303
7

Mede-eigenaar campagnebureau BKB

Alex Klusman ontwikkelt en organiseert met bureau Booij, Klusman en van Bruggen (BKB) campagnes en grote evenementen, zoals het European Dance Event voor het 50-jarig bestaan van de EU. Daarnaast schrijft hij over het leven in Zuid-Afrika op zijn weblog www.klusman.com.
Klusman is geboren in Afrika. Tot zijn negende woonde hij in Zambia. Je hoeft van Alex de schrijver Carl Mason niet te kennen, maar op een wijsheid citeert hij hem graag: 'He who has drunk from the waters of Africa, will live to return!'

Wel naar China, maar nu niet naar Oekraïne? Hypocriet

In 2008 vroegen wij, van BKB, al aandacht voor het lot van de Tibetanen. Nu lonken de barricades weer. Wie doet er mee?

Nooit eerder werd één van mijn tweets zo vaak doorgestuurd (geretweet) als onderstaande met als hashtag #boterophethoofd. De tweet ging natuurlijk over de discussie die vorige week losbrandde over de vraag of onze Nederlandse politici het EK voetbal in de Oekraïne volgende maand dienen te boycotten. Het deed mij terugdenken aan een campagne die wij in 2008 voerden in aanloop naar de Olympische Spelen in Beijing om aandacht te vragen voor het lot van de Tibetanen.


Alsof het lot het zo wilde werd ik afgelopen weekend verrast door een bezoek van de Tibetaanse boeddhistische monnik Tolku Sonam Choedup Rinpoche. Deze hoge lama kwam bij mij thuis langs om ons te bedanken voor een kleine donatie die we een paar jaar geleden aan de wederopbouw van een door de Chinezen verwoest Tibetaans klooster (met bijbehorende onderwijs- en gezondheidszorgvoorzieningen) hadden gedaan.

Journalist Kustaw Bessems sprak op diezelfde dag, bevrijdingsdag, een prachtige lezing uit onder de titel: ‘Voor een vrijheid die te ver gaat.’ Die avond nog plaatste ik een kort berichtje met foto van de lama en link naar de lezing van Bessems op mijn Facebook-pagina. Al snel volgden de eerste ‘likes’ en reacties. Het meest verbaasd was ik door de hier volgende reactie die mij deed terugdenken aan onze Tibet-campagne in 2008.

Ik begreep het gebruik van het woord gratuite van deze Facebook-vriend eigenlijk niet, maar kreeg wel meteen weer de brandende behoefte om de barricaden op te gaan. In 2008 deden we dat al eens met een uitgekiende mediastrategie om aandacht te vragen voor het lot van het onderdrukte Tibet. We brachten met een groep journalisten een bezoek aan de dalai lama in Dharmsala, we kaapten de Giel-mobiel van 3FM dj Giel Beelen en scoorden een nummer 1 hit met een speciale Tibet-singel.

Maar belangrijker nog was dat we met die uitgekiende strategie de Tweede Kamer wisten te bewegen tot een uitnodiging aan de dalai lama om een bezoek aan het Parlement te brengen.

Uiteindelijk bleek de koopman het in 2008 in Nederland echter van de dominee te winnen. Maar dankzij het verhaal van Bessems en het bezoek van Tolku Sonam lonken de barricaden weer.

Wie doet er mee?

Dit artikel verscheen eerder op het weblog van Alex Klusman: Klusman.com

Volg Alex Klusman ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (7)