284
2

GroenLinks gemeenteraadslid Amsterdam

Evelien is geboren op 28 oktober 1984 in Bussum. Ze woont sinds 2003 in Amsterdam. In 2008 woonde ze een half jaar in Nairobi (Kenia) om te werken voor de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties, daarna ging ze een jaar studeren in New York (2008/2009) waar ze ook werkte voor een organisatie in Harlem die Afrikaanse vluchtelingen bijstaat met sociale, medische en juridische kwesties. In deze periode van 540 dagen in het buitenland hield ze een blog bij. Vanaf juni 2009 is ze weer terug in Nederland. Op 1 januari 2010 begon ze als promovendus aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze onderzoek doet op het gebied van internationaal vluchtelingenrecht en internationaal strafrecht. Daarnaast is ze sinds haar terugkeer uit New York ook lid van de gemeenteraad van Amsterdam voor Groenlinks. Op 3 maart 2010 werd ze opnieuw gekozen in de gemeenteraad. Ze publiceert op persoonlijke titel.

Vinger in de gracht

Ook de rondvaart op de Amsterdamse grachten moet schoner. Werk ondernemers die dat ook willen niet tegen

Sinds 1995 wordt er gesproken over het verschonen van de rondvaart in Amsterdam. Nu, zeventien jaar later, is daar nog steeds maar bar weinig van terecht gekomen. De rondvaartbranche heeft een tamelijk grote vinger in de gracht: het is erg lastig gebleken om in te breken in de grootste toeristenattractie van de hoofdstad. Dat is een slechte zaak, want een ieder die wel eens op een grachtenoever staat op het moment dat een rondvaartboot gaat keren of gas geeft, weet dat de uitlaatgassen van die boten zeer slecht voor de lucht is.

Gelukkig is er een aantal lichtpuntjes. Zo is er de laatste jaren een aantal innovatieve ondernemers opgestaan die hun boten op zonne-energie laten varen, of op groene energie: kortom, zo goed als uitstootvrije rondvaart. Deze ondernemers, zoals Admiraal Heijn en Hannekes Boot,  willen dolgraag rondvaren met hun milieuvriendelijke bootjes. Wij moeten dat willen stimuleren, omdat ze meehelpen aan de overgang van vervuilende rondvaart naar schone rondvaart.

Maar wat blijkt? De afgelopen maanden hebben meerdere teleurgestelde ondernemers zich bij de gemeenteraad gemeld. Ondernemers die, ondanks dat ze in alle opzichten voldoen aan de criteria, allemaal nul op rekest kregen toen ze een vergunning aanvroegen bij Waternet. Dat is gek, want de regels zijn duidelijk:  “Gezien de baten van schoon vervoer over het water kan het College buiten de uitgifterondes om een vergunning verlenen voor een bijzonder initiatief met milieuvriendelijke aandrijving of voor een innovatief vervoersconcept.”

Na veel gehannes, ingespreek, brieven en telefoontjes krijgen deze ondernemers doorgaans alsnog een vergunning via de wethouder. Daar zijn we blij om, maar zo zou het natuurlijk niet moeten gaan. Ondernemers, zeker duurzame ondernemers, zouden gestimuleerd moeten worden om hun bedrijfje te laten floreren, en niet de helft van hun werkweek bezig te hoeven zijn zichzelf door de ambtelijke molen van onze gemeente te manoeuvreren. Daarom moet de gemeente nu voor eens en altijd regelen dat dergelijke lovenswaardige alternatieven niet in de kiem gesmoord worden, maar ruim baan krijgen!

Dit artikel verscheen op 25 juni in het Parool en op het weblog van Evelien van Roemburg

Geef een reactie

Laatste reacties (2)