793
1

Wethouder Wonen namens SP Amsterdam

Laurens Ivens is wethouder Wonen namens de SP in Amsterdam. Ook is hij lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018

Verzelfstandiging haven Amsterdam zinloos

De verzelfstandigde haven zal azen op soepelere milieuregels en een groter havengebied

De gemeenteraad van Amsterdam besluit deze week over de verzelfstandiging van het havenbedrijf. Dit terwijl er overal lessen getrokken worden uit de negatieve gevolgen van verzelfstandigde (semi-)publieke taken. Ongeveer een maand geleden werd bekend dat een meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad meer invloed wil op het Havenbedrijf Rotterdam. De raad wil meer inzicht in de risico’s die het bedrijf loopt door buitenlandse deelnemingen en is ontevreden over de hoge salarissen die er verdiend worden. Amsterdam zou deze lessen ter harte moeten nemen.

Verantwoordelijk wethouder Ossel (PvdA) heeft drie belangrijke argumenten om over te gaan tot verzelfstandiging. Zijn eerste argument is dat de haven in NV-vorm beter kan samenwerken met andere bedrijven, het Rijk en de Rotterdamse haven. Een onderzoek van bureau Policy Research geeft echter aan dat niet de verzelfstandiging zelf het recept is voor goede samenwerking, maar dat goede afspraken en voorwaarden van belang zijn. Begrijpelijk en daarvoor is een verzelfstandiging dus niet nodig.

Een ander argument voor verzelfstandiging is de continuïteit, groei en werkgelegenheid. Voor de haven constateert Policy Research echter dat een verzelfstandiging geen duidelijk betere business case oplevert. De zeggenschap uit handen geven levert wel een risico op, zoals we gezien hebben met de kranen van containerterminal Ceres. Deze zijn met belastinggeld neergezet maar leverden uiteindelijk, door een vijandige overname, geen werkgelegenheid op. Het belang van de haven voor de Amsterdamse werkgelegenheid en de economie is zeer groot. Laten we niet te grote risico’s nemen en de zeggenschap hierover niet uit handen geven.

Een laatste argument dat opgeworpen wordt door wethouder Ossel is dat de duurzaamheid beter geborgd kan worden door een verzelfstandiging. Dit is wel helemaal een vreemde redenatie. Juist de publieke waarden blijken niet altijd in goede handen na een verzelfstandiging. De verzelfstandigde haven zal azen op soepelere milieuregels en een groter havengebied. Iets wat helemaal niet in belang van de Amsterdammers en het milieu is. In Rotterdam werd de wens van de gemeenteraad om duurzaamheidsdoelstellingen mee te nemen bij de verzelfstandiging van de haven van tafel geveegd met het argument dat een onderneming op economische doelen afgerekend dient te worden. Dit zal in Amsterdam niet anders gaan.

Terwijl een meerderheid van de politieke partijen lijkt aan te koersen op een verzelfstandiging van de haven, blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond (in opdracht van Red Amsterdam) dat een meerderheid van de Amsterdammers dit niet ziet zitten. Nu uit het onderzoek van Policy Research duidelijk blijkt dat verzelfstandigen wel degelijk kan, maar het zeer de vraag is of dit wel gewenst is, en de Rotterdamse gemeenteraad graag weer meer zeggenschap over de eigen haven wil hebben lijkt er een weg terug geboden te worden voor deze partijen. Laten we niet blind doorgaan op een eenmaal ingeslagen weg van verzelfstandiging en deze week een verstandig besluit nemen. 

Volg Laurens Ivens ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reactie