Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Telefoonverslaving

  •  
09-05-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Iedere dag een gezond weetje. Vandaag: Nomofobie
Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.
Alles heeft een naam, maar wat is in hemelsnaam nomofobie? Dat blijkt de angst om je mobiele telefoon kwijt te raken of een telefoontje te missen. Het eerste onderzoek naar nomofobie werd 4 jaar geleden gedaan en daaruit bleek dat 53 procent van de bezitters van een mobiele telefoon er last van heeft. Nieuw onderzoek onder 1000 telefoongebruikers in het Verenigd Koninkrijk dat gesponsord werd door een bedrijf voor digitale veiligheid zou aantonen dat nu 66 procent van de mensen verslaafd aan de mobiele telefoon is en dat 41 procent twee telefoons bezit om maar niets te missen. 
Het zijn overigens volgens dit onderzoek vooral vrouwen die bang zijn gescheiden te worden van hun telefoon (70 tegen 61 procent) en mannen hebben met name twee telefoons. Uit een heel ander onderzoek is gebleken dat 75 procent van de mensen hun telefoon meeneemt naar de wc en die daar ook gebruikt. Betekent dit nu dat de mobiele telefoon zo geïntegreerd is in onze communicatie dat we hem missen zoals we onze oren zouden missen, of zijn we zo hongerig naar contact dat we bang zijn onze verbinding met de wereld daar buiten te verliezen?
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter of Facebook
Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.