Laatste update 15:05
1.411
19

Privacy-expert, spreker, startpage.com

Ancilla van de Leest is presentatrice, privacy-expert en voormalig fotomodel. Ze poseerde onder meer voor de Nederlandse en Amerikaanse edities van Playboy. Verder nam ze deel aan campagnes voor bijvoorbeeld Axe, Opel, Radboud universiteit, Firstlook gaming beurs. Ze participeerde in De Betweters, werkte voor Giel Beelen's "Nachtegiel", presenteerde 'Feesten met Ancilla' op Flabber, en ging op pad voor Powned.

Ze was columniste bij FHM en werkte als model met Erwin Olaf, Carli Hermes, JFK, en l'Officiel. Ancilla werd in 2008 verkozen tot Meest Sexy Vegetarier. Voor Wakker Dier nam ze een aantal spraakmakende spots tegen dierenleed op. Ancilla was ook actief voor de Piratenpartij waar ze in 2017 lijsttrekker voor was. Daarna heeft ze de partij verlaten.

Ancilla is privacy-expert en werkt startpage.com

Is het continu surveilleren van werknemers hét antwoord op dierenmishandeling?

We moeten ervoor waken te denken dat door technologie overal tegenaan te gooien, we onze door de jaren heen opgebouwde problemen als sneeuw voor de zon zullen laten verdwijnen

Foto: ANP

Zondagavond was ik in Oene, Gelderland te gast in het NPO Radio 1-programma Kwesties, over de toestand in de slachterijen. Meteen wordt ingezet op cameratoezicht om misstanden te voorkomen. Maar is het continu surveilleren van werknemers wel de oplossing?

We moeten ervoor waken te denken dat door technologie overal tegenaan te gooien, we onze door de jaren heen opgebouwde problemen als sneeuw voor de zon zullen laten verdwijnen. Het probleem zit hem uiteindelijk niet in een incident hier of daar, maar in het systematisch opschalen van de voedselindustrie. Denk aan de uitbraak van de gekke koeienziekte, antibiotica-resistentie, en het “preventief ruimen” van vele duizenden dieren. Mens, dier en natuur zijn steeds meer de dupe van ons marktdenken waarbij alles om de economie gaat. Hierbij gaan er een paar figuren vandoor met dikke kortetermijnwinst, terwijl we op lange termijn een schadelijk systeem in stans houden.

Jarenlang hebben supermarkten de boeren onder druk gezet om lagere prijzen te hanteren. Kleine veehouderijen die een eerlijke prijs vragen, verdwijnen. Op deze manier is dierenwelzijn en sociale controle onder druk komen te staan. In de winkel worden dierlijke producten soms onder de kostprijs verkocht. In de supermarkt liggen ook producten uit andere landen waar de voedselveiligheidsstandaarden een stuk onder de Nederlandse norm ligt. Dat oncontroleerbare buitenlandse voedsel ligt uiteindelijk wel op Nederlandse borden. Om nog maar te zwijgen over de druk van al dit globale vervoer op het milieu.

De nietsvermoedende consument heeft inmiddels een heel scheef beeld van wat een stukje vlees nou eigenlijk zou moeten kosten. Collectief én individueel minder vlees eten is een deel van de oplossing. Vlees is een luxe-product en dat heb je echt niet elke dag nodig. Als je dan toch vlees eet, wees dan ook bereid om er een eerlijke prijs voor te betalen en haal je eten gewoon lokaal bij een kleinschalige(re) slachterij vandaan. Zo steun je ook nog eens de lokale economie en kleine ondernemers die hun nek durven uit te steken.

 

 

 

Geef een reactie

Laatste reacties (19)