835
10

Campagnedirecteur Greenpeace

Joris Thijssen (37), campagnedirecteur van Greenpeace, strijdt al jaren voor een beter klimaat. Bij de installatie van kabinet Rutte meldde hij zich tevergeefs als milieuminister, om een bijdrage te leveren aan een groener beleid. Eerder voerde hij actie in Kopenhagen bij de klimaattop en onderzocht in Patagonië de terugloop van het gletsjerijs door klimaatverandering. Thijssen studeerde ruimtevaarttechnologie in Delft en werkt sinds 2000 voor Greenpeace.

Stresstest kerncentrale krijgt dikke onvoldoende

Overheid wil gevolgen mogelijke kernramp niet onderzoeken. Andere landen doen dat wel.

De stresstest voor kerncentrale in Borssele, waar deze week het plan van werd gepubliceerd, is uiterst mager van opzet. Niet echt een geruststelling voor de 300.000 mensen die in een straal van twintig kilometer van de centrale wonen.

Je moest echt goed zoeken deze week, maar daar stond het dan echt op de website kerncentrale.nl: de voortgangsrapportage van de geplande stresstest. Heel stilletjes gepubliceerd door EPZ en het ministerie van EL&I. Alsof ze er expres niet al te veel ruchtbaarheid aan wilden geven.

Na lezing van het 35 pagina’s tellende document snap je waarom. Het zijn veel woorden maar weinig daden. Deze papieren controle, alias de ‘stresstest’, gaat geen millimeter verder dan de minimale eisen die de EU heeft gesteld. Er wordt alleen gekeken naar de gevolgen van een aardbeving of overstroming, waarbij er gemakshalve vanuit wordt gegaan dat allerlei andere factoren als branden, een vliegtuigcrash en stroomuitval meteen gedekt zijn.

Maar een brand of een vliegtuigcrash is niet hetzelfde als een overstroming en heeft ook zeker niet dezelfde gevolgen voor het delicate veiligheidssysteem van een kernreactor. Deze opzet toont aan wat de houding is van EPZ en het ministerie ten opzichte van de stresstest: hard hollen, gauw thuis. Niet echt een geruststelling voor de bijna 300.000 mensen die binnen een straal van 20 kilometer van de centrale wonen.

Over de gevolgen van een mogelijke kernramp is al helemaal weinig te vinden. EPZ schrijft veel over het voorkomen van ongelukken, maar gaat niet dieper in op het scenario waarin er toch een ramp is gebeurd. Men gaat er kennelijk van uit dat wat niet waarschijnlijk is, ook niet zal gebeuren. Terwijl de belangrijkste ‘les’ die uit de kernramp in Fukushima getrokken kan worden, toch is dat bij kerncentrales rekening gehouden moet worden met de meest onwaarschijnlijke rampscenario’s.

Hoe anders is dat bij onze zuiderburen. In België worden niet alleen branden, stormen en hevige regenval meegenomen als ‘initiating events’, ook de impact van verschillende crashscenario’s wordt ruimschoots onderzocht. Tenslotte heeft de wetgever daar nog bepaald dat cyberterrorisme en mogelijke ontploffingen met giftige stoffen, zoals ongelukken met gasschepen in de omgeving, moeten worden meegenomen.

EPZ heeft een speciale beleidsverklaring gepubliceerd waarin gesteld wordt dat ‘veiligheid de hoogste prioriteit heeft’. Uit de plannen voor de stresstest blijkt het tegenovergestelde. Deze minimale inzet is exemplarisch voor het energiebeleid dat dit kabinet voert: onverschillig en gespeend van elke visie.

EPZ en het ministerie verdienen voor de eerste fase van de stresstest een dikke onvoldoende. Hopelijk spieken ze tijdens de tweede fase bij onze Zuiderburen voor de juiste antwoorden.

Geef een reactie

Laatste reacties (10)