600
2

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Winkelen op hoge hakken

Een onderzoek over evenwicht en keuzes maken wordt 'sexy' gepresenteerd, het moet namelijk de publieke media halen

Je dacht dat winkelen iets is dat je met je vriendinnen doet en dat je daarbij met tien grote tassen van allerlei bekende winkels op hoge hakken door de PC Hooftstraat wandelt? Zoals Carry en haar maatjes in Sex and the City? Nou dat is dan interessant, maar onderzoekers beweren dat als je koopziek bent en te veel uitgeeft je juist op hoge hakken moet gaan winkelen omdat het je uitgaven lager houdt.

Je hersenen zijn zo bezig met je evenwicht dat ze niet de tijd en aandacht hebben om lang bezig te zijn met het nemen van beslissingen over aanschaf van nieuwe dingen. Ze kiezen veilig.

Proefpersonen werden gebracht in situaties waarin ze erg met hun evenwicht bezig waren en moesten dan een flatscreen kopen. Ze komen dan niet met de goedkoopste en niet met de duurste thuis, maar met iets in de categorie daartussen. De onderzoekers lieten hun proefpersonen in allerlei situatie beslissingen nemen over producten: achterover leunend achter de computer bij online shopping, tijdens het spelen van Wii fit, op een voet staande terwijl je een printer uitkiest. En ja, aandacht voor het bewaren van je evenwicht heeft invloed op de keuzes die je maakt.

En dan presenteer je het onderzoek als iets over hoge hakken. De onderzoekers zeggen ook nog als wijze les: ben je iemand die teveel geld uitgeeft dan moet je overwegen op naaldhakken te gaan winkelen. Waarom doen onderzoekers dat?

Het is een harde wereld voor onderzoekers. Het is namelijk niet alleen maar een kwestie van onderzoek doen, dat goed beschrijven en het in een wetenschappelijk tijdschrift publiceren. Het moet ook nog de publieke media halen, want onderzoekers hebben aandacht nodig waardoor hun kans toeneemt op het krijgen van geld voor meer onderzoek. Hoe presenteer je je onderzoek zodat het sexy genoeg is? In dit onderzoek hebben de spindoctors van de publiciteitsafdeling van de universiteit het wel heel bont gemaakt. Een vleugje seksisme en producten waar mannen ook wel door gecharmeerd worden plus wat overdrijven en hop, ook ik kan het niet laten erover te schrijven.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige Gezonde Weetje van de Dag: Prozacmoorden

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (2)