655
37

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Vries de directie van de NS uit

Als behoorlijk openbaar vervoer nodig is, wordt het uitgedund. Althans in Nederland, want bij de Bundesbahn lijkt er niets aan de hand

Het sneeuwt. Dus is er een groter aanbod te verwachten voor het openbaar vervoer. Het eerste dat de NS doet, is het uitdunnen van de dienstregeling. De passagiers krijgen te horen dat zij rekening moeten houden met vollere treinen en een langere reistijd. Met name de sprinters worden uit de vaart genomen. Dat zijn treinen voor wat kortere afstand die op de kleinere stations stoppen waar de forenzen in- en uitstappen.


Onze geprivatiseerde spoorwegen maken het werkende mensen dus moeilijker om naar en van het werk te komen. De gedachten gaan uit naar de berichtgeving van eerdere jaren over de miskoop met zeer pannegevoelige treinstellen die bij het minst of het geringste er de brui aan geven. Dat krankzinnige miljardenspeeltje, die idiote Fyra tussen Breda en Amsterdam met zijn torenhoge toeslag voor reizigers, die lege flitstrein rijdt ondertussen gewoon door.
Als behoorlijk openbaar vervoer nodig is, wordt het uitgedund. Althans in Nederland, want bij de Bundesbahn lijkt er niets aan de hand.
Vries de directeuren  van de NS uit. Gooi ze op straat. Lever ze uit aan wethouder Florijn van Rotterdam, die onmiddellijk nuttig werk voor ze heeft in de kassen of de haven.
Gedachte achteraf: moet je zo op een onbeschut station gaan staan? Geniet dan eerst van bovenstaande prachtige clip.

Update 5 feb: Het meest recente jaarverslag van de NS, dat over 2010, bevat informatie over de beloning van de directeuren. Meerstadt en Niggebruge kregen allebei 473,391 euro, de arme W.H.L.V. Vroonhoven moest het doen met slechts 367.000 euro. Dit zonder de emolumenten en bonussen, die U zelf kunt vinden in hoofdstuk 18 over de kosten van het personeel, vanaf pagina 122.

Een ding is wel belangrijk: ze hebben alle drie een bedrijfsauto. Ze maken dus geen gebruik van hun eigen product.

 


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (37)