Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Van warme gevoelens alleen kan een boekwinkel niet overleven

  •  
27-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
129 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Het romantische idee van de boekwinkel en ons minder romantische koopgedrag
De Polare winkels gaan ‘tijdelijk’ sluiten. Begin van het einde van de fysieke boekwinkels? Ik hoop van niet. Mismanagement van Polare? No clue. Mijn Facebook-timeline staat vol beschuldigingen richting Polare en doemscenario’s van een straatbeeld zonder boekwinkels. Polare maakt stelselmatig de verkeerde beslissingen, is niet innovatief, gaat niet met zijn tijd mee…
Tegelijkertijd loopt mijn Facebook ook vol met lief bedoelde loftuitingen voor mijn boekwinkel Books & Bubbles. Wij zijn anders, wij voegen iets toe, zijn innovatief. Onderliggende gedachte van al deze complimenten is dat wij iets goed doen en het daarom wel redden. Dit is iets wat we vaker horen, ook van mensen uit het vak, en dat is natuurlijk ego-strelend. Toch denk ik niet dat het zo simpel ligt in het boekenvak. ‘Goed je best doen’ resulteert niet automatisch in een goede boekenverkoop. Echt niet.
Lovend over het concept Want ook al heeft Books & Bubbles zo’n beetje elke krant en magazine gehaald (blijf ik nog steeds bizar vinden), is iedereen lovend over het concept, en roept iedereen die binnenkomt dat ze het zo geweldig en mooi vinden: meer boeken verkopen we er niet om. Ook al bestaan we nog maar een jaar, ik zie al wel in dat ik van de boekverkoop alleen nooit zou kunnen leven. Gelukkig heeft het ‘geweldige concept’ andere geldstromen, maar dat terzijde. Het gaat hier namelijk om de boekverkoop, en boeken kopen doen mensen nu eenmaal steeds minder.
En dat vind ik gek. Iedereen roept hoe geweldig boekwinkels zijn en dat het heerlijk is om rond te struinen door een winkel en zo je nieuwe lievelingsboek te ontdekken. Literaire events worden drukbezocht en jonge schrijver zijn is hipper dan DJ’en. En toch, toch kopen we weinig boeken. Het lijkt wel of we een romantisch beeld van ‘de boekwinkel’ in ons hoofd hebben maar tegelijkertijd weinig doen om dit romantische ideaal in stand te houden. Wie neemt er nog de tijd om daadwerkelijk boekwinkels te bezoeken en boeken te kopen?
Andere kant van het verhaal Waarom ik dit schrijf? Waarom ik in het openbaar verkondig dat Books & Bubbles lang niet zoveel boeken verkoopt als iedereen denkt? Misschien omdat ik een innerlijke neiging heb om altijd de andere kant van het verhaal te laten zien (niet alleen Polare treft blaam, ook al was de hele naamsverandering natuurlijk een hopeloze actie en potsierlijke vergissing). Maar misschien ook omdat ik bang ben dat boekwinkels écht allemaal verdwijnen. Niemand kan leven van de warme gevoelens die mensen voor boekwinkels koesteren, als diezelfde mensen niet regelmatig boeken komen kopen.
Dit blog werd eerder gepubliceerd op de website van Steffy Roos Du Maine.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.