Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Dik? Hou toch op! Vogue laat zien wat normaal is

  •  
13-11-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1254 keer bekeken
  •  
vogue.png
Ophef deze week over het zogenaamde 'plus-size' model van Calvin Klein … Amerikaanse Vogue laat met nieuwe reportage zien hoe het wél moet
Woest werd er gereageerd toen Calvin Klein deze week een nieuw model introduceerde. De 27-jarige Amerikaanse Myla Dalbesio was een plus-size model, zo werd gezegd in een artikel over haar rol als grootste model in de nieuwe Calvin Klein campagne. De wereld was te klein voor de kritiek. Want als Dalbesio iets niet is, dan is het wel ‘plus-size’.
‘Perfectly Fit’ heet de campagne van Calvin Klein over nieuw ondergoed dat voor verschillende maten geschikt is en dus ook de grotere maten. En dat zou Myla Dalbesio hebben. Dalbesio is een ‘fors’ model, want ze heeft maat 38. In vergelijking met de meestal graatmagere fotomodellen is Dalbesio inderdaad voller, maar nog steeds is ze extreem slank.
RTEmagicC_calvinklein.jpg
Twitter ontplofte bijna van de boze reacties. Als dit plus-size was, dan was ieder meisje te dik. En ‘was ik maar zo mager als dat plus-size model.’ Dit sloeg absoluut nergens op. Dit was de wereld op z’n kop.
Een woordvoerder van Calvin Klein liet weten dat de campagne vooral in leven was geroepen om te laten zien dat de nieuwe lijn lingerie biedt voor verschillende vrouwenfiguren. En Myla Dalbesio was juist trots. In een interview in Elle zei ze:
“Het is nogal verwarrend omdat ik een groter meisje ben. Ik ben niet de flinkste op de markt, maar ik ben zeker voller dan alle andere modellen bij Calvin Klein, dus dat is intimiderend.”
“Calvin Klein heeft deze campagne niet gemaakt om te shockeren, ze willen alleen een meisje met een ‘normale maat’ naast de andere vrouwelijke figuren in hun advertentie. Ik vind het geweldig dat ik na de explosie van de campagne e-mails heb gekregen van 15-jarige meisjes, die me vertellen dat ik ze hoop heb gegeven en dat ik ze heb geholpen zichzelf en hun maat te accepteren.
Het wereldberoemde en toonaangevende Vogue kwam vervolgens met een reportage die een stuk beter past bij de werkelijkheid. Als je ondergoed voor alle maten maakt, dan ziet dat er natuurlijk zo uit en niet zoals in de Calvin Klein Campagne. Kijk hier de fotoreportage van Vogue.

Meer over:

kijk nou
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.