1.200
14

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Word je eenzamer van consumeren?

Als je maar die flatscreen hebt... Als je maar die tas bezit... Dan word je vast gelukkig?

Een onderzoeker van de Universiteit van Tilburg heeft de volkswijsheid onderzocht dat we van materialisme alleen maar eenzamer worden. We sluiten ons op in een klein wereldje waarin we steeds meer hebben, behalve contact met andere mensen. We komen vervolgens in een vicieuze cirkel terecht waarin we steeds meer willen hebben en steeds eenzamer worden. Is dat waar?

Voor het onderzoek werden 2500 mensen gedurende zes jaar gevolgd. Eén conclusie was wel te trekken; eenzaamheid kan tot materialisme leiden. Je voelt je niet gelukkig omdat je eenzaam bent en denkt dat als je maar die flatscreen hebt, die tas bezit of die cabrio eenmaal hebt je gelukkiger bent. Je koopgedrag is als het ware het medicijn om gelukkiger te worden. Het helpt even, maar het lost niets op en je verlangt naar een nieuwe slok van je eigen medicijn. Dolce & Gabbana en BMW varen er wel bij. Dat is namelijk het grappige: prestigieuze merkproducten dragen volgens een heel ander onderzoek bij aan de werking van je medicijn omdat dan ook anderen kunnen zien dat je iets bijzonders hebt gekocht. Je therapie heeft wat langer het gewenste effect, maar twee weken later hunker je naar een nieuw shot.

Het antwoord op de vraag of mensen van materialisme nu ook eenzamer worden leverde niet zo’n eenduidig antwoord op. Ja de mensen die “kopen” als medicijn zien komen misschien in die vicieuze cirkel terecht, maar er is ook een andere categorie consumenten. De happy shoppers, de mensen die van winkelen houden, die niets aanschaffen om het te hebben maar voor de pret van het winkelen zelf. En nu komt de aap uit de bekende mouw: Mannen behoren vooral tot de consumenten die kopen om er gelukkig door te worden en vrouwen winkelen vooral om het feest van het winkelen zelf. Die winkelende vrouwen worden door hun aanschaffen niet eenzamer, want ze behoren bij wijze van spreken tot een enorme populatie van schoenen- en tassenverzamelaars.

Ik moest natuurlijk ook aan mijnheer Stapel denken die vanuit de universiteit van Tilburg beroemd werd met zijn onderzoeken. Ik denk niet dat ze in Tilburg zoiets ooit nog laten gebeuren, maar ik dacht aan wat die via fraude gevonden zou hebben. Stapel zou zonder meer gemeld hebben dat materialisme eenzaam maakt en dat je er dus ongelukkiger door wordt, want hij kon nooit iets anders leveren dat wat hij zelf dacht. Eenduidige antwoorden dus, maar bij dit onderzoek (van Rik Pieters) is het meer van “sommige mensen dit, andere mensen dat”. Het is meer zoals de echte wereld in elkaar zit. Mensen verschillen.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige Gezonde Weetje van de Dag: Dikcriminatie

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (14)