2.272
20

Student Journalistiek en Nieuwe Media

Frances Vermeeren (Rotterdam, 1992) studeert Journalistiek en Nieuwe Media. Naast haar studie werkt ze mee aan Vrouw&Passie Magazine, is ze redactielid bij Omroep Zuidplas en vervult ze de functie PR en communicatie bij De Jonge Krijger (projectbureau voor jongeren, werk en scholing). Schrijven doet ze het allerliefste en hier houdt ze zich dagelijks mee bezig in haar blog.

Verpakt water is uit!

Door marketingcampagnes denken veel mensen er niet bij na wanneer ze een flesje water kopen

Wij hebben het geluk om in het welvarende Nederland onbeperkt en ‘gratis’ toegang tot schoon drinkwater te hebben. Het komt uit de kraan bij de wasbak, we douchen ermee, we maken onze kleding ermee schoon en we zwemmen erin. Onze wereld bestaat grotendeels uit water. Maar, wanneer je in een restaurant om water vraagt, krijg je er bijna altijd een flesje bij. Na tientallen acties en initiatieven om kraanwater in de horeca gangbaar te maken, betalen we nog steeds zo’n €1,25 per flesje om het milieu te belasten. Wat is dat toch?

In een restaurant voel je je bijna bezwaard om nadrukkelijk om kraanwater te vragen. De serveerster kijkt je nog net niet geïrriteerd aan. Je bent ‘goedkoop’. Terwijl het de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Waarom zou je op een avond drie tot vier flesjes water drinken, als je twee meter verderop het in de toilet uit de kraan kunt halen? De meeste mensen zijn best bereid om een vast bedrag te betalen om de rest van de avond kraanwater te drinken, aldus Krnwtr. Een idee dat wat mij betreft direct moet worden doorgevoerd in elk restaurant. Het milieu wordt minder belast en de ondernemer wordt nog steeds financieel gesteund.

Door marketingcampagnes denken veel mensen er niet bij na wanneer ze een flesje water kopen. Op Marketingfacts.nl schreef @yoshituk er een blog over. “Met een water drinkende inktvis probeert men ons te overtuigen en merkbeleving bij te brengen”, vertelt hij. Een ander merk zegt dat je je weer een kind voelt, wanneer je hun water drinkt. Eeuwige jeugd! Deze grote bedrijven brainstormen ons massaal om iets te kopen wat zij niet eens écht zelf hebben gemaakt. Alsof ze gebakken lucht in de schappen leggen. Ondertussen smelten de poolkappen rustig verder.

De trend van nu is duurzaamheid. Steeds meer mensen zijn ermee bezig, of willen er in ieder geval over nadenken. Enkel kraanwater drinken hoort hier ook bij: hartstikke hip. Restaurantketens die de wereld bedienen hebben een groot voordeel met overgaan op kraanwater. Ze hebben geen transport- en inkoopkosten meer. Ze kunnen een vast bedrag vragen. Het zou wereldnieuws zijn. Zo heb je toch weer een paar duizend bloggers en sociale mediagebruikers die over je schrijven. Gratis publiciteit en minder kosten. Ik zeg: doen.

Nu alleen de mindset van de andere waterdrinkers nog. Water uit de kraan is net zo lekker als uit een flesje. Nederland heeft namelijk één van de beste drinkwaters ter wereld. Thuis in de keuken heb je ook gewoon Spa blauw.

Geef een reactie

Laatste reacties (20)