Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hoogleraar Barbara Baarsma brengt minister Hoekstra in verlegenheid: Waar zijn die miljarden dan?

  •  
17-09-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
163 keer bekeken
  •  
Hoogleraar economie Barbara Baarsma legt minister van Financiën Wopke Hoekstra het vuur aan de schenen in De Wereld Draait Door. Baarsma zaagt de minister door over de staatsschuld, de verraderlijkheid van koopkrachtplaatjes – zoals het kabinet ons nu opnieuw voorspiegelt – en ze heeft wat rake vragen over het veelbesproken investeringsfonds , waarmee tientallen miljarden moeten worden geïnvesteerd maar waarvoor tot op heden nog geen enkele financiële verantwoording bestaat:
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

JanB2
JanB2
19 sep. 2019 - 23:55
"Dagje in de week nepprofessor in vele gevallen (welbekend uit het verleden ook)" Komt me bekend voor. In mijn vak viel het destijds tijdens mijn studie trouwens wel mee. Je valt al snel door de mand als je niets zinnigs te melden hebt. Eén hoogleraar (full-time!) heeft het dan ook niet gered. "Waar ik me wel zorgen over maak is het meer algemene verlies aan respect voor deskundigheid" Daar noem je één van de grootste problemen waar de huidige wetenschap mee te kampen heeft. De Verlichting lijkt daarmee in het Westen over z'n top. Een neerwaartse tendens terug in de richting van de tijd van kwakzalvers en piskijkers is duidelijk herkenbaar. Antivaxxers zijn een bekend sypmptoom van deze maatschappelijke onderstroom. Sociale media en, het moet gezegd, als wetenschap gepresenteerde pseudo-wetenschap zijn overigens belangrijke aanjagers. Het internet heeft daarbij zijn beloftes ook niet waargemaakt. Van de beloofde bron van onbeperkte bron van informatie is het heel rap verworden tot een snelweg voor de totale waanzin. En een affaire Diederik Stapel is natuurlijk ook funest, evenals het feit dat deze man jarenlang zijn gang kon gaan zonder dat iemand het kennelijk doorhad.
1 Reactie
JanB2
JanB219 sep. 2019 - 23:59
Kan weg. Was een reactie op DanielleDefoe. Heb hem zelf hieronder al op de correcte plek geplaatst.
Break on through
Break on through
19 sep. 2019 - 6:06
Heb het gezien. Waar Baarsma stelde dat de 1500 miljard pensioenen (deels) tegenover de 400 miljard staatsschuld staat haak ik af. Gegoochel met privaatgeld en staatsschuld. Komt bij mij over als "jongens we plunderen de de private spaarpotten en daar lossen we de staatsschuld in één keer mee af. Want er moet nog belasting over geheven worden" Staatsschuld doorrollen naar leningen met een negatieve rente lijkt me veel legaler...
1 Reactie
DiederikZeeman
DiederikZeeman21 sep. 2019 - 11:00
Er is niets mis mee om reëel te verwachten inkomsten op je balans te zetten. Dat is goed boekhoudkundig gebruik. Als je weet dat 1/3 van die 1500 miljard uiteindelijk als belasting gaat binnenkomen, dan is het zelfs raar om dat helemaal te negeren.
Katootje2
Katootje2
18 sep. 2019 - 19:33
Ja, ja, boekhoudkundig valt er nog een hoop te verdienen.
msj_meijerink
msj_meijerink
18 sep. 2019 - 8:34
PLOF, daar ging het zoveelste luchtballonnetje van Rutte III. Deskundig uit de lucht geschoten door Baarsma.
Rode druppel
Rode druppel
18 sep. 2019 - 7:25
Voorop gesteld, ben absoluut geen fan van Baarsma. Maar wat die belasting heffen op pensioenen bij de inleg, heeft ze natuurlijk gelijk. Stel de Euro valt, dan zijn die belastinginkomsten ook weg. Een investeringsfonds met geleend geld tegen negatieve rente is prima. Zolang je het bedrag opzij zet en alleen het negatieve rentepercentage gaat investeren.
3 Reacties
Ch0k3r
Ch0k3r18 sep. 2019 - 9:29
Nee, daarin heeft ze niet gelijk. Het gaat voor enorme problemen in de uitvoering zorgen. Want alle premies die tot nu toe zijn ingelegd zijn belastingvrij ingelegd, met het idee het tegen een lager belastingtarief uit te laten keren (na AOW, scheelt 17,9%, heet de omkeerregel). Als we nu belasting gaan heffen op de inleg, dan moet die later belastingvrij worden uitgekeerd. Maar wat ga je dan doen met het gedeelte dat belastingvrij is ingelegd? Ga je daar dan met terugwerkende kracht belasting over heffen? En welk tarief wil je daar dan op hanteren? Daarnaast, we kennen nog zoiets als verzamelinkomen. Gaan we in de toekomst pensioenen belastingvrij uitkeren, dan moet alsnog dat inkomen wel meegenomen worden in de belastingaangifte. Ook dat gaat problemen opleveren. Het lijkt een simpel voorstel, maar de implementatie gaat ontzettend veel geld kosten. En het is korte termijn politiek, omdat het geld later toch wel binnenstroomt in het huidige model.
Hendrik5
Hendrik518 sep. 2019 - 9:53
Er zijn investeringen te bedenken die renderen, waardoor je echt niet alleen het kleine stukje gratis geld hoeft te investeren. Tel daarbij de waardeverlies van geld bij op (inflatie) en een lening van 30 jaar kost je maar 2/3de. Maar er wordt gesproken over een investeringsfonds. Een herstelfonds is beter. Nederland heeft maar milieu niet goed verzorgt. Het is een bittere pil die geslikt moet worden en ja het kost geld. Landbouw en mobiliteit vraagt van ons het milieu veel. De toegevoegde waarde van landbouw en de ambitie om het pakhuis van Europa zijn is beperkt. Laat het milieu niet opdraaien voor die kleine toegevoegde waarde.
JanB2
JanB218 sep. 2019 - 13:19
Voorop gesteld, ben absoluut geen fan van Baarsma. Gelukkig. Dat mens spoort namelijk niet.
Jeanti Geen
Jeanti Geen
18 sep. 2019 - 7:05
Maak pensioen sparen belasting vrij en zo als de meer waarde op je woning. Overheid kan direct afrekenen met de pensioenen opbrengst 500 miljard. Staatsschuld aflossen en ze houden 100 miljard over. Daarnaast kan dan de pensioen premie omlaag. Overheid betaald geen rente van 5 miljard meer over de schuld.
1 Reactie
Ch0k3r
Ch0k3r18 sep. 2019 - 7:59
Pensioensparen is belastingvrij. Dat is het hele idee erachter. Dat heet de omkeerregel. "Overheid kan direct afrekenen met de pensioenen opbrengst 500 miljard. " Hoe wil jij ervoor gaan zorgen dat de overheid aan het geld dat bij pensioenfondsen staat ondergebracht kan komen? Diefstal? Pensioengeld is niet het geld van de overheid. "Daarnaast kan dan de pensioen premie omlaag." Zonder aanpassing van de rekenrente zorgt een lagere pensioenpremie alleen maar voor een lager pensioen. Je weet niet waar je het over hebt.
webmaatje
webmaatje
18 sep. 2019 - 6:34
Het investerimgsfonds wordt een fiasco zolang de rente laag blijft. Het kabinet had dat deze zomer zelfs kunnen leren vande Duitsers. Daar wllde Minister Scholz 2 miljard bij investeerders ophalen, maar kreeg maar 800 miljoen. Investeerders weten wel andere wegen om aan geld te komen als de rente in de EU laag is.
1 Reactie
Gefaald
Gefaald18 sep. 2019 - 7:14
@webmaatje Hoekstra wil gewoon geld lenen voor zijn fonds. Net zoals bij het uitzetten van andere staatsleningen is er geen enkel probleem om het geld binnen te halen. Het betreft geen beursgang.
Markzelluf
Markzelluf
18 sep. 2019 - 6:21
Bijzonder zwak optreden van Baarsma. Het fonds moet nog gevormd worden, investeringscriteria bepaald en zij wil al concrete voorbeelden waar het geld aan besteed gaat worden. De andere blunder - of was het een grap - was deelnemers aan een pensioenfonds bij de inleg belasting te laten betalen in plaats van bij de uitkering. Dat betekent enorm veel voor de toekomst, want dan dalen de belastinginkomsten enorm door de vergrijzing. En wat doet de staat met die € 500 miljard? Aflossen? Bespaar je rente van 1% mee. Rendement pensioenfondsen is meer dan7% en daar wordt inkomstenbelasting over geheven op moment dat pensioen wordt uitgekeerd! Baarsma’s ideeen kosten de samenleving handen vol met geld
1 Reactie
Hendrik5
Hendrik518 sep. 2019 - 9:32
Je punt dat de uitgestelde belasting rendeert wordt inderdaad vergeten. Met levert een mooi rendement op en in tijden van een begrotingsoverschot en negatieve rente hoef je die belastingen als staat niet naar voren te halen. Wel vind ik dat het plafond omlaag moet. Het is een subsidie waar de hogere inkomens veel meer van profiteren dan lagere tot midden inkomens. Want iemand die met 70.000 euro in loondienst zakt met pensionering relatief meer in inkomen dan iemand met een klein inkomen. Dus belastingvrij pensioen inleggen in een hoog belastingschaal en belasting betalen in een lagere schijf.
Libertain
Libertain
18 sep. 2019 - 6:19
("De minister van Financiën kondigt, op de dag dat hij de Rijksbegroting presenteert, een lening van tientallen miljarden aan die niet in de Miljoenennota staat.") Wat is de definitie van illegaal alweer?
1 Reactie
kweenie2
kweenie218 sep. 2019 - 10:51
Hoezo illegaal? Als het een investeringsfonds is, dan gaan ze daar in 2020 nog maar heel weinig van kunnen uitgeven. Waarschijnlijk niks omdat ze bezig zijn met voorbereidingen. Deze Miljoenennota gaat over 2020. Zolang ze in 2020 niks uitgeven, hoeven ze het nu niet in detail te verantwoorden of in de begroting op te nemen.
JanKlaasen
JanKlaasen
18 sep. 2019 - 5:47
En waarom zou dit investeringsfonds er niet alsnog kunnen komen? Je moet eerst goed kijken waar je het voor gaat inzetten.
1 Reactie
Ch0k3r
Ch0k3r18 sep. 2019 - 8:00
Omdat het wel erg veel gelijkenissen vertoont met de plannen voor een spaarfonds voor de AOW (jaren '90). Mooie plannen, mooie woorden, € 0 in de pot.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
18 sep. 2019 - 5:25
Wie luistert er nu nog naar Baarsma? Wie wil haar überhaupt in de uitzending hebben? Laat staan een zich links noemende omroep!
6 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 sep. 2019 - 12:55
Baarsma is wetenschapper (naast haar baan bij de RABO). De wetenschap staat tegenwoordig in een slechte reuk. We hebben tegenwoordig toch google en wikipedia!
JanB2
JanB218 sep. 2019 - 13:27
@ Danielle Economie is geen wetenschap maar slechts een verschil van ongefundeerde meningen. Dat Baarsma een hoogleraarsschap combineert met een baan bij de RABO zegt daarnaast ook genoeg. Hoogleraren in mijn vak hebben daar de tijd niet voor. Of ze moeten er met de pet naar gooien (naar zowel het hoogleraarschap als de baan bij de RABO). Ik heb tot op heden ook alleen maar rabiate onzin uit mevrouw Baarsma's mond gehoord.
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 sep. 2019 - 16:37
Wat is nu het verband vraag ik me af. Omdat ik de rabiate ideeën, ideologie want meer is het niet, van Baarsma niet apprecieer wil dat toch niet zeggen dat ik de wetenschap als zodanig afwijs? Ik heb hier nog pas geleden een link gegeven overigens hoe de huidige economie gestalte krijgt op de universiteiten, het is om te huilen. Beetje vreemde conclusie Danielle, ben ik niet van je gewend.
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2019 - 10:32
JanB 18 september 2019 at 15:27 Mevr. Baarsma weet ongetwijfeld meer over economie dan ik. Ik voel me niet geroepen om haar van rabbiate onzin te betichten. Dat hoogleraren het te druk moeten hebben met onderzoek en onderwijs om tijd te hebben voor (bij)banen onderschrijf ik. Maar Baarsma is zo te zien bijzonder hoogleraar. Dagje in de week nepprofessor in vele gevallen (welbekend uit het verleden ook). Waar ik me wel zorgen over maak is het meer algemene verlies aan respect voor deskundigheid. Denk aan bv. antivaxxers die een podium krijgen terwijl het oordeel van medische deskundigen wordt behandeld als "ook maar een mening".
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2019 - 10:41
rabiate
JanB2
JanB219 sep. 2019 - 23:57
“Dagje in de week nepprofessor in vele gevallen (welbekend uit het verleden ook)” Komt me bekend voor. In mijn vak viel het destijds tijdens mijn studie trouwens wel mee. Je valt al snel door de mand als je niets zinnigs te melden hebt. Eén hoogleraar (full-time!) heeft het dan ook niet gered. “Waar ik me wel zorgen over maak is het meer algemene verlies aan respect voor deskundigheid” Daar noem je één van de grootste problemen waar de huidige wetenschap mee te kampen heeft. De Verlichting lijkt daarmee in het Westen over z’n top. Een neerwaartse tendens terug in de richting van de tijd van kwakzalvers en piskijkers is duidelijk herkenbaar. Antivaxxers zijn een bekend sypmptoom van deze maatschappelijke onderstroom. Sociale media en, het moet gezegd, als wetenschap gepresenteerde pseudo-wetenschap zijn overigens belangrijke aanjagers. Het internet heeft daarbij zijn beloftes ook niet waargemaakt. Van de beloofde bron van onbeperkte bron van informatie is het heel rap verworden tot een snelweg voor de totale waanzin. En een affaire Diederik Stapel is natuurlijk ook funest, evenals het feit dat deze man jarenlang zijn gang kon gaan zonder dat iemand het kennelijk doorhad.
Gi Raf
Gi Raf
17 sep. 2019 - 21:13
''Hoogleraar Barbara Baarsma brengt minister Hoekstra in verlegenheid'' Hoezo? Om de overheidsschuld (van ons allemaal) van 400 miljard weg te toveren zit Baarsma aan de verplichte collectieve arbeiderspensioenpot van 1.500 miljard. Waar nog ca. 1/3 uitgestelde te betalen belasting in zit. Laat je die arbeiders nu die belasting betalen (in plaats van als het pensioen uitgekeerd wordt) dan heeft de overheid ineens 100 miljoen over in plaats van schuld. (overigens wel logisch dat graaiende arbeiders (topmanagers e.d.), het soort dat denkt geheel risicoloos miljoenen per jaar te moeten graaien beperkt worden in het belastingvrij pensioensparen) Baarsma had beter kunnen roepen dat alleen de rijke helft van Nederland geheel BELASTINGVRIJ spaart voor pensioen in de villa met subsidie. En dat die andere helft van Nederland die mogelijkheid niet heeft. Schandelijke discriminerende misstand. Maar daar over zulke zeer ernstige discriminerende misstanden hoor je BELASTINGVRIJ spaarder Baarsma niet.
4 Reacties
Jeanti Geen
Jeanti Geen18 sep. 2019 - 7:07
geen 100 miljoen maar 100 miljard blijft er over
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 sep. 2019 - 7:13
Ik heb het nog net meegekregen, bij het zappen helaas. Deze reactionaire neo-liberaal met oho sociale intelligentie wens ik niet meer te horen maar is tegenwoordig bij de publieke omroep, inclusief de Vara, een graag geziene gast en pleiter voor het grootkapitaal.
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 sep. 2019 - 7:14
oho= 0,0
Gi Raf
Gi Raf18 sep. 2019 - 8:32
Bedankt voor de correctie Jeanti, is nogal een verschil 100 miljoen of 100 miljard gebakken lucht van Baarsma.
I am Legion
I am Legion
17 sep. 2019 - 19:43
Het heeft alles te maken met de natuur van de persoon van minister van Financiën Wopke Hoekstra die een steile boekhouder is die zonder enige souplesse zijn hakken in het zand zet bij iedere dreigende afgesproken budgetoverschrijding. Dit imago maakte hem bij veel kiezers, zoals uit peilingen bij Maurice de Hond bleek populair, maar wekte van links tot rechts bij parlementariërs vaak irritatie. Zo noemde de gevatte Klaas Dijkhof hem al de "Blokkeerfries". Vicepremier Hugo de Jonge, concurrent voor het CDA-partijleiderschap, bezit veel meer politiek-bestuurlijke fijngevoeligheid en is een persoon die zich in de coalitie breed maakte met een wens voor extra zorggeld. Een waarnemer binnen de coalitie (geen CDA’er) vertelde: „Hugo is een politicus die toevallig minister is. Wopke is een minister die toevallig politicus is.” Ook Rutte ergerde zich soms aan de steile Hoekstra en diens budgettaire onverzettelijkheid zoals andere bewindslieden zagen. Wouter Koolmees (Sociale Zaken, D66) moest daarbij wel eens bemiddelen. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/07/hij-is-een-grote-haagse-belofte-maar-wat-is-hij-een-politicus-of-een-product-a3972556

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor