We zijn allemaal narcisten
• 12-06-2013
• leestijd 2 minuten
Na het onderzoek beweren de bollebozen ook nog met droge ogen dat onduidelijk is of narcisten juist aangetrokken worden door de sociale media of dat de sociale media het narcisme bevorderen.
Hoe hebben die wijsneuzen dat onderzocht? Met vragenlijsten en met een toetsje naar hoe narcistisch je bent. Voor dat laatste zijn inmiddels zat toetsen, want narcisme is helemaal in. Er is zelfs een theorie dat onze consumptiesamenleving het narcisme bevordert, doordat we kunnen kopen wie we willen zijn (en daarmee rondlopen, en daardoor de door de marketing voorgespiegelde bewondering oogsten). Wat vroeger onderzoek naar gevoel voor zelfwaarde werd genoemd, lijkt nu overgenomen te zijn door de narcismologen.
En waarom die sociale media? Het is als met de introductie van alle noviteiten. Ze worden met argwaan bekeken. Zo kan ik me voorstellen dat bij de introductie van de trein, mensen die daar al snel mee op pad gingen – om hun familieleden die ver weg woonden en die ze nauwelijks zagen te bezoeken – en die het leuk vonden bij het raam te zitten, geïnterviewd werden op mate van narcisme. Een beetje trots op zichzelf dat ze zo dapper waren als eerste in de trein te stappen en opgewonden dat de mensen in de straat ze konden zien zitten bij het raam zouden ze misschien ook wel hoog op de narcismetoets scoren.
Ik vind zulk onderzoek vooral een leuke aanleiding om over van alles na te denken. Meer niet, hoop ik. Als gebruiker van zowel Facebook als Twitter ga ik na dit onderzoek wel anders naar mezelf kijken, want onwillekeurig ga je je toch zorgen maken. Zowel oud als jong van hart? Een spiegel waar een luidspreker voor staat? Het is een hele troost dat dit stukje alleen mensen die aan Facebook en Twitter doen zal bereiken. Ook narcisten dus, zal ik maar zeggen. Jongens en meisjes met de zelfde trekjes onder elkaar.
Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek