarts. Ze zijn tegenwoordig een onderdeel van onze menselijke belevenissen en emoties op de diverse soorten social media #beangstigend.
Dat bedrijven op Twitter inmiddels veelvuldig gebruik (misbruik?) maken van ons “sentiment”, moge duidelijk zijn. De commerciële belangen kunnen hiermee worden gemeten en worden uitgebuit #sneaky. Alle hashtags die volgen op een bericht worden geanalyseerd en er rolt een totaalplaatje uit, waarbij bijvoorbeeld 78,4% een positieve duiding heeft gegeven aan een zakelijk bericht op de desbetreffende Twitterpagina van dat bedrijf. Iets wat ook groots kan worden ingezet tijdens politieke verkiezingen en de bijbehorende debatten die hieraan vooraf gaan. Mensen zijn gevoelig voor trends. Veel positieve hashtags bij een bepaalde partij, zullen ongetwijfeld helpen bij de definitieve verkiezingsuitslag! #positief #sentiment
Dit alles gezegd hebbende, ben ik er nog steeds niet uit of ik me nu zorgen moet maken om mijn/onze (social media) toekomst #twijfel. Dit komt waarschijnlijk omdat ik nog heb meegemaakt dat mensen hun zorgen, twijfel, angst, onzekerheid en alle andere soorten “sentimenten” één op één met elkaar deelden. Zonder tussenkomst van beeldschermen, hashtags, trends, onderzoeken en andere afstandelijkheden #onpersoonlijk.
Het leven leek simpeler, overzichtelijker en minder vluchtig te zijn. De social media domineerden nog niet ons sociale leven. Dáár is absoluut geen (sentimenten)onderzoek voor nodig… #noway.

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.