4.781
51

Creatief strateeg en columnist

Nadine Ridder werkt als creatief strateeg voor verschillende opdrachtgevers in de marketing- en reclamebranche. Als activist voor een inclusieve maatschappij is ze actief als columnist, co-founder van stichting Include Now en lid van Nieuw Amsterdam Raad, een adviesorgaan bestaande uit 45 millennials die de Amsterdamse gemeenteraad adviseert.

Tijd voor echte zoenende homo’s op de cover van LINDA

Op het moment dat de heteroseksueel gedrag vertoont dat aan de homoseksueel toebehoort, wordt het pas geaccepteerd

Twee hete hetero’s zoenend op een cover: het is een winnende formule uitgevonden door de makers van LINDA die iedere keer scoort. Na Kim en Geraldine, Jan en Tim, Tygo en Thijs, is het nu tijd voor twee meiden die ook geen achternaam meer nodig hebben: Anna en Monica. Zij sieren deze maand zoenend de cover van het kleine zusje van LINDA Magazine: LINDA Meiden.

LindaDeze twee prachtmeiden behoren tot de absolute top van influencers in Nederland met honderdduizenden volgers, voornamelijk jonge meiden. Een uitstekende fit dus met het magazine. De keuze om deze twee meiden vrijend te fotograferen is commercieel gezien natuurlijk slim: sex sells.

Maar de claim die gemaakt wordt: ‘Anna en Monica laten door deze shoot zien dat we geen fuck om hokjes moeten geven en vrouwen niet alleen met mannen horen te daten’ stuit mij tegen de borst. De bewering dat deze publicatie de homo-acceptatie zou bevorderen, is onjuist.

Dit is namelijk een typisch geval van culturele toe-eigening: we spreken hiervan op het moment dat iets pas wordt geaccepteerd op het moment dat het door mensen vanuit een superieure positie is toegeëigend. Denk bijvoorbeeld aan twerken of het dragen van dreadlocks en indianenveren door witte mensen. Om culturele toe-eigening beter te begrijpen, raad ik je aan dit artikel van de Correspondent te lezen.

Hetero’s die doen alsof ze homo zijn is dus een vorm van culturele toe-eigening: op het moment dat de heteroseksueel gedrag vertoont dat aan de homoseksueel toebehoort, wordt het pas geaccepteerd.

De boodschap aan de kwetsbare LINDA Meiden-lezeres is: het is ok om te zijn wie je bent, jouw seksualiteit maakt niet uit en gaat niemand iets aan. Een prachtige gedachte, maar deze uitwerking is te kort door te bocht om effectief te kunnen zijn. Het lastige van uit de kast komen zijn de mogelijke gevolgen: de angst voor de reactie van anderen. Je kunt worden uitgelachen, anders behandeld, misschien zelfs verstoten of mishandeld. Rolmodellen die dit hebben meegemaakt zijn dus heel belangrijk en zouden deze meiden daadwerkelijk kunnen helpen.

Maar Anna en Monica hoeven niet bang te zijn op straat uitgescholden te worden, integendeel, het wordt juist aangemoedigd. Iedereen weet namelijk dat ze doen alsof. En twee meiden die doen alsof ze van de vrouwenliefde zijn, dat is niet erg, raar of vies, dat is sexy!

Is deze cover echt bedoeld om jonge meiden het gevoel te geven dat hun seksuele geaardheid niet uitmaakt?

Uit de oproep van LINDA blijkt dat zij zich zeer bewust zijn van de aantrekkende kracht van deze cover op jongens ‘verstop de nieuwe LINDA Meiden voor je broertje/vriend/vriendin, anders ben je ‘m gegarandeerd kwijt’.  Durf dan te zeggen: ‘verstop de nieuwe LINDA Meiden voor je vriendin/zusje/nichtje, anders ben je ‘m gegarandeerd kwijt’. Dát is een boodschap waarmee je zegt: homoseksualiteit is net zo normaal als heteroseksualiteit.

Alle goede bedoelingen ten spijt van de personen die meewerken aan deze producties: hiermee help je de acceptatie van homoseksualiteit niet. Als LINDA echt een waardevolle bijdrage wil leveren (en dat geloof ik!) zet dan mensen met een afwijkende seksuele geaardheid op de cover en laat ook zien dat homoseksualiteit in andere vormen komt dan in wasbordjes en strakke kontjes.

Ik weet zeker dat de redactie opvallende combinaties kan bedenken, maar als ze nog inspiratie zoeken: Ryanne van Dorst en Claudia de Breij of Paul de Leeuw en Jamai?

Wie het ook wordt, het is tijd voor echte homo’s zoenend op de cover. Dan kunnen Anna en Monica gewoon weer als vriendinnen gefotografeerd worden en klopt de boodschap ‘iedereen mag laten zien wie hij of zij is’.

Geef een reactie

Laatste reacties (51)