1.720
7

Tweede Kamerlid GroenLinks

Na een studie internationaal recht in Amsterdam, vertrekt Van Tongeren naar Australië. Daar is ze directeur van organisaties voor daklozen, vluchtelingen en mishandelde vrouwen. Ook is ze oprichter en directeur van een centrum voor vreedzame conflictbemiddeling. Terug in Nederland werkt Van Tongeren bij de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en is ze directeur van een vrouwenopvang en een vestiging van de Sociale Dienst. Sinds 2003 is Liesbeth van Tongeren directeur van Greenpeace Nederland. Naast haar werk bij Greenpeace is ze bestuurslid van Women on Top en van een onderneming in duurzaam vastgoed. Ze werd in 2010 voor GroenLinks in de Tweede Kamer gekozen.

Wie lust er nog KitKat?

Hoe het snoepgoed meewerkt aan het uitroeien van de orang-oetan

‘Zou je nog genieten van je favoriete gevulde chocoladereep als je wist dat je hiermee bijdraagt aan het uitsterven van de orang-oetan?’ Deze vraag stelde het BBC-programma Panorama een tijdje terug in de aflevering ‘Dying for a biscuit’, over de snelle ontbossing in Indonesië door de uitbreiding van palmolieplantages. Palmolie is de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld en zit in bijna alles wat je in de supermarkt koopt. Shampoo zoals Palmolive. Het zit ook in Nuts, Mars, KitKat en Snickers.

In de BBC-uitzending zag je dat palmolieproducent Duta Palma beschermde regenwouden kaalkapt voor nieuwe plantages. Voor de palmolieproducenten is het heel aantrekkelijk om oerbos te kappen en daar palmolieplantages op te zetten. Zo verdienen ze namelijk aan de verkoop van het hout én aan de palmolie. Maar het oerbos is wel voorgoed verdwenen.  Ze zouden ook ander land kunnen gebruiken maar eerst de bossen kappen, het hout verkopen en er dan oliepalmpjes neerzetten levert net iets meer geld op.
De razendsnelle ontbossing heeft het land zelfs, ironisch genoeg, een vermelding opgeleverd in het Guinness Book of Records. De Indonesische regenwouden zitten vol met allerlei dieren en planten met als bekendste bewoner de orang-oetan. Daar zijn er niet zoveel meer van , Volgens de laatste telling in 2003 waren er nog tussen de 45.000 en 69.000 Borneose en maar 7.300 Sumatraanse orang-oetans. Beide soorten mensapen zijn bedreigd en kunnen makkelijk uitsterven. Redden is nog mogelijk maar dan moet er geen bos meer gekapt worden. En dus geen foute palmolie meer in je Kitkat.
De ontbossing voor palmolie veroorzaakt ook een enorme uitstoot van broeikasgas CO2. Waarom is dat zo? De regenwouden van Indonesië staan op dikke lagen plantenresten. In deze veenbodems zit heel veel CO2 opgeslagen. Om de palmolieplantages aan te leggen, wordt eerst het bos gekapt en het hout dat verkocht kan worden eruit gehaald. Dan wordt het veen drooggelegd met een hele set van kanaaltjes en dammen. Als het droog genoeg is wordt het in de brand gestoken. Je hebt dan vruchtbare aarde voor je oliepalmpjes.  De CO2 die vrijkomt bij de veenbranden maakt van Indonesië de derde grote uitstoter van broeikasgassen, na China en de VS. 
Het goede nieuws is dat sommige multinationals deze praktijken ook afkeuren. In december 2009 beëindigde Unilever contracten ter waarde van 23 miljoen euro met de Sinar Mas Groep, de grootste palmolieboer van Indonesië. Unilever had onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar aanleiding van een Greenpeace rapport uit 2008. Het Greenpeace rapport  liet zien dat palmolieleveranciers van Unilever stelselmatig bezig waren met illegale kap, ook in de orang-oetan leefgebieden.  Na de BBC-uitzending maakte Unilever bekend dat ze hun palmolieleveranciers ook hebben verzocht geen zaken meer te doen met Duta Palma. 
Greenpeace heeft nieuw bewijs waaruit blijkt dat ook het voedingsmiddelenconcern Nestlé, van de bekende KitKat, palmolie koopt van bedrijven die betrokken zijn bij illegale ontbossing, vernietiging van leefgebieden van de orang-oetan en bij de illegaal aanleg van plantages op veengronden. We hebben Nestlé het de afgelopen jaren al meerdere malen opgeroepen om zijn contracten met deze leveranciers te beëindigen en om een volledige stop op ontbossing te steunen. 
Waar Unilever ons onderzoek laat natrekken en dan hun conclusies trekt, heeft Nestlé tot op heden niets gedaan met ons onderzoek of onze oproep het net zoals Unilever dan zelf te controleren. Wij hebben dus maar een mooi reclamefilmpje gemaakt voor Nestlé over hun Kitkat. Het lijkt ons tijd dat de orang-oetan een ‘break’ krijgt.

Geef een reactie

Laatste reacties (7)