7.481
358

Schrijver en eerwraakdeskundige

Celal Altuntas (1972) is schrijver en eerwraak-specialist. Celal is geboren in Diyarbakir (Turkse Koerdistan) kwam als vluchteling op zijn twintigste naar Nederland. Zijn debuut "Het dorp van zeven broers" is recentelijk ook in het Turks uitgebracht. Celal is vooral betrokken bij de maatschappelijke en cultureel gerelateerde ontwikkelingen in Nederland.

Verhoog de hoofddoekleeftijd naar 18 jaar

Op die leeftijd kan een vrouw zelf beslissen of ze een hoofddoek wil dragen en waarom

Het kabinet wil het dragen van een boerka op sommige plaatsen verbieden. Het dragen van gezichtsbedekkende kleding wordt mogelijk verboden in het openbaar vervoer, het onderwijs, de zorg en in overheidsgebouwen

Wie zijn gezicht toch met een boerka bedekt, kan een boete van maximaal 405 euro krijgen. In de openbare ruimte kan de politie ook vragen om de sluier af te doen, om legitimatie te vergemakkelijken.Toen ik dit bericht las, vond ik het belangrijk om te onderzoeken (op het internet) waar we het eigenlijk over hebben. Wat is het boerkafenomeen? Is er misschien sprake van boerkafobie?

Wat is een boerka?
De boerka (ook burka of burqa) (Arabisch : برقع) is een kledingstuk, dat vooral door (streng) islamitische vrouwen gedragen wordt. De boerka bedekt het gehele lichaam. De boerka is de Afghaanse variant van de chador. Bij de boerka zijn de ogen echter niet zichtbaar, dat in tegenstelling tot de chador, die het hele gezicht wel vrij laat. De vrouw kijkt bij een boerka door een soort gaas, waardoor zij zelf wel kan kijken, maar niet bekeken kan worden. Veel vrouwen dragen echter geen boerka maar een hoofddoek. Waarom een hoofddoek? En is die typisch iets voor islamieten?

De hoofddoek als symbool van kuisheid in de katholieke en christelijke traditie is nog te zien in hedendaagse bruids- en eerste communiekleding. Bij joden zijn ook een soort hoofddoekdragers. Vanuit mijn kinderperiode in Koerdistan ken ik vooral de witte hoofddoek die vrouwen rond hun hals dragen. Ik was een radicaal gelovige jongen en zei ooit dat als ik zou trouwen mijn vrouw nooit zonder hoofddoek de straat op mocht. Hetzelfde zou gelden voor mijn dochters. Dat was in mijn religie een middel om macht over mijn vrouw uit te oefenen.

‘Kuisheid van een vrouw’
Natuurlijk, er waren ook vrouwen die een boerka droegen en die dragen ze nog steeds in Turkije en Koerdistan. Wat mij opvalt is dat in bijna alle geloven, inclusief de islam, boerka en hoofddoek worden geassocieerd met de kuisheid van een vrouw. De vraag is dan: wie hebben een probleem, de mannen of de vrouwen? Volgens mij zijn het de mannen die een probleem hebben met hun seksualiteit en niet de vrouwen. En als dat zo is, waarom moeten dan de mannen niet iets doen aan hun seksualiteit? Wat mij betreft dragen zij een boerka om hun seksualiteit te onderdrukken. Met andere woorden: niet het slachtoffer, maar de dader moet zich laten behandelen om van zijn problematiek af te komen. Het is ook zo iets dat een goede moslim in het paradijs zeventig maagden zou krijgen. Wat maakt een man zo bijzonder dat hij zeventig maagden krijgt? Wat gebeurt er met een man die geen goede moslim is geweest? Die mannen (zoals ik) kunnen 70 maagden vergeten en avucunu yalarsin – onze handpalmen likken.

Boerka bevrijding voor de vrouw?
Is de boerka een bevrijding voor een vrouw? Ik vind van niet. Het is eerder een door de mannen verzonnen middel om vrouwen te onderdrukken en te isoleren, geestelijk en lichamelijk. Iemand die een boerka draagt, wordt geïsoleerd van de gemeenschap en zie ik dat als een vorm van geestelijke mishandeling. Want zo’n vrouw wordt nooit ergens aangenomen, kan niet in alle vrijheid sociale contacten maken met mensen. Of het nou in de tram is of op straat, ze krijgt altijd negatieve aandacht en opmerkingen. Ze kan niet naar het zwembad gaan en in de zomer heerlijk op het strand liggen en van de zon genieten. Zo iemand is altijd afhankelijk van een man en als ze haar boerka wegdoet, wordt zij slachtoffer van de normen van haar cultuur en geloof. En wie garandeert dat een vrouw met boerka eerder naar het paradijs gaat dan een vrouw zonder boerka? Ik ben geen fan van de boerka en wat mij betreft schaffen we hem af, want alleen het dragen van een boerka maakt je nog lang niet een goed mens en een goede gelovige. Het gaat er niet om wat je óp je hoofd hebt, maar wat je ín je hoofd hebt. Vormt de boerka dan een bedreiging voor onze maatschappij en wordt de economische crisis met boerkaboetes overwonnen?

Ik denk het niet. De Amsterdamse hoogleraar antropologie Annelies Moors schat dat er tussen de 100 tot 500 vrouwen in Nederland een boerka dragen. ‘Bij dat laagste aantal gaat het om vrouwen die consequent een boerka aandoen. De overigen doen het af en toe.’ Als ik uitga van het maximum aantal vrouwen van 500 en zij krijgen allemaal een boete, dan levert dat een bedrag van € 202.500,- op. Voor dat geld kunnen drie jihadgangers nog geen jaar in de gevangenis zitten.

Symptoombestrijding
De boerka-discussie is een poging tot symptoombestrijding. Wij moeten ons veel meer richten op een mentaliteitsverandering en een bewustwordingsproces als we radicalisme, fundamentalisme, racisme en discriminatie willen bestrijden. Laat kinderen heilige boeken in het Nederlands lezen en niet in een taal die zij totaal niet begrijpen. Als mensen per se willen dat hun kinderen les krijgen over de heilige boeken, waaronder de Koran, laat de geleerden dan in het Nederlands vertellen wat er allemaal in staat. Ouders, vertrouw niet automatisch jullie kinderen toe aan religieuze geleerden; blijf controleren wie je kind les geeft en wat hem of haar allemaal wordt verteld.

Laat niet de imam of de pastoor jouw kind vormen. Doe het zelf en profiteer van de positieve dingen uit de heilige boeken en laat je kind niet vergiftigen door negatieve teksten uit diezelfde boeken. Negatieve teksten uit de heilige boeken kunnen hersenbeschadiging veroorzaken bij jouw kind waardoor het niet meer gezond kan denken en wellicht eindigt bij IS, Boko Haram of een andere extremistische organisatie. Met negatieve teksten bedoel ik de gewelddadige en angstaanjagende teksten.

Wij, de overheid, moeten nul tolerantie bieden aan discriminatie en racisme, radicalisme en fundamentalisme. Laten we die verschijnselen met alle geweldloze middelen bestrijden. Verhoog de leeftijd voor het dragen van een hoofddoek naar 18 jaar, want dan is een dochter meerderjarig en mag ze zelf beslissen of zij een hoofddoek wil dragen. Investeer in en bescherm de vrijheid van het individu en de vrijheid van meningsuiting.

 

Het nieuwe boek van Celal is: Het is je zusje! Eermoord in Nederland. (februari 2015)


Laatste publicatie van CelalAltuntas

  • Regen zonder modder

    Het leven van een asielzoeker in Nederland

    oktober 2016


Geef een reactie

Laatste reacties (358)