919
3

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Waarom eet de een gezond en de ander niet?

Iedere dag een gezond weetje. Vandaag over gezond eten

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

Producten om gezond te eten worden door de een snel opgepakt, terwijl iemand anders ze in de schappen laat staan. Hoe komt dat? Onderzoek naar marketing van dergelijke producten laat zien dat het met zelfperceptie te maken heeft. Zelfstandige mensen hechten aan voordelen op lange termijn, terwijl mensen die meer familie-georiënteerd zijn of op vriendenkring gericht eerder naar de voordelen op korte termijn kijken.

Volgens de onderzoekers is de perceptie van tijd erg subjectief, maar mensen die zichzelf onafhankelijk vinden hechten erg aan autonomie en zelfbeschikking. Ze denken dat ze hun lot kunnen veranderen via gedrag. Als een product wordt aangeprezen dat hun gezondheid in een verre toekomst kan verbeteren, dan blijken ze daarvoor gevoelig. De ‘gezellige’ mensen die familieverband en vriendenkring hoog hebben, vinden een product interessant als het binnen de directe interactie een rol kan spelen. In de supermarkt denken ze “dat is vanavond als we met zijn allen zijn lekker”.

Of het echt zo simpel is als dat weet ik niet, maar het biedt wel een aanleiding om er over na te denken. Dat is met veel onderzoek zo. Het is meer dan het presenteren van feiten en vooral communicatie aan de hand van wat een onderzoeker meent gevonden te hebben. En ik denk dan bij mezelf “dat is toch altijd zo geweest: producten die op korte termijn bevrediging, plezier, effect geven zijn toch altijd gemakkelijker te marketen”. Het hoeven toch niet onmiddellijk familiemensen te zijn die het in hun karretje gooien. Ik denk dat het veel meer te maken heeft met de ouders die je hebt en die, omdat ze zelf zo in elkaar zitten, in staat zijn geweest hun kinderen te leren dat ze NU iets moeten doen of laten waardoor ze over 30 JAAR daar plezier van zullen hebben: sparen want dan heb je later veel geld, niet zondigen want dan kom je later in de hemel, sla eten want dan krijg je misschien geen hartaanval.

Maar wat voor opvoeding ook, die kan maar al te vaak niet op tegen goed uitgedachte marketing.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige weetje: Trouwen is gezond

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (3)